Blogi: Yleiskaavaprosessi

Yleiskaavan toivomusponsien käsittely jatkui lautakunnassa

Kaupunkisuunnittelulautakunta jatkoi kokouksessaan 28. helmikuuta lausuntojen käsittelyä yleiskaavaan liittyvistä toivomusponsista.

Lautakunnassa tehtiin muutoksia joihinkin virastossa valmisteltuihin lausuntoihin. Tarkat tiedot muutoksista on luettavissa lautakunnan päätöstiedotteesta.

Päätöstiedote lautakunnan 28.2. kokouksesta

Lautakunnan 28.2. kokouksen esityslista

19 kommenttia artikkeliin ”Yleiskaavan toivomusponsien käsittely jatkui lautakunnassa

  1. Yleiskaava on nyt hyväksytty. Se on kirjoissa ja kansissa. Helsinki on kyllä hienosti uudistuva kaupunki.

    66+
    • Niin. Helsinki uudistuu hienosti ja profiloituu mm. lähiluonnon tuhoajana, kannattamattomien ratikkasiltahankkeiden rakentajana ja toimivan liikenneinfran romuttajana (motaribulevardit). Mutta oikeuteenpa menee kyllä näistä älykääpiösuunnitelmista vielä yksi ja toinenkin ajan kanssa, veikkaan mä…

      3+
      • Aikaisempiin verrattuna kaavaa valmisteltiin monien yleisökeskustelujen kautta ja näilläkin sivuilla. Linja onkin uuden tyyppinen.

        Minusta kaava on viheralueita etenkin rantoja kunnioittava. Painottuu jälleenrakentamiseen. Bulevardien ansiosta kantakaupunkiin saadaan asuntoja paljon lisää.

        18+
  2. Uudentyyppinen linja: Metsiköt hävitetään – ja samanaikaisesti sairaalat vievät enenevässä määrin potilaitaan parannusretkille periferian metsiin.

    3+
  3. Yleiskaava on kyllä kaikkea muuta kuin taputeltu. Vasta kun oikeuskäsittelyt ovat ohi, voi kaava saada lainvoiman. Yleiskaavastahan tehtiin yli 40 valitusta, mikä voi olla lajissaan jonkinlainen Suomen ennätys.

    2+
    • Toivottavasti turhat valitukset on nopeasti käsitelty oikeuksissa, että saadaan vihdoinkin uudet tuulet puhaltamaan Malmin lentokentälle. Kehityksen jarruttajat hävetkää!

      57+
      • Kaikki valitukset eivät ole turhia, eivätkä edes nimbyjen kynistä lähtöisin. Malmin suhteen olen kanssasi aivan samaa mieltä, mutta vaikkapa kaupunkibulevardeista tulevat jopa julkisinstanssitkin vielä tappelemaan verissä päin. Eli ei ole taputeltu ei!

        58+
  4. Minä kannatan kaupunkibulevardeja ja toivon, että ne jatkuisivat kehä III:lle saakka. Enemmän raideliikennettä ja nopeusrajoituksia Helsinkiin!

    19+
    • Maakuntatasolla seudun kokonaislogistiikka huomioiden monet eivät, enkä yhtään ihmettele. Tietenkin Helsinki voi itsekkäästi leikkiä hiekkalaatikollaan aivan kuinka paljon haluaa, mutta niiden leikkien realistisuus ja laillisuus tullaan vielä testaamaan oikeudessa. Joten nähtäväksi jää!

      Ymmärrän kyllä, jos joku vastustaa turhaa keskusta-autoilua. Mutta Helsinki on kuitenkin tuppukylä-kokoluokan kaupunki, jossa Kehä III:lle saakka jatkuvat ”bulevardit” (terassilatte marraskuun räntäsateessa?) vaikuttavat lähinnä tarkoitushakuiselta ja ideologisvetoiselta autoa käyttävän väestönosan kiusaamiselta ja epärealistiselta metropolimanialta. Mutta kannattaa silti muistaa, että tämä nykyurbanismi on suurelta osin pelkkä muoti-ilmiö sekin – ja muodit, kuten tiedetään, muuttuvat säännöllisin väliajoin. Eli nähtäväksi jää jälleen…

      0
    • Autot ja lentokoneet pois kaupungista saastuttamasta. Vantaan kentän voisi viedä keski-suomeen. Raidetta ja pyöräilyä tilalle.

