Blogi: Yleiskaavaprosessi

Yleiskaava jäi pöydälle kaupunginhallituksessa

Helsingin uuden yleiskaavan käsittely alkoi Helsingin kaupunginhallituksessa 19. syyskuuta. Asia jätettiin kaupunginhallituksessa pöydälle kuukaudeksi. Se on seuraavan kerran kaupunginhallituksen esityslistalla 17. lokakuuta.

Lopullisen päätöksen yleiskaavasta tekee kaupunginvaltuusto myöhemmin syksyllä.

Yleiskaava ohjaa kaupungin kehittämistä pitkälle tulevaisuuteen. Esityksen lähtökohtana on varmistaa edellytykset kaupungin kasvulle, asuntotuotannolle ja elinkeinoelämälle. Yleiskaavan varaukset mahdollistavat kasvun vähintään 860 000 asukkaaseen ja 560 000 työpaikkaan vuoteen 2050 mennessä.

Yleiskaavan ratkaisut perustuvat visioon Helsingistä raideliikenteen verkostokaupunkina, jolla on vahva ja nykyisestä laajentunut kantakaupunki. Joukkoliikenteen perustana on laajeneva raideliikenneverkko. Kävelyn ja pyöräilyn merkitys kasvaa.

Tavoitteena on myös riittävien virkistysalueiden turvaaminen kasvavalle väestölle. Viheralueverkosto vahvistuu, virkistysalueet ja -palvelut ja meri ovat helposti saavutettavissa. Helsingin säteittäinen viherrakenne yhdistyy yleiskaavassa seudun laajoihin virkistysalueisiin ja kaavakarttaan on merkitty poikittaisia viheryhteyksiä. Vihersormien, seudullisten viheralueiden ja paikallisen viheralueverkoston jatkuvuus turvataan.

Kaupunginhallituksessa 19.9. pöydälle jätetty esitys liitteineen löytyy kokouksen päätöstiedotteesta.

Päätöstiedote 19.9. kokouksesta >>

53 kommenttia artikkeliin ”Yleiskaava jäi pöydälle kaupunginhallituksessa

  1. Eikö teitä hävetä toistaa, että yleiskaava vahvistaa viheralueverkostoa, kun todellisuudessa kaavan toteutuminen pienentäisi viheralueita ja vähentäisi niiden kytkeytyneisyyttä.

    21+
  2. Kaupunkisuunnitteluviraston mukaan yleiskaavan tavoitteena on riittävien virkistysalueiden turvaaminen kasvavalle väestölle. Tavoite aiotaan saavuttaa rakentamalla kaupungin metsät ja viheralueet täyteen asuntoja.

    16+
  3. Yleiskaava tosiaan ohjaa kaupungin kehittämistä pitkälle tulevaisuuteen, kuten blogin kirjoittaja toteaa. Miten on mahdollista, että tällainen ratkaisevasti koko kaupungin kehittymiseen vaikuttava kaava voitaisiin nuijia läpi ilman, että asukkailla olisi mahdollisuus ottaa siihen kantaa kunnallisvaaleissa?

    14+
    • Ei vaaleissa voi ottaa kantaa esim. Kumpulan harvaan asumiseen, Tuomarinkylän koira-asioihin, lento-/golf -kenttiin tai Vartiosaaren huviloihin.

      Kivinokankin pyhitys vanhan jengin etuuksiin tuli keittiön kautta eikä vaalit olisi siihen vaikuttaneet.

      8+
  4. Se kaava pitää jättää pöydälle seuraavien vaalien voittajille. Tai sitten laittaa se pöydän alle. Siihen ö-mappiin…

    4+
    • Valmisteluprosessi on ollut asiallinen ja monivaiheinen. Tiedotus on ollut tehokasta. On ollut helppo ottaa kantaa selkeisiin suunnitelmiin.

      Vaikka monet seuraavat valtuustot sitä käsittelisivät niin kuppikuntien masinointi olisi yhtä ankaraa.

      32+
      • Yleiskaavan valmisteluprosessi tilanteessa, jossa Helsinkiin ajetaan näin radikaaleja muutoksia, olisi todellakin pitänyt ottaa edellisissä vaaleissa teemaksi, koska kukaan ei silloin osannut aavistaa nyt esitettyjen muutosten laajuutta.

