Blogi: Kaupunkikaava

Kaupunkisuunnittelumessut nostaa kadut valokeilaan

Laiturilla 8.–13. toukokuuta järjestettävien Kaupunkisuunnittelumessujen 2017 pääosassa on katu. Kaikille kaupunkilaisille suunnatuilla messuilla keskustelun herättäjinä toimii 26 messuosastoa ja 28 tapahtumaa, jotka tarjoavat erilaisia näkemyksiä katuun.

Kaupunki rakentuu katujen ympärille ja kadut ovat kaupunkielämän sydän. Messuilla halutaan avata moniäänistä keskustelua ajankohtaisista kaupunkiympäristön suunnitelmista Helsingissä. Mukana on niin julkishallinnon, korkeakoulujen, järjestöjen kuin eri organisaatioiden ja yhteisöjen visioita ja näkökulmia katuun.

Helsingin kaupungin messuosastoilla käydään keskustelua ajankohtaisia hankkeista – Raide-Jokeri, kaupunkibulevardit, täydennysrakentaminen, lähiöt, kävelykeskusta, Teollisuuskadun akseli ja Mechelininkadun peruskorjaus. Osastoilla pääset vastaamaan pyöräpysäköinti-kyselyyn sekä tutustumaan 3D-kaupunkitietomalliin, kaupunkipyöräjärjestelmään sekä kaupungin nimiin, ääniin ja tyyleihin.

Mitä katu merkitsee kaupungissa? – Keskusteluja ja ohjelmaa maanantaista lauantaihin

Kaupunkisuunnittelun kohtauspaikka Laituri toimii messujen ajan areenana eri toimijoiden tapahtumille tuoden keskusteluun muuttuvaa ja toimivaa Helsinkiä.  Messuviikon kaikki tilaisuudet ovat avoimia ja maksuttomia.

Maanantain 8.5. huippuluennolla tunnettu tukholmalaistutkija Alexander Ståhle luennoi katujen tulevaisuudesta ”Closer Together: This is the Future of Streets”. Viikon ohjelma on kattaus monipuolista keskustelua kaduista, niin taiteen, kaupunkisuunnittelun, historian kuin tutkimuksenkin näkökulmasta.

Miten asumiseen saadaan brändiarvoa taiteen keinoin tai millaiset ovat katutaiteen mahdollisuudet?  Miten autoriippumattomuutta edistetään? Miltä Helsinki kuulostaa? Entä miten yleiskaavaa toteutetaan? Muun muassa nämä ovat viikon työpajojen ja paneelikeskustelujen kysymyksiä.

Messuviikon ohjelmaan – näytteilleasettajiin ja tapahtumiin – voi tutustua Laiturin verkkosivuilla. Painetun messuohjelman voit noutaa Laiturilta osoitteesta Narinkka 2, Kamppi. Laituri on avoinna ma–pe kello 10–19 ja la kello 12–16.

Tervetuloa sukeltamaan kaupunkisuunnittelun mielenkiintoiseen maailmaan!

9 kommenttia artikkeliin ”Kaupunkisuunnittelumessut nostaa kadut valokeilaan

  1. Jos Teollisuuskatua meinataan kehittää, täytyy siihen saada ratikka. Raide-Jokeri 0. Kalasatama-Pasila-Meilahti.

    0

  2. Teollisuuskadulle tarvitaan raitiovaunu tarvitaan kyllä ehdottomasti, maan päälle tai alle tarvittaessa. Mieluiten Pisara-rata myös uudelleen suunnittelupöydälle Vallilan asemalla niin että Teollisuuskadulle saadaan sisäänkäynti. Luulisi maan hinnan siinä nousevan niin, että investointi kannattaa.

    Muuten Urban HKIn ehdotuksessa oli todella vetävä visio, tällaista soisi seurattavan.

    0

  3. Helsinkiin havitellaan yleiskaavassa 250.000 uutta asukasta ja enemmänkin olisi tulossa. Nyt on jo kiire leventää keskustan jalkakäytäviä, että kaikki varmasti mahtuvat sinne kulkemaan.

    0

  4. Keskustan jalkakäytävät on jo hongkongimaisen täynnä. Samaan aikaan Manssin neljällä kaistalla kaksi surkeaa autoa!

    0

    • Kun kaikki kehä ykkösen ulkopuoliset murresanat eivät ole hallussa, googlasin. ”Manssi” tarkoittaa koiraihmismurteella manhesterinterrieriä. Mitä ämmällä alkavaa katua tarkoitit?

      0

  5. Autot pois Helsingistä. Tilalla polkupyörät, niin yksityisille, takseille, jakelulle, poliiseille ja ambulansseille.

    2+

  6. Välttämätön liikenne on hengen vaara keskustassa, mutta auton oikeaa roolia pitää kehiittää.

    1+

  7. Helsingin liikenteen kokonaismäärästä yli kymmenen prosenttia on pakettiautoja, vaikka osan kuljetuksista keskustassa voisi kaupunkisuunnittelijoiden mielestä hoitaa polkupyörillä.

    Polkupyörähän on kaupunkioloissa kätevä väline kaupungissa tapahtuviin jakelukuljetuksiin, koska toisin kuin autot, pyörät voivat kulkea myös jalkakäytävillä. Lisäksi polkupyöriin voi kiinnittää erilaisia peräkärryjä tavaroiden kuljettamista varten.

    0

    • ”erilaisia peräkärryjä tavaroiden kuljettamista varten”

      Totta joo. Kun katselee näitä jalkakäytävillä jyrääviä trikoopellejä suorittamassa ikuista oman elämänsä Tour de Francea, niin selväähän se on, että mokomat vihreät supermiehet kuskaisivat velocipedinsä peräkärryssä parit pakastimet kehäkolmoselta Vallilanistanin kolhoosiin vartissa. Eli suksikaa pakuläskit kuuseen ja päästäkää Der Grüne Übermann puikkoihin, niin johan pelastuu ilmasto ja siinä sivussa Helsinskin sinnetännemäkien henkinen tasapainokin!

      PS. Niin ja ne jalkakäytävillä maleksivat mummothan voi aina ajaa peräkärryllä lyttyyn. Piruakos OVAT siinä tiellä???

      1+

Vastaa