Blogi: Osallistu

Vuosaaren keskustaan suunnitellaan korkeaa rakentamista

Vuosaaren keskustaan Aromikujan ympäristöön suunnitellaan uutta kantakaupunkimaista rakentamista. Korkeampi rakentaminen sijoittuu suunnitelmassa Vuotien varteen, jossa korkein rakennus olisi 33-kerroksinen. Keskustaan on laadittu myös suunnitteluperiaatteet ja Vuotielle liikennesuunnitelman luonnos. Aineistot ovat nähtävillä 1.7.2016 saakka. Suunnitelmista keskusteltiin asukastilaisuudessa 13. kesäkuuta.

Vuosaaren metroaseman ja kauppakeskus Columbuksen viereen Aromikujan alueelle valmistellaan asemakaavan muutosta. Viitesuunnitelmassa korkein 33-kerroksinen rakennus sijaitsee kauppakeskuksen itäpuolella Vuotien varressa. Bertha Pauligin kadun varrelle tulisi viereen rakentuvien Kahvikortteleiden mukaisesti matalampaa 3–8-kerroksista rakentamista. Asuntoja hankkeessa syntyisi noin 1 400 asukkaalle.

Aromikujan kortteleiden läpi tullaan avaamaan kulkureittejä, joiden varsille on suunniteltu liike- ja toimitilaa. Palvelukeskus Albatrossia on tarkoitus laajentaa sosiaali- ja terveyspalvelujen monipalvelukeskukseksi. Päivittäistavarakaupan sijoittamista alueelle tutkitaan. Katutason kerroksiin on suunniteltu kivijalkatyyppisiä liiketiloja.

Kävelykeskusta laajenee suunnitelmassa kohti Aurinkolahtea ja Uutelaa, jolloin syntyy luonteva kulkuyhteys metro- ja bussipysäkeille. Henkilöautoliikenne on ohjattu pysäköintilaitokseen Bertha Pauligin kadulta ja huoltoliikenne alueelle keskitetysti Vuotieltä.

Kaavoitus on tullut vireille tonttien omistajien Paulig Groupin ja Citycon Oyj:n hakemuksesta. Kaavaratkaisua on suunniteltu yhdessä hakijoiden kanssa. Helsingin kaupunki omistaa osan korttelialueista. Nykyisessä kaavassa alue on varattu toimisto- ja liiketiloille, joille ei ole ollut kysyntää. Siksi alueella on nykyisin rakentamattomia tontteja ja pysäköintialueita.

Suunnittelussa tullaan selvittämään mm. kaupallisia mahdollisuuksia ja korkean rakentamisen toteutuskelpoisuutta sekä tuulisuutta, melua ja pelastusasioita. Kaavaehdotus on tarkoitus esitellä kaupunkisuunnittelulautakunnalle arviolta syksyllä 2016. Lopullisesti kaavasta päättää kaupunginvaltuusto.

Suunnitteluperiaatteet ohjaamaan keskustan kehittämistä

Vuosaaren keskustaan laaditaan suunnitteluperiaatteita, joissa myös Aromikujan alue on mukana. Tavoitteena on kehittää monipuolinen kantakaupunkimainen keskusta, jossa painottuvat kävely, pyöräily ja julkinen liikenne.

Kaupunkitilan elämyksellisyyttä sekä mahdollisuuksia liiketoiminnalle, palveluille ja asumiselle lisätään. Vuosaaren vihreää puistoympäristöä säästetään sijoittamalla rakennukset suurin osin jo rakennetuille tai rakentamatta jääneille tonteille. Lukion toiminta on tarkoitus siirtää uusiin tiloihin metroaseman läheisyyteen. Vanha rakennus puretaan ja tilalle ehdotetaan toimitilaa sekä asumista. Periaatteissa huomioidaan myös mahdolliset tulevat pikaraitiotiet, joiden päätepysäkki liitettäisiin Vuosaaren joukkoliikenneterminaaliin.

Suunnitteluperiaatteet tulevat ohjaamaan keskustan asemakaavoitusta jatkossa. Periaatteet on tarkoitus esitellä kaupunkisuunnittelulautakunnalle lokakuussa 2016. Syksyllä 2015 järjestettiin suunnittelutyöpaja, jonka aikana asukkaat evästivät suunnittelijoita keskustan kehittämisessä.