        Mutta väliäkö hällä. Katoavaista on kaikki – ja niin myös yleiskaavat. Niitä päivitetään säännöllisin väliajoin, joten on vain pidettävä huolta, että valtuustossa istuu myöhemmin viherstalinisti-megalomaanikkojen sijaan sellaista väkeä, jolla on edes JOKU tolkku. Ei se sen vaikeampaa ole…

        4+
      • Tiedotus on ollut tosiasioiden värittämistä ja esim terveysvaikutusarvioinnit kaupunkibulevardien suhteen ovat tekemättä. Jokainen ymmärtää että umpikortteli ja niiden keskellä kulkeva autoliikenne muodostaa terveydelle vaarallisen asuinympäristön. Näissä saastekuiluissa ei myöskään voi olla havainnekuvissa maalailtua kahvilakulttuuria tms.

        5+
      • Jokainen ymmärtää, että Hämeenlinnan moottoritie muodostaa terveydelle vaarallisen asuinympäristön. Jopa eläimet loistavat poissaolollaan. Kaupunkibulevardit ovat luxusta tähän verrattuna.

        1+
      • Taitaa eniten bulevardeista valittaa Helsingin kehyskunnista tulevat pendelöijät. Kun Helsinkiin tulee lisää asuntoja niin sen oman talon arvo tippuu siellä perähikiällä eikä moottoritietä pitkin pääse enää työpaikan portille asti. Uskomatonta on väittää että moottoritiet tai lentokoneet kuuluvat Helsingin keskustaan…

        3+
      • “Taitaa eniten bulevardeista valittaa Helsingin kehyskunnista tulevat pendelöijät.”

        No kyllä niistä kuule valittavat tällaiset syntyperäiset stadilaisetkin. Itse pääsen nyt kahdella bussilla Viilarintieltä Vallilan sporavarikolle parhaimmillaan kahdessatoista minuutissa ja siinä on tosiaan vaihto mukana, mutta kun 550 muuttuu ratikaksi ja Lahden motari menee, hidastuu duunimatkani aivan satavarmasti ja PALJON.

        Mutta sama se. Kun tämä tapahtuu, tulen ostamaan mopon ja pärräämään sillä töihin – ja julkinen liikenne menettää jälleen yhden asiakkaan. Käyhän se näinkin ja Virheätkin varmaan kiittävät!

        4+
  5. Yleiskaavasta on tehty valtava määrä valituksia ja muistutuksia yksittäisten asukkaiden ja erilaisten yhteisöjen toimesta, mutta niillä ei ole ollut minkäänlaista vaikutusta kaavaehdotukseen.

    Jos kaupunkisuunnitteluvirasto ei huomioi asukkaiden antamaa palautetta, vaaleilla valittujen valtuutettujen tehtävä on estää kaupungin viheralueiden lyhytnäköinen hävittäminen asuntorakentamiseen.

    10+
    • Juuri näin. Tämän kammokaavan purkaminen / muuttaminen menee tietenkin seuraavan valtuuston hommiksi, mutta senpä takia juuri onkin niin tärkeää muista ja ymmärtää, ketä tulevaisuudessa äänestää.

      Olen itse joskus äänestänyt Vihreitä, mutta tämän jälkeen en enää ikinä. Ja luulenpa, etten ole tämän mielipiteeni kanssa ollenkaan yksin!

      10+
      • Jep, eli poliitikot pitää vaihtaa järkevämpiin ja nykymuotoinen kaava haudata tunkioon heidän toimestaan. Ei vaikeata ollenkaan.

        4+
    • Vieläkö täällä hurskastellaan moottoriteiden nurtseista?

      1+
      • Öh… no ei. Kyllä täällä taitetaan peistä ihan muista asioista.

        1+
      • Totta, ja nämä asukkaat, jotka eivät halua tuijottaa ikkunoistaan muutaman metrin päässä olevaa naapuritaloa, voivat muttaa lähikaupunkeihin.

        1+
    • Kuuleminen täyttyy kun on kuultu. Ei mielipiteitä tarvitse ottaa huomioon. Tämä kuuleminen on turhaa touhua. Lakia voitaisiin muuttaa niin, ettei tarvitse kuulla. Päättäjä voi tehdä mitä haluaa.

      31+
      • “Päättäjä voi tehdä mitä haluaa.”

        😀

        Nerokas ajatus, koska me kansalaisetkin voimme sitten tehdä mitä haluamme. Niin ja eikös se Puhemies Maokin jo sanonut, että valta kasvaa kiväärin piipusta?

