Blogi: Yleiskaavaprosessi

Uusi yleiskaava on tullut voimaan

Helsingin uusi yleiskaava – kaupunkikaava on tullut voimaan 5. joulukuuta 2018.

Yleiskaava 2016 kuvaa kaupungin strategista tavoitetilaa ja ohjaa jatkossa Helsingin asemakaavoitusta. Yleiskaava kattaa koko Helsingin alueen Östersundomia lukuun ottamatta.

Yleiskaava mahdollistaa Helsingin kasvun tiiviiksi kaupungiksi, jonka useita keskuksia yhdistää raideliikenne. Esimerkiksi Malmi, Itäkeskus, Herttoniemi ja Kannelmäki voivat kasvaa uusiksi keskustoiksi, joissa on monipuolisesti asumista, palveluja ja työpaikkoja.

Uusi yleiskaava luo edellytykset kantakaupungin laajentamisen muun muassa kaupunkibulevardeiksi muutettavien Vihdintien ja Tuusulanväylän varsille. Yleiskaavan mukainen Helsinki on edelleen vihreä kaupunki, jonka vahvuuksia ovat kaupunkimetsät ja kulttuuriympäristöt.

Helsingin hallinto-oikeus ja korkein hallinto-oikeus kumosivat yleiskaavasta joitain osia. Kumotut merkinnät koskevat muun muassa Länsiväylän, Turunväylän, Hämeenlinnanväylän ja Lahdenväylän kaupunkibulevardeja sekä alueita Viikintien ympäristössä, Tuomarinkylässä, Pornaistenniemessä, Vartiosaaressa, Ramsinniemessä ja Ilmalassa. Näillä alueilla jää voimaan vuoden 2002 yleiskaava. Alueet on kuvattu päivitetyssä yleiskaavakartassa.

14 kommenttia artikkeliin ”Uusi yleiskaava on tullut voimaan

  1. Kirjoittajan mukaan yleiskaavan mukainen Helsinki on edelleen vihreä kaupunki, jonka vahvuuksia ovat kaupunkimetsät ja kulttuuriympäristöt. Kiitos tästä kuitenkin kuuluu lähinnä korkeimmalle hallinto-oikeudelle, eikä kaupunkisuunnittelvirastolle.

    1+
  2. Miksi Lauttasaaressa Länsiväylän viereen on merkitty rakennuksia. Eikö KHO kieltänyt Länsiväylän bulevardisoinnin. Mitä merknnät ovat jos ei rakennuksia.

    Lauttasaarelainen

    1+
  3. Mistä löydän Malmin kaupunginosaa, lähinnä aseman seutua ja Malmin keskustaa koskevia tarkempia yleiskaavaan liittyviä kehittämissuunnitelmia.

    0
  4. Hei Tuomo

    Yleiskaavan aikana laaditut Malmia koskevat kehittämisuunnitelmat löytyvät Aineistot-sivulta (http://www.yleiskaava.fi/yleiskaava/aineistot/).

    Malmia käsitellään Helsingin keskeisimmät maankäytön muutosalueet -raportissa (https://www.hel.fi/hel2/ksv/julkaisut/yos_2014-43.pdf) sekä Mahdollisuuksien Malmi -raportissa (https://www.hel.fi/hel2/ksv/julkaisut/yos_2014-21.pdf).

    Yleiskaavan laatimisen jälkeen tehdyt ja tehtävät suunnitelmat löytyvät kaupungin karttapalvelusta (https://kartta.hel.fi/link/6HFhBq).

    1+
  5. Suurin osa kaupunkibulevardeista tyrmättiin korkeimmassa hallinto-oikeudessa, mutta nyt kaupunki aikoo ottaa ilon irti niistä kohteista, joista ei ole valitettu.

    Esimerkiksi Vihdintien varrella sijaitsee lukuisia tärkeitä viheralueita, kuten esimerkiksi Riistavuoren, Talin ja Munkkivuoren laajat metsäalueet, jotka kaupunki nyt aikoo käyttää asuinrakentamiseen.

    Kaupunki voisi suunnitelmissaan kuitenkin huomioida myös asukkaiden mielipiteen ja tunnustaa viheralueiden tärkeyden asukkaille. Ilman oikeuskäsittelyä.

    7+
  6. Miten on mahdollista että Ampujantien ja Vilppulantien kulmaan TerraWise rakentaa jättipäiväkotia ilman RAKENNUSLUPAA??

    1+
  7. Yltiöpäinen rakennuskupla tulee puhkeamaan aikanaan, Ainutlaatuisia viheralueita ja metsiä tuhotaan surutta ympäri kaupunkia ruman ja tiiviin laatikkokerrostalorakentamisen alle. Ihmiset haluavat nähdä kodin ikkunoistaan muutakin kuin vastakkaisen talon seinän ja nauttia viheralueista ja ulkoilusta! Helsinki on vuosi vuodelta epämiellyttävämpi paikka asua, eikä vähiten nykyisen suuruudenhullun rakentamisen ja kaavoittamisen vuoksi.

