Blogi: Kaupunkikaava

Kysely kartoittaa urbaanin elämän iloja

Mikä tekee urbaanista ympäristöstä hyvän paikan elää? Mitä ovat ja missä sijaitsevat urbaanin elämän ilot? Minkälainen ympäristö on helsinkiläisten mielestä viihtyisä?

Helsingin helmet -kyselyn tarkoituksena on kartoittaa, minkälaisia urbaaneja käyttömahdollisuuksia ja hyötyjä helsinkiläiset arvostavat.

Vastaajilla on mahdollisuus paikantaa Helsingin helmiä sekä arvioida tulevaisuuden potentiaalisia helmiä niin koko kaupungin alueella kuin omalla asuinalueellaan. Helmiä voi paikantaa niiden toiminnallisuuden tai viihtyisyyden mukaan tai sen mukaan, kuinka ne kannustavat yhdessäoloon.

Kyselyyn vastaaminen kestää noin 5 minuuttia, riippuen paikannusten määrästä. Kysely on auki sunnuntaihin 11.6.2017 asti osoitteessa https://maptionnaire.com/fi/2859. Kyselyyn voi vastata suomeksi tai englanniksi.

Kyselystä vastaa Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto ja se on toteutettu yhteistyössä Aalto-yliopiston Urban Experience -kurssin opiskelijoiden kanssa. Saatuja tuloksia hyödynnetään maankäytön suunnittelussa ja muussa kaupungin kehittämisessä.

Auta meitä helmien etsinnässä ja uusien ideoimisessa!

Vastaa kyselyyn >>

26 kommenttia artikkeliin ”Kysely kartoittaa urbaanin elämän iloja

  1. Malmin lentokenttä on oikea urbaani helmi. Suomen ainoa city-lentokenttä ja Euroopan ainoa alkuperäisessä käytössä oleva liikenneilmaikun funkkiskenttä lähes alkuperäisessä ulkomuodossaan ja kaikkien Helsinkiläisten ulottuvilla. Ainoa historiallinen kulttuurikokonaissuus Helsingissä jolla ei ole minkäänlaista vastinetta muualla. Malmin kentällä yhdistyvät historia, nykypäivä ja tulevaisuus. Luonnonläheisyys, ulkoilu, arkkitehtuuri ja teknologia. Ehdottomasti Helsingin harvinaisin ja kiiltävin helmi.

    16+
      • Mopon pärinäkö on musiikkia korvillesi, sitä löytyy kaikilta pienemmistä keskuksista ympäri Suomea. Älä vaan sano, että et ole huomannut !

        1+
      • Mopon pärinä kuuluu huomattavasti pienemmälle alueelle kuin vanhan Piper-p*n ulvonta. Jollet sattumoisin ole huomannut.

        5+
    • Malmilla ei ole lentokenttää vaan valvomaton Korpikenttä josta urbaanius on kaukana! Marco flöittaa ,koska itse harrastaa virkistyspörräämistä. Urbaanit karjut ei edes tsennaa missä korvessa malmi sijaitsee.

      2+
  2. Mikä tekee urbaanista ympäristöstä hyvän paikan elää? Esimerkiksi kaupungin puistot ja lähimetsät, joita kaupunkilaiset rakastavat. Urbaani kaupunki ilman metsiä ja viheralueitaan on kuin kaupunkibulevardin varrella oleva kahvila ilman lattea.

    8+
  3. Mun urbaani helmi on tää mun oma omis isolla tontilla ja nollahipsteripitoisuudella kehä ykkösen sisällä. Ja ehkä teidänkin kun teini-ikä vaan menee pikkusen ohi.

    2+
  4. Omakotitalo on monen muunkin kaupunkiasujan unelma. Kaavoittaja vain on niitä vastaan ”hyvän tonttimaan tuhlareina” ja väittää, että omakotiasuminen ei ole nyt muodissa. Kukaan ei voi sanoa miten asumismuodin muutokset muuttuvat seuraavan kahden tai seuraavan kymmenenkään vuoden aikana? 21.5.2017 HS kirjoitti, että omakotitalot ovat nousukauden muotia ja kauppa on alkanut jälleen käymään, tai kuten tuon artikkelin voi tulkita, omakotitaloissa/pientaloissa haluttaisiin asua aina mutta vain nousukautena siihen tulee taloudellinen mahdollisuus. Ei mikään asumismuoto pysy jatkuvasti suosiossa. Kaavoitusta on tehtävä pitkäjänteisemmin, ei kääntyilemällä joka tuulen mukaan. Kaupungin tulee mahdollistaa omakotiasuminen ja pyrkiä säilyttämään se osana monimuotoista kaupunkikulttuuria. Lopettakaa omakotialueiden kuristaminen kivitalojen takapihoiksi.

    1+
    • Taisi olla justiinsa Hesari, joka viikonloppuna uutisoi nimenomaan omakotikauppojen lisääntyneen prosentuaalisesti viime aikoina kaikkein eniten PK-seudulla. Eli toisin kuin KSV (so. Kansansullomisvirasto) väittää, omakotiasuminenhan se juuri ONKIN muotia tällä hetkellä!