Lisäksi Vuotielle on valmistunut liikennesuunnitelman luonnos. Sen tavoitteena on parantaa Vuotien turvallisuutta muuttamalla maantiemäinen nelikaistainen katu keskustamaiseksi kaduksi. Vapautuva tila on tarkoitus varata jalankulun ja pyöräilyn uusille yhteyksille, puille sekä asiointi- ja kuorma-autopysäköinnille. Samalla suunnitellaan risteykset yksinkertaisemmiksi ja jalankulun yhteydet kauppakeskukseen paremmiksi.

Aineistot nähtävillä mielipiteitä varten 1.7.2016 saakka

Aromikujan alueen osallistumis- ja arviointisuunnitelma ja kaavan valmisteluaineistoa, suunnitteluperiaatteet sekä Vuotien liikennesuunnitelman luonnos ovat esillä 6.6.–1.7.2016 info- ja näyttelytila Laiturilla (Narinkka 2), Vuosaaren kirjastossa (Mosaiikkitori 2), kaupunkisuunnitteluvirastossa (Kansakoulukatu 3, 1. krs) ja verkkosivuilla www.hel.fi/suunnitelmat.

Mielipiteet pyydetään esittämään viimeistään 1.7.2016. Kirjalliset mielipiteet lähetetään Helsingin kaupungin kirjaamoon esimerkiksi sähköpostitse helsinki.kirjaamo@hel.fi. Mielipiteet voi esittää myös suoraan suunnittelijalle.

Vuosaaren keskustan suunnitelmista keskusteltiin asukastilaisuudessa 13. kesäkuuta. Tilaisuuden voi katsoa VuoTV:n videolta YouTubesta.

Aromikujan alueen suunnitteluaineistot

Vuosaaren keskustan suunnitteluperiaatteiden aineistot

Vuotien liikennesuunnitelman luonnoksen aineistot

24 kommenttia artikkeliin ”Vuosaaren keskustaan suunnitellaan korkeaa rakentamista

  1. Juuri näin pitää toimia: rakentaa tehokkaasti jo rakennetuille alueille. Samalla pitää muistaa jättää luontoalueet rauhaan.

    10+
  2. Edesvastuutonta. Jälleen kerran halutaan kalliilla myydä tonttia. Ei huomioida mitenkään asutuksen kasvun myötä tarvittavia uusia päiväkoti-, koulu- ja terveyspalvelupaikkoja. Minne hautautui kaupungin palava tarve saada työpaikkoja Vuosaareen? Pilvenpiirtäjät eivät istu Aurinkolahteen.

    7+
  3. Aivan mielettömän hienoja taloja ja korkeita. Nyt alkaa olla opittu rakentamaan korkealle, mutta kauniisti. Haluun kämpän tuolta!

    5+
  4. Ehdottomasti pitää rakentaaa!!!!!
    Jokaiselle juna ja metroasemalle tarvitaan maamerkki toirnitalo/tornitaloja.!!!!!
    Saadaan asemien seuduista keskustamaisempia 🙂
    ja alueelle lisää palveluita ja niille uusia käyttäjiä 🙂

    4+
  5. Rakentamisessa ei sinänsä ole mitään vikaa, sen vain pitäisi olla ympäristöön sopivaa. Lisäksi Vuosaareen ei enään mahdu merkittävästi lisää asukkaita ilman että Metron kapasiteetti loppuu kesken. Työpaikkojen suhteen Vuosaari on Helsingin huonoimpia alueita.
    Jos kaupukisuunnittelun lähtökohtana on rakentaa nukkumalähiöitä joista on vaikeaa ja aikaavievää päästä töihin ja takaisin kotiin, niin silloin kannattaa ehdottomasti muuttaa työpaikkarakentamiselle varatut, hyvien kulkuyhteyksien äärellä olevat tontit asuinrakentamiselle.
    Mitä korkeaan rakentamiseen tulee, niin oikea paikka ympäristöä varjostaville pilvenpiirtäjille on uusi niille kaavoitettu alue, eikä rakentaa jo olemassa olevan rakennuskannan keskelle ympäristöstä merkittävästi poikkeavia pilvenpiirtäjiä.
    Cirruksen käyttö perusteluna on yhtä viisasta kuin peittää kasvoissa oleva naarmu raapimalla koko turpa verille.