        1+
  6. Pornaistenniemen luonnonsuojelualueen välittömään läheisyyteen ja osittain metsäänkin on osoitettu tiheää asuntorakentamista. Tämä on täysin vastoin asukkaiden ja luonto- sekä ympäristöjärjestöjen lausuntoja alueesta. Alueella sijaitsee poikkeuksellisen arvokas lintualue sekä suojeltu tervaleppälehto. Rakentaminen katkaisisi ohuen viheryhteyden Viikkin, tuhoaisi luonnonniityt jotka ovat metsän suoja-alueita ja kaventaisi metsäaluetta todella raskaasti. Rakentamismerkintä kaavoituksessa on muutettava vihermerkinnäksi.

    4+
    • Linnut mahtuu suojelualueelle, ja ‘jonnekin muualle’. Pitääkö kaikki linnut tunkea samaan kaupunkiin?
      Tervalepistä keppejä joilla hillitä kaikkein fundamentaaleimmat puunhalaajahörhöt.

      0
  7. Yleiskaavan ratkaisut perustuvat visioon Helsingistä raideliikenteen verkostokaupunkina, jossa raitiovaunut ajelevat pitkin kaupungin metsiä, viheralueita ja merenrantoja.

    Sähköjunilla ajettava lähiliikenne sen sijaan ei näytä kaupungin päättäjiä kiinnostavan. Rantaradan lähiliikennettä ajetaan kokonaan alas ja pääradan asemia lakkautetaan. Pääkaupunkiseutua pitäisi suunnitella yhtenä kokonaisuutena, jotta jo tehdyt raideinvestoinnit voitaisiin hyödyntää.

    7+
    • Yleiskaavassa ei päätetä minkään Siuntion asemanseudun maakäytöstä. Helsingissä ei olla yhtään asemaa lakkauttamassa vaan päinvastoin voimakkaasti kehittämässä. Pasila, Malmi, Kalasatama, Vuosaari… Ja Espoolla ja Vantaalla on Länsimetrossa ja Kehäradassa töitä moneksi vuosikymmeneksi.

      3+
    • Pääkaupunkiseutua pitäisikin suunnitella yhtenä kokonaisuutena, jotta jo tehdyt raideinvestoinnit voitaisiin hyödyntää.

      2+
      • Pääkaupunkiseudun kehittämisensuunnittelu ei liity mitenkään helsingin yleiskaavaan, joka on vain helsinkiläisten asia. Pääkaupunkiseudun yhteistyöhön muut kaupungit ovat halukkaita vain silloin on itselle saavutettavaa. Muulloin aina vedotaan kunnalliseen itsehallintoon ja kieltäydytään yhteistyöstä.

        2+
      • Pääkaupunkiseudun kehittämisensuunnittelu ei liity mitenkään helsingin yleiskaavaan, joka on vain helsinkiläisten asia. Pääkaupunkiseudun yhteistyöhön muut kaupungit ovat halukkaita vain silloin kun on itselle saavutettavaa. Muulloin aina vedotaan kunnalliseen itsehallintoon ja kieltäydytään yhteistyöstä.

        1+
  8. “joka on vain helsinkiläisten asia”

    No hyvä, Berliinin muuri sitten vaan suit sait kaupungin rajalle motareille ja Helsinskin hallintoalamaisille pakollinen vihreä tunika vaatetukseksi ja lakisääteinen punainen Jopo kulkuneuvoksi.

    0
    • Kunhan nyt saataisiin tietullit, niin olisi helsinkiläisillä autoilijoilla parkkipaikkoja omassa kaupungissaan.

      5+
      • Ne “nurmijärveläiset” vievät parkkipaikat työaikana. Pääset kyllä omalle parkkipaikallesi mahdollisen työpäiväsi jälkeen…

        0
      • Eipä tässä helsinkiläisillä ole enää sanansijaa. Ympäryskunnat haluavat säilyttää moottoriteiden viemän tilan, luontoliitot jokaisen vähänkin kesäisin vihertävältä vaikuttavan puskan puolikkaan, EU Östersundomin ja rovaniemeläiset Malmin lentokentän.

        Ei jää paljon vaihtoehtoja.