      1+
      • Prosentit on kovia koska lähtötilanne on niin alhainen. Eikä muutaman parikymmentä vuotta myynnissä olleen Tuusulalaisen omakotihässäkän myynti jollekin pahaa aavistamattomalle muuta maailmanlaajuista kaupungistumistrendiä miksikään. Tulevaisuus on kaupungeissa.

        0
      • ”Tulevaisuus on kaupungeissa.”

        Tulevaisuus on trendipellejen mielestä milloin missäkin ja tällä kertaa nyt sitten massiivisessa urbanisaatiossa, kunnes heiluri alkaa taas liikkumaan kohti toista ääripäätään. Ja tasapainoinen kaupunkimiljööhän koostuu joka tapauksessa erilaisista asuinmuodoista ja pitää täten sisällään niin pientalo- kuin kerrostaloalueitakin.

        0
      • Joukkoliikenne ja palvelut on kyllä helpompi vetää tiiviisti asutuille seuduille. Pientalot jyrän alle ja asukoon henkiset maalaiset oikeasti maalla tarvi tulla tänne kaikkien päivää pilaamaan

        0
      • Suomessa suurimpien kaupunkien joukkoliikennevyöhykkeille hakeutumisen trendit liittyvät vahvasti taloussuhdanteisiin. Noususuhdanteissa ja hyvän työllisyyden aikana kehyskunnat ja ulommat omakotitalovyöhykkeet vetävät, laskusuhdanteissa huonommin.

        0
    • Omakotitontteja on tarjolla riittämiin ympäryskunnissa. Helsingin vähää maata ei kannata tuhlata pienelle eliitille, jolla on varaa ostaa omakotitontti Helsingin rajojen sisältä, vaan kaupungin tulee vastata asuntopulaan ja asumisen korkeaan hintaan, jotta yritykset saavat työntekijöitä, ja maakunnista kannattaa muuttaa työn perässä Helsinkiin.

      0
      • No sanotaan nyt tohon, että onneks mä sit oon tota nk. pientä eliittiä ja ostin omani omalla isohkolla tontilla jo aikaa sitten vanhasta yksityisestä varannosta 😀

        0
  5. Kaupunkisuunnitteluvirastoon mahtuu vain yksi asia kerrallaan. Se on nyt tämä kiihkeä urbanismi.

    5+
    • Lapset joutuvat maksumiehiksi. Surullista katsoa, miten Etelä-Haagassa rakennetaan päiväkodin ulkoilualuetta asunnoiksi. Vuosikymmenet olin ihaillut puistoalueen kupeessa olevan leikkipaikan touhuja ohi pyöräillessäni. Maisemiin ei kohta mahdu mitään muuta kuin asuintaloja. Lapsissa ”oli” tulevaisuus.

      0
    • No mutta voithan aina maksaa per$ees kipeeks kalliolaisesta kanakopista ja tsygää sekä duuniin että berliinin chillailemaan. EI RUUHKIA!

      PS. ja lopeta se lihansyönti, pravdakin niin käskee

      0
    • niin ja sitäpaitsi kaltaises ruuhkissa roikkuvat kunnon veronmaksajat pitäs joka tapauksessa vetää l3rssistään hirteen rikoksistaan luontoa, hipstereitä, soininvaaraa, polkupyöräilijöitä, vähemmistöjä, ratikoita, suvirihtniemeä, hirv…vihreitä, kaupunginsullomisvirastoa, kalliota, narkkareita ja ihmisyyttä*
      vastaan

      *no tässä tapauksessa apinuutta

      0
    • Oli tosi hyvä, että raskaampi kalusto pystyi käyttämään Helsinki-Vantaan kenttää ja että Malmia voitiin käyttää sinne paremmin soveltuvan kevyemmän kaluston tukikohtana. Hyvä, että pääkaupunkiseudulla on kaksi kenttää, jotka täydentävät toisiaan erilaisilla ominaisuuksillaan.
      Hieman kyllä ihmetyttää, miksi Kaivopuistossa järjestetyn, Suomen suurimman yleisötapahtuman pääyhteistyökumppani oli Vantaan kaupunki eikä Helsinki.

      0
  6. Mitkähän oli olivat nämä ”kevyemmän kaluston” koneet?
    3 ”temppukonetta” ei sitä varten Korpikenttää tarvita.

    0
  7. ”Ilmaisillekin luontokohteille voi laskea rahallisen arvon,” uutisoitiin eilen mm. televisiossa. Luontokohteiden arvottamistutkimus olisi ansainnut ehdottomasti oman bloginsa myös näille sivuille.Rahamääräisten lukujen arviointi on yhteiskunnallisessa päätöksenteossa tärkeää, siksi Helsingin viheralueiden virkistysarvot olisi ehdottomasti laskettava ja tulokset julkistettava kaikille.

    0

Vastaa