      0
      • Joo. Ja lihansyönti, lemmikkieläimet, asuntojen lämmittäminen ja vihreiden arvostelu kiellettävä myös.

        0
      • Miksi tyytyä puolinaisuuksiin? Kielletään yksityishenkilöiltä auton käyttö kokonaan niin se on siinä. Niin ja tämähän ei tietenkään koske tärkeässä julkisessa asemassa olevien poliittisten toimijoiden ajoja joko kuljettajalla tai ilman.

        0
  5. Esim. Lahdentiellä Suurmetsän kohdalla on Kehä III:lle saakka paljon asuntoja eikä mitään meluvalleja. Kehä I:n melu jatkuu Longinojan puistoon saakka. Asunto- ja puistoalueille ei pitäisi liikenteen melu ulottua. Nopeusrajoitukset ehkä hiljentäisivät melua. Kehä I:llä rakennetaan meluvallia Sepänmäen kohdalla, mutta se päättyy Staran kohdalla ja siitä liikenteen melu jatkuu Longinojan puiston kävelykaduille. Kuulosuojaimet ovat tarpeen jos ulkona tahtoo liikkua.

    2+
    • ’Asunto- ja puistoalueille ei pitäisi liikenteen melu ulottua.’

      Ei varmaankaan. Ja entisenä kalliolaisena toteaisin myös, että asuntoon ei pitäisi hörhöjen ulvonnan ja hipsterien minäitte-omakivan ulottua.

      30+
    • Korjaan edellistä juttuani vielä. Lahden moottoritie pitäisi muuttaa tavalliseksi kaduksi eikä kaupunkibulevardiksi Kehä III:lle saakka. Perusteluni on, että esim. Viikinmäkeen kuuluva liikenteen melu on todella voimakasta. Ei tullut asuntokauppoja, vaikka asunto olikin hyvin äänieristetty, Toinen paikka on Malmin hautausmaa ja syynä siihen on, että vertaan sitä aikaan 50 vuotta sitten kun olin kesätöissä hautausmaalla. Silloin kuului vain ruohonleikkureiden pörinä eikä Lahden moottoritietä eikä Kehä I vielä oltu rakennettu. Meluvalli tekisi hautausmaasta mukavamman kävelypaikan. Kehä II:sta on jo luovuttu Koillis-Helsingistä ja saman voisi tehdä Lahden moottoritielle Kehä III:lle saakka.

      15+
    • Lisäystä edelliseen juttuuni. Malmin Longinojan laakson kaupunginosapuiston analyysi ja ideasuunnitelma on valmistunut 08.09.2016. Suunnittelun kohteena oli Latokartanontien ja Tullivuorentien välinen laaja puistoalue Malmin jäähallin pohjoispuolella. Kehä yhden melutaso on 65-75 dB (2012). Longinojan laakson melutaso saa päivisin olla enintään 55 dB. Tulevat urheiluhallit tuskin melua vähentävät, kunnon meluaidat risteykseen saakka tarvitaan.

      0
  6. ”vertaan sitä aikaan 50 vuotta sitten kun olin kesätöissä hautausmaalla”

    No ei TOI nyt vielä mitään. Mun nuoruudessani 1600-luvulla ei näillä tantereilla kuulunut muuta kuin Malmin kartanon voudin ruoskan pläjähtely torpparin persnahkaan.

    2+
    • Pieleen meni. Malmilla asui 1600-luvulla vain talonpoikia ja täällä oli kaksi maantieta, joista toinen meni Hämeenlinnaan (Kirkonkyläntie) ja toinen Porvooseen (Tattariharjuntie).Tiet jakaantuivat nykyisen hautausmaan (Neste) kohdalla. Omat muistikuvani Malmilta ovat 70 vuoden takaa.

      1+

Vastaa