Blogi: Kaupunkikaava

Kaupunkikaavasta valmistui esite

Helsingin uuden yleiskaavan sisältö on tiivistetty esitteeksi. Kaupunkikaava-esite avaa yleiskaavan keskeisiä ratkaisuja, kuten kaupungin tiivistämistä, kantakaupungin laajentamista kaupunkibulevardien varsille ja raideliikenteen kehittämistä.

Lisäksi esite käsittelee Helsingin merellisyyttä, viher- ja virkistysalueiden verkostoa sekä kaupunkikulttuuria. Se esittelee myös yleiskaavan yli neljän vuoden mittaista vuorovaikutteista suunnitteluprosessia.

Esitteen liitteenä on A2-kokoinen yleiskaavakartta, ja esitteessä kerrotaan havainnollisesti, miten karttaa luetaan ja mitä erilaiset kaavamerkinnät tarkoittavat.

Esite on saatavilla suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Painetun esitteen voi noutaa esimerkiksi kaupunkisuunnittelun info- ja näyttelytila Laiturilta Narinkkatorin laidalta Kampista.

Yleiskaava on pitkän aikavälin strateginen maankäytön suunnitelma. Se esittää, miten Helsinki voi kasvaa 250 000 asukkaalla vuoteen 2050 mennessä. Kaupunginvaltuusto hyväksyi yleiskaavan lokakuussa 2016.

Kaupunkikaava – Helsingin yleiskaava -esite (pdf)

15 kommenttia artikkeliin ”Kaupunkikaavasta valmistui esite

  1. Tämä on käänteentekevä yleiskaava. Jonnekin ne uudet asunnot pitää rakentaa. On monimuotoisuutta, luontoa ja tiivistä rakentamista. Parasta kaikille. Ulkoilualueita ja kaupunkimaista ympäristöä.

    2+

  2. Esite yleiskaavasta olisi pitänyt julkaista jo ennenkuin yleiskaava on hyväksytty. Mitä iloa siitä asukkaille enää jälkeenpäin on? Tällainen yleiskaavaesite olisi pitänyt jakaa kaikkiin talouksiin Helsingissä, kuten kaavoituskatsauskin jaetaan.

    Toisaalta kartoistakaan ei ole mitään hyötyä, jos kaikki muutokset ja niiden rajat piilotetaan kaavakartoilla epämääräisten pikselien taakse, ja muutenkin kartat ovat niin ylimalkaisia, että niistä ei pysty eri kohteita kunnolla paikallistamaan.

    Näin tavalliset asukkaat on tarkoituksella sivuutettu kokonaan yleiskaavan valmistelusta, vaikka vuorovaikutusta kovasti hehkutetaan. Mainosesitteitä kelpaa nyt sitten julkaista jälkikäteen.

    0

    • Kartat ovat ylimalkaisia koska yleiskaava on pitkän aikavälin strateginen työkalu, tarkemmat suunnitelmat muodostuvat vasta myöhemmin kun asemakaavoja laaditaan/muutetaan ja siinä vaiheessa niitä voi kommentoida.

      1+

      • Voi kommentoida voi. Mutta jos mielipiteet eivät käy yksiin KSV:n (suomeksi Kansansullomisvirasto) viherstalinistisen ”kansa häkkikanaloihin niin ilmasto pelastuu”-ideologian kanssa, niin takamuksiaanhan tuo orgaani niillä pyyhkii.

        0

      • Mitään ei ole vielä päätetty. Yleiskaava on vain luonnos. Se on ristriidassa voimassa olevien sopimusten ja maakuntakaavan kanssa. Mahdollisesti myös suomen lain.
        Hyvä kun harjoittelevat…

        0

    • Kartat ovat ylimalkaisia koska yleiskaava on pitkän aikavälin strateginen työkalu, ja on parempi että asukkaat eivät turhaan pääse vaikuttamaan kaupunkisuunnittelun strategioihin. Tarkemmista suunnitelmista ilmoitetaan asukkaille kyllä sen jälkeen kun niistä on ensin päätetty.

      1+

      • ”…sen jälkeen kun niistä on ensin päätetty.”

        Genau. Alles für das Wohl des Volkes!

        0

  3. Jossain iltapäivälehdessä oli aika hyvä kuitti tuosta brosarin ”autoja ei ole tarkoitus häätää helsingistä”-lausunnosta. Eli jollei se ole tavoite, niin minnes piruun nämä nykyiset sadat autot / kaistakilsa sitten ovat KSV:n lähes välimerellisen idyllisistä havainnebulevardikuvista kadonneet: kuskit ideologiselle uudelleenkoulutusmetsätyöleirille ja autot paaliin, vai?

    PS. Ihan kiva, että disabloitte tänne kommentoinnin vaalien ajaksi – NOT!

    0

  4. Niin ja siinä kaupunki”kulttuuri”kuvassakin näytti lähinnä olevan kännisiä / muutoin päihtyneitä teiniääliöitä baarin edessä tms. tälle ihmiskunnan älyllisen kehityksen huippuajalle tyypillistä lajitoimintaa.

    No, jos tuollainen hevontuuba on tosiaankin jonkun rämeaivon mielestä toivottavaa / tavoitetila, niin onpahan kyllä todettava Kallion kämpän vaihtamisen pientaloon olleen tähänastisen elämäni paras päätös 😀

    1+

  5. Ja ai niin vielä, jonkun Zadin ihan omankin selvityksen mukaan täällä on aivan liian vähän pientalotontteja. Eli milloinkas niitä sitten saataisiin lisää, vai onko tällaisen kysyminenkin KSV:n (suomeksi Kansansullomisvirasto) mielestä rikos vihreyttä vastaan?

    0

  6. Uuden yleiskaavaesitteen kanteen on näköjään valittu suurennos yleiskaavakartasta Keskuspuistosta Hämeenlinnanväylän kohdalta.

    0

  7. Hain uuden kaupunkikaava-esitteen Kampin Laiturilta ja sain kuulla ettei yleiskaavaa enää jaeta koteihin vaan ne täytyy itse noutaa sieltä.

    Kaupunkikaavan sivulla 17 ”Malmin lentokentästä uusi kaupunginosa” on parempi kuva Malmin lentokentän suunnitelmasta kuin yleiskaavassa. Toivottavasti lentokentän ensimmäinen kortteli toteutuu jo minun elinaikanani.

    Miten Sepänmäen raskas liikenne saataisiin vähentymään? 50 km:n nopeusrajoitusta, mieluiten 40 km/t, pitäisi paremmin valvoa ja selväsi osoittaa se. Minne katuun maalatut valkoiset 50:t ovat hävinneet? Talvella ne eivät tosin näy olleenkaan.Tullivuorentien ja Tattariharjuntien risteykseen tarvitaan kiertoliittymä. Alppikylässä on Tattariharjuntiellä jo kolme kiertoliittymää eikä siellä kukaan pysty ajamaan ylinopeutta.

    0

  8. Esitteen mukaan yleiskaavan valmistelu on ollut neljän vuoden mittainen avoin ja vuorovaikutteinen prosessi, jossa kaupunkilaisilta on kerätty suuri määrä kokemuksellista tietoa. Ihme, että tällä tiedolla ei ole ollut mitään vaikutusta itse yleiskaavaan.

    0

Vastaa