    4+
    • Tässä onkin vuosikymmenen suurin neronleimaus kaupunkisuunnittelussa. Espooseen piti väkisin rakentaa muuta Helsinkiä lyhyemmät metroasemat, ja nyt Vuosaareen ei enää mahdu merkittävästi lisää asukkaita kun lyhyen metron kapasiteetti loppuu kesken.

      2+
    • Melko tyhjänä metro Vuosaaresta lähtee. Työpaikoissa kaupungin ykköspaikkoja (metro satamaan).

      2+
  6. Vuosaari on tilastokeskuksen mukaan Helsingin pienimpiä työssäkäyntialueita. 37000 asukkaalle löytyy läheltä 5000 työpaikkaa joista satamassa pääosa. Jos väkimäärä Vuosaaressa nousee kaavailtuun 50 000:n niin ollaan tilanteessa jossa Metron kapasiteetti ei riitä. Saaristoraitiestä ei ole juuri iloa koska se on asuinalueiden keskellä liikennöidessään hidas ja myöskään Laajasalossa ja tuskin Vartiosaaressakaan on tulevaisuudessa työpaikkoja. Raidejokeri 2 saattaa auttaa pikkasen mikäli työpaikka on jossain kehien välissä..

    HSL on jo ilmoittanut varautuvansa kasvattamaan bussiliikennettä kun Metron kapasiteetti loppuu ensi vuosikymmenellä. Eri asia on tietysti se haluavatko ihmiset matkustaa täpötäydellä Metrolla.
    Ulosvilkaisemalla voi päätellä jotain polkupyörän käyttämisen mielekkyydestä työmatkaliikenteessä.

    2+
  7. Kuten Marja Lintula blogissa toteaa: “Kaavoitus on tullut vireille tonttien omistajien Paulig Groupin ja Citycon Oyj:n hakemuksesta. Kaavaratkaisua on suunniteltu yhdessä hakijoiden kanssa”. Koko Vuosaaren keskustaa on suunniteltu näiden kahden tontinomistajan intresseistä lähtien. Siis mahdollisimman paljon rakennusoikeutta ja tonteista enemmän hintaa. Tämä on todella röyhkeää. Suunnitteluvirasto on järjestänyt vuosaarelaisille kaksi tilaisuutta. Syksyn 2015 “työpajasta” informoitiin (tarkoituksella?) huonosti ja kesäkuun 2016 asukastilaisuus järjestettiin lomakauden aikana. Kummankin tilaisuuden päätarkoitus oli myydä asukkaille korkean rakentamisen ideaa.
    Suunniteltujen korkeiden rakennusten vaikutusalueella asuvista suurin osa vastustaa hanketta. Kaupunkisuunnittelulautakunta käsittelee asiaa 15.11.2016. Viraston sille toimittama aineisto vähättelee asukaiden vastustusta, ohittaa tuulihaitat, vähättelee varjostusta ja vääntää korkeasta rakentamisesta jos jonkinlaisia etuja kävelijöille ja pyöräilijöille. Muilta kuin korkean rakentamisen osilta “suunnitelma” on sekä virheellistä että ylimalkaista. Kiireellisintä on kuulemma rakentaa tornit – muun ehtii sitten myöhemminkin!
    Lautakunnan tulee palauttaa viraston tekele takaisin ja velvoittaa se uuteen valmisteluun ei tontinomistajia vaan asukkaita aidosti kuullen.
    Paikallinen asukas

    6+
    • Taidat nyt itse vähätellä suunnitelmia kannattavien mielipiteitä.

      Lautakunta käsittelee nyt koko Vuosaaren keskustan suunnitteluperiaatteita joilla ohjataan myöhempää suunnittelua. Aromikujan alueen asemakaava tulee käsittelyyn myöhemmin.

      Aina voit valittaa päätöksistä. Saat pari vuotta lisää aikaa nauttia umpikuolleesta Vuosaaren “keskustasta”.

      43+
  8. Syksyn työpajaan osallistuneelta kuultua: “meille kerrottiin että jos keskustaan ei tule korkeaa rakentamista niin rannoille täytyy rakentaa…”
    Työpajassa tuotetussa materiaalissa ei kuitenkaan näy pilvenpiirtäjiä vaan ympäristöön sopivia kerrostaloja.
    Kun puhutaan korkeasta rakentamisesta mielletään se tavallisesti 6-10 kerroksiseksi kerrostalorakentamiseksi.
    “Tiivis kantakaupunkimainen rakentaminen” jolla muutosta markkinoitiin tarkoittaa nykyään 20 – 33 kerroksisia torneja. Hassua että kantakaupungista ei löydy sellaisia.