    3+
  8. Helsingin Sanomissa oli äskettäin juttu siitä, miten Vallilan puutaloalue säästyi täpärästi purkamiselta 1970-luvulla. Myös nykyiset poliitikot lyhytnäköisessä rakentamisvimmassaan ovat uhka Helsingille.

    Enää ei ehkä lanata maan tasalle kokonaisia kaupunginosia, mutta olemassaolevat vanhat yhtenäiset ympäristöt ja kaupungin rannat tuhotaan vimmaisella täydennysrakentamisella.

    Malmin historiallinen pienlentokenttä ollaan valmis tuhoamaan, raitiovaunulinjoja rakennellaan puistoihin ja Olympiastadionin naapuriin suunnitellaan taivaita tavoittelevia hotellikomplekseja ja kauppakeskuksia. Helsingin päättäjät eivät näytä lainkaan osaavan arvostaa kaupungin arvokkaita kulttuuriympäristöjä ja Helsingin historiaa.

    0
  9. Hesari kertoo tänään myös, kuinka 50 vuotta sitten on aloitettu ns. Heimolan talon purkaminen Hallituskadun ja Vuorikadun kulmassa Helsingissä. Uutisen mukaan purkutyöt aloitettiin kiireesti toissayönä. Rakennus, jossa Suomen itsenäisyyden julistus hyväksyttiin, ja jossa eduskunta kokoontui vuosina 1911-30, arveltiin saatavan purettua maan tasalle heinäkuun loppuun mennessä.

    Myöhäisjugendia edustanut rakennus oli valmistunut vuonna 1910 ja purettiin uuden omistajan, Suur-Helsingin Osuuskassan, nykyisen OP-pankin edeltäjän vaatimuksesta. Paikalle rakennettiin vuonna 1972 yhdeksänkerroksinen liiketalo.

    0
  10. Hiilijalanjälki tulisi ottaa huomioon kaavoituksessa. Malmin lentokentän rakentaminen ja pohjanvahvistaminen on ekokatastrofi.
    Sementtiä pumpataan saveen, ja sulfidi-myrkkymaat syövyttävät paalut, ovat myrkyllisiä kaivaa pois. Uusimpien tietojen lomassa hanletta ja sen ympäristövaikutuksia tulisi arvioida uudelleen, verrata muihin vaihtoehtoihin. (esim. asuntorakentaminen Östersundomiin, kalliolle). Viisautta on muuttaa päätöksiä, jos siihen on aihetta.

    1+
  11. Ei tuhota Euroopan 7. uhanalaisen kulttuuriperintökohteen joukossa olevaa Malmin lentokenttää. Yleiskaavassa tulee noudattaa rakennusperintölakia. Malmin lentokenttä tulee säilyttää.
    Onko meillä varaa ajaa alas Suomen 2. vilkkain lentoliikennepaikka?
    Nyt päättäjille viisautta.

    1+
  12. Tosiassa Suomen 3. vilkkain . Onko meillä varaa pitää n.2Milj/€ vuosi Tappiota tuottavaa pienkenttää muutaman kymmenen ilmailijan tarpeisiin. Tulevaisuuden sähkölentoneet eivät lentokenttää tarvitse vaan nousevat kohtisuoraan ylös. Lasketuvat talojen katoille tai vaikkapa kauppatorille. Suomeen näitä ei tosin tule pariinkymmeneen vuoteen , hinnasta johtuen. Onhan täällä yksi “sähkövispilä” jolla tosin ei voi lentää kuin yksi henkilö ja sekin vain hyvällä säällä. Tänävuonna jo 2kertaa 30min.

    5+
  13. Ilmasillankaava meni valtuustossa läpi ja Nallenrinteenkaava ympäristölautakunnassa. Lentäminen pitäisi loppua tämän vuoden lopusssa.

    Mistä voin tarkistaa että lentokentän rakentaminen todella alkaa auunnitelmien mukaan. Lentoaseman ystävät ovat jatkuvasti valittaneet kaikesta mahdollisesta. Voiko vuokralainen näin jatkuvasti toimia, vaikka Helsinki on sitoutunut rakentamaan lentokentän alueen puistoksi ja asuntoja 25 000 asukkaalle. Ei kai valtio voi enää toimia lentoaseman ystävien hyväksi, vaikka yksi kansanedustaja yrittii eduskuntaan teemanaan Malmin lentokenttä. Häntä ei valittu Helsingistä eduskuntaan.

    Olen kolmekymmentä vuotta seurannut tätä taistelua lentokentästä. Finavia lopetti tappiollisen toiminnan kentällä ja maan omistaa Helsingin kaupunki. Tahdon, että Koillis-Helsinkiä, synnyinseutuani, vihdoinkin kehitetään. Pikarautiotiet rakennetaan ja suljettu lentokentän alue avataan asukkaille. Runkokaava on hyvä!

    1+

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.