        8+
  9. Helsingin yleiskaavan päätöksenteko kuuluu vain helsinkiläisille, mikä juuri on se ongelma. Pääkaupunkiseutua pitäisikin suunnitella yhtenä kokonaisuutena. Helpoiten se kävisi, jos Helsinki liitettäisiin Espooseen, Vantaaseen sekä muutamaan muuhun pääkaupunkiseudun kuntaan.

    3+
    • Ei se muuttaisi nykytilaa. Länsi-Helsingissä rakennettaisiin länsimetron ja rantaradan varteen, Pohjois-Helsingissä kehäran varteen, Itä-Helsingissä metron ja jokerin varteen ja Keski-Helsingissä laajennetaan kantakaupunkia joka suuntaan.

      Nyt vaan kaava läpi sassiin ja lapio maahan.

      27+
    • Helsinkiläiset eivät ole yhdistymistä vastustaneet vaan kehyskaupungit ja heidän autoilijat, jotka eivät halua luopua kermankuorimisetaan helsinkiläisten kustannuksella.
      “nurmijärveläiset” todellakin vievät minun helsinkiläisen parkkipaikat. Ovat vaatineet työnantajalta älyttömät työajan aamuliukumat ja saapuvat jo ennen seitsemää työpaikalle pariksitunniksi kahvittelemaa. Syy parkkipaikan varmistaminen koko päiväksi. Minun joka tulen autolla töihin vain silloin kun se on työasioinnin vuoksi välttämätöntä, on toivotonta löytää normaali työajalla pihasta parkkipaikkaa. “Nurmijärveläiset” lähtevät hyvissä ajoin iltapäivällä, -“pois ruuhkan alta” ostoksille omaan peltomarkettiin. Ostosten jälkeen alkaa lasten harrastuskuljetukset, -autolla tietysti, ympäri pääkaupunkiseutua, kun ei ole vielä tullut hankittua sitä kolmatta autoa tai mopoautoa lasten käyttöön.

      9+
      • Helsinkiä vaivaava turun-tauti on niin paha, että se vaatii rajut tropit

        1+
  10. Missä piileksivät sivistyneet ja pitkänäköiset stadilaiset päättäjät? Eikä 60- ja 70-luvuilla tapahtuneen kulttuuriperinnön tuhoamisesta ole opittu mitään? Nyt tehdään sama luontoperinnölle, jota kaupunkilaiset rakastavat.

    5+
  11. YLEISKAAVAA VASTAAN.

    Betoninhalailija oskala kehuu yleiskaavaehdotelmaa helsingin parhaaksi koskaan. Kuinka umpisurkeita edelliset ovat olleet, jos uusi on ihan p…a??

    Vihreät on sankarillisesti saanut suojeltua yli 500ha luontoa helsingissä.
    Samalla päättänyt tuhota yli 500ha luontoa helsingissä. Vähintään.

    Oskala on varmaan markkinamies, kun yrittää puhua betonin puuksi. Niillä vihersormilla ei nyt paljon kannattaisi pullistella. Ei kaupunki ole rakentamassa vihersormia, vaan jättämässä kapeita kaistaleita luontoa.
    “Sinulla on kohta 50€”
    “Mutta kun minulla on jo 100”
    “Niinpä juuri”
    Get the point?

    Yleiskaavan kaatuminen ei tarkoittaisi kaiken vihreän tuhoamista uudellamaalla. Päinvastoin. Kaatajat haluavat juuri sitä tiivistämistä, mitä oskala ihannoi. Harmi, ettei hänen suosimansa ehdotelma edusta sitä.

    1+
    • “..oskala kehuu yleiskaavaehdotelmaa helsingin parhaaksi koskaan. Kuinka umpisurkeita edelliset ovat olleet,..”

      Ota silmä käteen, kaikki yleiskaavat: http://www.yleiskaava.fi/blogi/helsingin_yleiskaava_1960/

      Varsinkin tuo 1960 yleiskaava on JÄRKYTTÄVÄ! Itä- ja Pohjois-Helsingin metsälähiöt on tällätty kartalle surutta. Tehottomasti rakennettuja kertakäyttö ankeuksia. Kaikki liikenne yksityisautojen ja bussien varassa uusilla moottoriteillä suoraan keskustaan. Luontoalueista meni kerralla YLI PUOLET.

      Sama määrä ihmisiä olisi fiksusti ja tiiviisti (vrt. uusi ehdotus) saatu mahtumaan kymmenesosaan maatilkkua raideliikenteen varrelle.

