Blogi: Osallistu

VISTRA II kehittää viheralueista entistä saavutettavampia ja vetovoimaisempia

Helsingissä on monia asioita, joista voimme olla ylpeitä: upea meri- ja saaristoluonto, urbaaneja puistoja, kulttuurimaisemia ja kaupunkimetsiä sekä jokia ja puroja. Meillä on verkostomainen ja monipuolinen viher- ja virkistysaluekokonaisuus, ja viheralueita on suhteellisen tasaisesti koko kaupungissa. Viheralueiden kehittämisestä keskustellaan Laiturilla 23. elokuuta.

Helsingin viherverkoston runkona ovat “vihersormet” eli kuusi laajaa viheraluetta, jotka ulottuvat Helsingin rajalta meren rantaan asti, merialueen “sinikämmen” sekä poikittaiset viherlinjat.

Viheralueet tarjoavat asukkaille virkistystä ja ylläpitävät kaupunkiluonnon monimuotoisuutta ja eri aikakausien kulttuuriympäristöjä. Viheralueet eivät kuitenkaan säily itsestään vetovoimaisina, vaan tiivistyvän Helsingin viherverkostoa on kehitettävä järjestelmällisesti.

Viher- ja virkistysverkostosta laaditaan kehittämissuunnitelmaa – VISTRAa. Lyhenne tulee sanoista viheralueiden strateginen kehityskuva. Sen ensimmäinen osa valmistui vuonna 2013 ja toinen osa, VISTRA II, valmistuu tänä syksynä. VISTRA II:n tarkoitus on ohjata muuta maankäytön suunnittelua niin, että viheralueiden ja muun viherympäristön kehittämisnäkökulma tulee huomioiduksi. VISTRAa on tehty uuden yleiskaavan pohjaksi ja rinnalla.

VISTRA II:ssa esitetään kehittämistoimenpiteitä, joilla viheralueista saadaan tulevaisuudessa entistä helpommin saavutettavia, maisemasta entistä vetovoimaisempaa ja palveluista ja muista toiminnoista nykyistä monipuolisempia. Esimerkiksi vihersormille esitetään uusia yhteyksiä, kuten siltoja ja alikulkuja sekä lauttayhteyksiä saarilta toisille. Kaupunkisuunnittelulautakunta käsittelee suunnitelmaa syksyllä.

Helsingin vihersormet lännestä itään ovat:

Viherverkoston runkoon kuuluu myös:

Viherverkostosta keskustellaan Laiturilla 23.8.

Kaupunginosien viherverkosto koostuu kaupunginosapuistojen, lähipuistojen, aukioiden, kävelyreittien ja luonnonmukaisten alueiden verkostosta. VISTRA II -työssä näitä vihersormien väliin jääviä kokonaisuuksia kutsutaan alueelliseksi viherverkostoksi.

VISTRA II:ssa on profiloitu näitä alueellisia kokonaisuuksia ja esitetty niiden tärkeimmät vetovoimatekijät ja kehittämiskohteet. Esimerkiksi kantakaupungissa kehitettäviä kohteita ovat jalankulku- ja pyöräily-yhteydet rautatien yli tai ali Keskuspuiston eteläosassa, Hesperianesplanadin viherakseli sekä erityiset kohteet, kuten Lapinlahden sairaala-alue ja Mäntymäen kentän ympäristö. VISTRA II:ssa kehittämiskohteita on esitetty näille kuudelle alueelliselle kokonaisuudelle:

Tule keskustelemaan viheralueista 23. elokuuta klo 17–19 info- ja näyttelytila Laiturille, Narinkka 2. Tapahtuma Facebookissa

Esittelemme koko VISTRA II -työtä ja haluaisimme muun muassa kuulla, olemmeko löytäneet tärkeimmät vetovoima- ja kehittämiskohteet kaupunginosien viherverkostolle.

Keskuspuiston eteläosaa koskeviin ajatuksiin voi tutustua myös Kuutamouinnin yhteydessä 18. elokuuta klo 20.30 alkaen Kansallisoopperan ulkoilmateatterissa.