    3+
  9. Aivan loistavaa täydennysrakentamista. Lisää tällaista!

    Metron kapasiteetin loppumisen takia ei pidä lopettaa Itä-Helsingin täydennysrakentamista vaan parantaa joukkoliikennettä (automaattimetro, saaristopikaraitiotie, Jokeri-linjat).

    28+
  10. Helsinkiläiseltä taitaa olla puutetta tiedoissa koskien Vuosaaren liikenneyhteyksiä. Saaristoraitiotie ei toteudu pikana koska se liikennöi asuinalueilla. Nopeus on 18 km/h. Mikäli nopeutta haluttaisiin nostaa, pitäisi rata viedä pois asuinalueilta. Metron automatisointi ei näilä näkymin onnistu ja on kyseenalaista riittääkö kapasiteetti sittenkään. Jokeri yms muista busseista ei ole paljonkaan iloa jos nelikaistaiset tiet kavennetaan ruuhkaisiksi 2 kaistaisiksi bulevardeiksi. Jos 20 vuoden kuluttua autot kulkevat saasteetta sähköllä, niin voi olla että fanaattisinkin vihreä hankkii sellaisen elämistään helpottamaan. Sitten itketään kun kulkuväylät lyhytnäköisesti kavennettiin niin että ne eivät riitä.
    Viisainta olisi laajentaa kaupunkia oikean pikaraitiotien varaan uusille alueille. Näin saataisiin aikaan riittävästi oikeasti edullisia asuntoja.
    Pelkääkö helsinkiläinen, että jos Vuosaarta ja itä-Helsinkiä yleensä ei rakenneta tukkoon, niin paine osuu omille kulmille?
    Aurinkolahden asukastiheys on suurempi kuin useilla alueilla kantakaupungissa. Silti täällä on jostain syystä rauhallista. Ehkä täällä asuvat eivät kaipaa pöhinää.

    4+
  11. “Metron automatisointi ei näilä näkymin onnistu”

    Jossa kontekstissa muuten tuo paljon lässytetty maantieliikenteen kuulemma aivan kohta tapahtuva automatisointi vaikuttaa lähinnä säälittävän huvittavalta toiveajattelulta. Jos kerran simppeliä raideputkeakaan ei saada automatisoitua, niin miten sitten huomattavasti kompleksisempi maantieliikennejärjestelmä muka?

    1+
    • Vaakahissin teko pitäisi onnistua pikku firmaltakin. Kummallinen automaatiohanke, jonka kaatumista ei voi kuin ihmetellä.

      1+
  12. Automatisoitu tai ei, juna meni jo. HSL suunnittelee jo nyt täydentävää linja-autoliikennettä koska tällä asuntorakentamisella Metron kapasiteetti loppuu ensi vuosikymmenellä.

    3+
  13. Helsinkiin hamutaan neljännesmiljoonaa uutta asukasta, mutta se ei tullut silloin kaupunkisuunnittelijoiden mieleen, kun Espooseen päätettiin rakentaa lyhyemmät metrolaiturit kuin Helsinkiin. Kaupunkisuunnittelijoilta voi näköjään odottaa ihan mitä tahansa. Onneksi Espoossa on sentään sama raideleveys kuin Helsingissä.

    1+
  14. Käsittämätöntä että kaavasta olisi tullut alle kymmenen mielipidettä. Minä laitoin omani ja alueen taloyhtiöt ovat laittaneet omiaan,Vuosaariseura myös. Sain kuittauksen että mielipiteeni on vastaanotettu. Mahdettiinko ottaa edes laskuihin koska se vastusti uutta ehdotusta? Miten voin varmistua asiasta. Tuo mielipiteiden olematon määrä on omituista.
    Asukas

    2+
  15. Lisää tällaista tiivistä rakentamista metro- ja juna-asemien yhteyteen, ja jätetään Sipoonkorvet rauhaan!

    Esim. Herttoniemi, Ilmala, Käpylä, Malmi…Tilaa on jo nykyisen raideinfran varrella.

    0

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.