      3+
      • “fiksusti ja tiiviisti”

        Olkoonkin vaikka kuinka ‘fiksua’ viherideologisesti ohjelmoitujen ns. hyödyllisten idioottien mielestä, mutta mukavaa tai viihtyisää se kuitenkaan EI ole. Ja mm. siksi Kalliosta lähdinkin, enkä ikinä takaisin mene…

        1+
      • Onhan noita väljähtäneitä metsälähiötä Helsingin seutu täynänsä niistä tykkääville. Ei ne ihan heti lopu kesken jos vaikka kantakaupunkia alettaisiinkin laajentamaan.

        0
  12. Tarvitsee tuhota vain 200ha luontoa kun käytetään 300ha malmin lentokenttää rakentamiseen???Vähintään…

    56+
  13. Sinnemäki pitää laitta vastuuseen lausunnoistaan: “…yleiskaavassa ei esitetä rakentamista arvokkaille luontoalueille”(YLE 13.10).

    Tosiasia on, että niille nimenomaan rakennetaan. Katso sivusto Helsingin arvokkaat luontokohteet: https://helsinginmetsat.fi/helsingin-arvometsat/

    Eikö hän keksi mitään todenperäistä sanottavaa puolustaakseen kehnoa kaavaansa?

    1+
  14. Yleiskaavaan on ujutettu liki 1000 turhaa rakentamispikseliä. Poistamalla ne säilyy suurin osa viheralueista.

    Turhat pikselit kertyvät näistä:
    – kaavavaranto on kaksinkertainen kun se vastaavissa kaavoissa on 1,5
    – asumisväljyyttä on laskelmissa peräti 8 m2 lisää/hlö ja tämä kertautuu siis 260 000 kertaa
    – toimistotilamitoitus on posketon 35 m2/hlö, kun se todellisuudessa on enää vain n. 15 m2
    – jne. jne.

    Nämä “löysät” kun otetaan pois, niin jo säästyy viheralueet.
    tarkemmat perustelut täältä: http://bit.ly/2dFxeAv

    Herää kysymys miksi meitä huijataan?

    2+
  15. KSV:n oma vuorovaikutusraportti on vinoutunut eikä noudata mitään tieteellisen sisällönanalyysin menetelmiä. Tästä syystä järjestöt tilasivat Helsingin yliopistolta kunnollisen tutkimuksen joka on nyt julkaistu (14.10.)

    Yli 65 % kaikista muistutuksista ( n. 1400) käsitteli viheralueiden säilyttämistä. Kaavaa kannatti ehdoitta vain 1 %. Vastaavasti vuorovaikutusprosessia piti onnistuneena vain 1 % jne.

    Lisätiedot ja väliraportti: http://bit.ly/2dFxeAv

    Vihreät, SDP ja KOK sopivat kaavasta (ja pormestareista) jo ennenkuin muistutuksia edes käsiteltiin. Muistutuksista johtuen kaavaa ei muutettu lainkaan.

    Tällasia menettelytapoja ei avoimessa kansalaisyhteiskunnassa pidä hyväksyä

    6+
    • Onko nämä valittajat jotain eläkeläisiä joille raha tulee taikaseinästä ja joiden vapaa-ajan hupina on estää Helsingin kaupungin muuttuminen ja kehittyminen?

      Työssäkäyvät aktiivi-ikäiset ymmärtävät että kaupunki joko elää ja kehittyy tai sitten se taantuu. Asumisen kallistumista voivat haluta vain asemansa ja omaisuutensa jo turvanneet eläkeläiset.

      2+
      • Eläkeläisillä on aikaa ja tarvetta virkistyä kodin lähellä olevassa luonnossa, -jos sitä vaan on. Sama koskee lapsiakin. Tätä eivät työssäkäyvät passiivi-ihmiset selvästikään ymmärrä.

        20+
      • Pitäisikö se v. 2050 kaupungin suunnittelu kuitenkin jättää suosiolla vähän nuoremmille?

        2+
      • Nuoret ovat tulevaisuuden vanhoja. Kaupunki kuuluu kaikille, myös eläimille.

        16+
  16. Täytynee muuttaa pois Helsingistä jos tämä etenee. Joutunee lopettamaan pyöräilyn Keskuspuistossa. Ei kaikki voi aina olla pelkkää betonia.

    2+

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.