57 kommenttia artikkeliin ”VISTRA II kehittää viheralueista entistä saavutettavampia ja vetovoimaisempia

  1. Helsingissä on toistaiseksi monia asioita, joista voimme olla ylpeitä: upea meri- ja saaristoluonto, urbaaneja puistoja, kulttuurimaisemia ja kaupunkimetsiä sekä jokia ja puroja, kuten kirjoittaja toteaa.

    Nämä kaikki ovat uhattuna, kun kaupunki aikoo uudessa yleiskaavassaan hävittää kolmanneksen Helsingin metsistä, viheralueista ja kulttuurimaisemista. Irvokasta on, että sitten silmänlumeeksi esitellään tällaisia kehittämissuunnitelmia.

    Parasta kehittämistä on, kun kaupunkisuunnitteluvirasto pitää näppinsä erossa kaupungin metsistä ja viheralueista.

    31+

    • Kolmasosa!?! Nyt liiotellaan aika reilusti! Ilmeisesti moottoritienvarret on lähellä sydäntä… Kannattaa lukea suunnitelmia ennenkuin on varaa kritisoida!

      10+

  2. Toisin kuin tekstissä väitetään, viheralueet säilyvät vetovoimaisina itsestään. Rakentamisen lisäksi niitä uhkaa kaikenlainen “kehittäminen”. Toivoisi, ettei kaupunki tuhlaisi verovaroja konsultteihin, viherfirmoihin ja tarpeettomaan suunnitteluun.

    Viheralueet ovat hyviä sellaisina kuin ne nyt ovat. Kaupunkisuunnittelussakin olisi syytä tunnistaa, että joskus säilyttäminen on järkevämpää kuin “kehittäminen”.

    22+

  3. Tämä selvitys on täydellistä kaupunginsuunnitteluviraston propagandaa ja valheellinen. Siitä puuttuvat Vartiosaaren kehittäminen virkistyskohteena, Pornaistenniemi, Keskuspuisto jne jne… Tässä ilmeisesti KSV haluaa kokeilla rajojaan -miten paljon voi valehdella ennenkuin siitä nostetaan meteliä.
    Älkää nyt hyvät kaupunkilaiset uskoko näitä suunnitelmia – äänestäkää seuraavissa vaaleissa sellainen valtuusto joka laittaa tämän uuden yleiskaavaluonnoksen roskakoriin – jonne se kuuluukin.

    17+

  4. Kyllä me uskomme. Hyvältä näyttää kaava. Lyökää “lukkoon” vaan.
    Saadaan tuo lentomelukin vaiennettua,ja monta muuta hyvää suunnitelmaa lisäksi!

    6+

  5. Tuosta karttakuvasta kun poistaa värityksen merialueiden päältä, niin huomaa vihersormien olevan varsin kapeita. Taitavaa viestintää taas.

    17+

  6. Vähän erikoinen ajankohta keskustella viheralueista vähän ennen kuin yleiskaava on etenemässä kaupunginhallitukseen ja -valtuustoon eikä KSV tee siihen enää muutoksia.

    Teemaseminaarien aikaan asukkaat toivoivat erillistä viheralueiltaa, koska aiheesta riippumatta kaikissa seminaareissa polttavimmaksi kysymykseksi nousivat virkistysalueet. Silloin aiheeseen ei tartuttu ja nyt sitten järjestetään tällainen tilaisuus, jonka tarkoituksena selvästi on pohtia, miten yleiskaavan harventamassa viheralueverkostossa saataisiin loputkin alueet kehitettyä pilalle rikkomalla luontoa reiteillä ym.

    18+

    • Joo. Hyvä mainostaa Helsingin kaupungin sivuilla sen oman alueen pakkolunastusta. Kannattaa kaikkien ensin vaan lukea tuo lakialoite läpi, niin näkee tosiaankin miten siinä ilmailun etu Malmilla ajaa kaiken yli.

      Siinä jää niin historialliset rakennukset kuin kenttää ympyröivät alueet jyrän alle, kun lentotoimintaa kasvatetaan ja kehitetään. Maksajistakaan ei vaan ole edelleenkään tietoa…

      32+

      • Kyllä tästä Helsinki voi saada rahaakin!

        “14 § Lunastuskorvaus. Lunastettavasta omaisuudesta on määrättävä omaisuuden korkeimman käyvän hinnan mukainen täysi korvaus.”

        Kenttä melu -ja suoja-alueineen on 3,58 km2 Kehä ykkösen, Porvoonväylän ja Lahdentien kainalossa. Sovitaan vaikka 200 miljoonaa euroa. Eiku nyt tais mennä vähän liian halvalla…

        2+

      • Helsinkiläiset veronmaksajat! Ja ei riitä KYMMENET miljoonat.

        8+

      • En minäkään . Jos laista tulee ilmi myös maksajat,eikä ne olisi Helsinkiläiset veronmaksajat, kuten nyt vaikuttaa, voisin harkita.

        3+

      • Valehtelijoiden klubi on siirtynyt näköjään tänne. Missä sanotaan helsinkiläisen veronmaksajan olevan maksaja?? Veronmaksaja on ennemminkin edunsaaja.

        6+

    • Miten joka hiton suunnitelmaan ja ideaan saadaan vedettyä tuo julmetun kokoinen asfalttikenttä mukaan?

      20+

    • Pakkolunastetaan Malmin lentokoneet, fillarit vaihdossa. Se on ekologista, se! Loppuu se pörinäkin!

      21+

  7. Hei,

    Lähinnä toivoisin, että kaupunkisuunnitteluvirasto jättäisi viheralueet rauhaan ja kehittäisi niitä vähemmän. Kaupunkisuunnitteluviraston viheralueiden kehittäminen on tähän mennessä merkinnyt yleensä liian aggressiivista metsänhoitoa, jossa kaikki on yritetty väkisin saada näyttämään puistolta tai vieläkin harvemmalta. Hyvä esimerkki kaupunkisuunnitteluviraston aikaansaamasta raiskaamisesta on se, miten kaupunki raiskasi vuosi, pari sitten metsäalueen, joka kulkee Ison Kallahden puisto -nimellä. Nimestään huolimatta alueella oli myös metsää, joka valitettavasti kaadettiin.

    12+

  8. LEX MALMI on parasta mitä Helsingille on tapahtuntut vuosiin. Nyt se on kerännyt noin viikossa 18 000 allekirjoitusta ja kertoo hyvin siitä mitä ihmiset on mieltä kaupunkisuunnittelun tasosta ja järkevyydestä. Koko Malmin alasajoa on leimannut salailu, huono hallintotapa, poliittiset lehmänkaupat, valehtelu, asioiden vääristely, ihmisten vähättely, asiantuntemattomuus ja ylimielisyys. Joka päivä kun allekirjoituksia tulee sadoittain tai tuhansittain uusia, tulen aina vaan paremmalle tuulelle ja tuskin maltan odottaa eduskunnan käsittelyä.

    12+

    • Onko ihan pakko tunkea tätä samaa loputonta lentokenttäspämmiä jokaiseen uuteen blogikirjoitukseen, kun Malmia varten on useampia ihan omiakin kirjoituksia näillä sivuilla?

      35+

    • Kukahan tämän lystin maksaisi. Se puuttuu tuosta vaatimuksesta! Helsingin veronmaksajat ilmeisesti. Puhutaan sadoista miljoonista,miksiköhän sitä ei mainittu.

      12+

    • Kuinka moni aloitteen allekirjoituksista on helsinkiläisten ja kuinka moni katkerien maalaisten, jotka haluavat estää Helsingin kehittymisen?

      11+

      • Helsinkiä kehitetään vain urbaaneille hipstereille. Muut voivat muuttaa lähikaupunkeihin. Autoilijat ja ne, jotka haluavat nähdä ikkunoistaan muutakin kuin muutaman metrin etäisyydellä olevan naapuritalon. Kaikki uudet alueet ja erityisesti tiivistäminen on suunniteltu sälekaihdin ikkunoille. Verhot ympäri vuorokauden ikkunoiden edessä. Yleiskaavan lähtökohtana häkkikanalat kuinka paljon saadan ahdettua mahdollisimman pienelle alueelle.

        6+

  9. Kaupunki kehittää viheralueitaan niin, että ensin kaadetaan kaikki vanha puusto ja tilalle istutetaan leveitä käytäviä ja puuttomia nurmikenttiä ja kuntoiluvirityksiä. Varsinkin kaikki luonnonvaraisesti kasvava tai villiintynyt on uhka näille suunnittelijoille, jotka piirustuspöytiensä ääressä puistojaan piirtelevät.

    Strategisilla kehittämistoimenpiteillä viheralueista tehdään entistä helpommin saavutettavia ja lisätään niiden vetovoimatekijöitä ja turvallisuutta raivaamalla kasvillisuutta ja avartamalla maisemia. Miksi virasto saa tehdä tällaista tuhoa, jota enemmistö kaupunkilaisista vastustaa?

    29+

    • Täytyyhän suunnittelijan suunnitella, muuten se on työtön suunnittelija! Siksi suunnittelija ei tietenkään voi jättää luontoa luonnontilaiseksi ja rauhaan.
      Sama pätee kaikkeen kaupunkisuunitteluun. Mitä enemmän suunnitelmia, sitä enemmän kaikille suunnittelu- ja rakennuslan ammattilaisille töitä. Ja kaikki suunittelu siunataan kasvuennusteilla – joita on kenenkään vaikea “ampua alas.”

      10+

  10. Isot kauniit maisemakokonaisuudet, vanhat metsät, vielä rakentamattomat rantametsät ovat perintö tulevaisuuden helsinkiläisille, jonka arvoa ei voi laskea tonttihintoina.Säilyttäkää ne vielä kun voitte. STANSVIKIN RANTAMETSÄ ON YKSI UHANALAINEN KOHDE.PIENEN RANTAKAISTALEEN SÄILYTTÄMINEN JULKISENA ALUEENA EI PELASTA TÄTÄ IKIMETSÄÄ JA PERINNEMAISEMAA.

    7+

    • Stansvik on todella hieno. Kaupungin on kuitenkin häädettävä laittomat kesämökit luodoilta ja rannalta. Myös ilmaiset venepaikat on lakkautettava.

      3+

    • Aukeat maisemat ovat jo vähissa: Haltiala, Viikki. Niitäkin saisi kaupungissa olla. Muut alueet kuten golf -kentät, siirtolapuutarhat jne pitää sada ympärivuotiseen “hyötykäyttöön”.

      6+

      • Nimbylijänä omat asuinseutusi aukeat maisemat pitäisi säästää rakentamiselta, mutta kauemmaksi länteen,
        -hieno avoin, lähiasukkailleen tärkeä Talin kartanoalue pitäisi tuhota.
        Siirtolapuutarha kateudestasi puhumattakaan.

        4+

      • Nimbyilyä ei ole se, että haluaa inventoida kaupungin antamat etuudet ja pyrkiä tasoittamaan niitä nykynuoria ajatellen. Pelkästään jo alueiden talvikäytön puuttuminen on suurta tuhlausta. Kateellinen kyllä olen monista etuoikeuksista etenkin jos ne on jäävisti tai laittomasti hankittu (siirtoloiden aita, Stansvikin lomamökit, kesämajojen pihapiirin valtaus).

        1+

      • Gofkentillä ulkoillaan ympäri vuoden, ne ovat mainioita alueita mm. ihmisen parhaan ystävän juoksennella vapaana. Jos on vähänkään lunta, golfkentillä voi hiihtää. Mutta imastonmuutoksen myötä talvet leudontuvat ja siirtolapuutarhatkin ovatkin jo lähes ympärivuotisessa käytössä! Taimia on esikasvatettava jne. Mökeissähän nykyään tarkenee, niin ihmiset kuin talvenarat kasvitkin.

        2+

    • Malmin kenttä on koillisen keskisormi. Aidoin suljettu alue, jonka kotipesänään pitävät lentokoneet meluterrrorisoivat ympäristöään. Infrastruktuurinen tulppa, joka estää koillisen -ja itäisen-Helsingin joukkoliikenteen ja kaupunkirakenteen kehottymisen.

      Lakialoite on pakkolunastusoikeus Helsingin kaupungin omaisuuteen ilmailun hyväksi, kaikki muu on Malmin ilmailun kannattajille toissijaista.

      36+

  11. Lopetetaan koko ilmailu Suomesta. Matkustakaa ulkomaille Venäjältä tai Ruotsista. Samalla lopetetaan Ilmavoimat ja Finnairin koneet romuiksi. Kaikki lentokentät taloja täyteen. Mamuille asuntoja – jee

    2+

    • Eihän tässä olla lopettamassa kuin Malmin kenttä. Sen tärkeimmille toiminnoille on jo paremmat paikat kohta valmiina. Kyllähän se riipaisee harrastajaa kun harrastuspaikka viedään, ihan ymmärrettävää…

      30+

  12. Näille kaupunkisuunnitteluviraston markkinointikirjoituksille tekisi mieli nauraa, ellei kysymys olisi niin vakavasta asiasta.

    Virasto maalailee näitä vihersormiaan rantoja seuraileviksi helminauhoiksi, metsäisiksi selkärangoiksi, Helsingin syntymaisemiksi ja kartanoiden ja kapeiden merenlahtien kierroksiksi. Otsikot ovat kuin suoraan Kantelettaresta.

    Esimerkiksi metsäinen selkäranka kivikaupungista korpeen tarkoittaa suomeksi Keskuspuiston lyömistä lihoiksi asuinrakentamiseen, ja kartanoiden ja kapeiden merenlahtien kierros tarkoittaa luonnonvaraisen Vartiosaaren ja Ramsinniemen valtaamista gryndereiden mellastuskentäksi ja pikaraitioteiden alustaksi.

    Helsingin syntymaisemat Haltialasta Harmajalle taas tarkoittavat Vantaanjoen kulttuurimaisemien hävittämistä ja miljoonasiltojen ja pengerrysten rakentamista Korkeasaaran läpi ja Kruunuvuorenselän yli Laajasaloon.

    12+

  13. Selvässä enemmistössä näitäkin mielipiteitä halutaan vähemmän “kehittämistä” ja enemmän luonnonmukaisuutta. Toivottavasti näin myös tapahtuu, eivätkä kaupunkisuunnitteluvirasto ja rakennusvirasto tuhoa Helsingin metsiä liialla hoitamisella. Kaupunkilaiset tarvitsevat AITOA luontoa, eivät mitään hoidettuja nurmikoita ja rivissä olevia puita ja kukkapenkkejä, eivätkä talousmetsien tapaan hoidettuja puupeltoja. Luontoalueita ei saa myöskään pirstoa rakentamisella eikä liian tiheällä reitistöllä. Jos reittejä perustetaan, niiden tulee olla idyllisiä kapeita polkuja, tarvittaessa pitkospuilla, mutta ei mitään leveitä hiekkateitä tarvitse enää lisää rakentaa, ettei pesuveden mukana mene lapsi eli se luonto. Jos on kaunis luontokohde, kaupunki hyvin usein tuhoaa sen rakentamalla sinne ylileveitä hiekkateitä, ja lisäksi vielä kaataa puita hehtaarikaupalla, jotta työkoneet mahtuvat paikalle. Sen jälkeen sitä kaunista luontokohdetta ei enää ole, jäljellä on vain rinnakkain kulkevia leveitä hiekkateitä ja suuria aukeita alueita.

    9+

  14. Kaupunkisuunnitteluviraston mukaan uusi yleiskaava säästää valtavasti kaupungin viheralueita, koska metsiin ja puistoihin rakentamalla säästetään metsiä ja puistoja toisaalla.

    2+

  15. Jaahas . . .

    Iskikö sensuuri kun en näköjään enää pysty peukuttamaan Malmin kentän puolesta olevia kommentteja . . .

    Kentän hävittäjien kommentit näköjään voi peukuttaa . . .

    4+

  16. Viheralueiden “kehittäminen” tarkoittaa kaupungin suunnitelmissa ilmeisesti rakennettua koristepuutarhaa.
    Luonnonmukaisuus, varovasti siivottuna, on ehdottomasti parempi tapa hoitaa viheralueita.
    Siihen kuuluu kaikki mahdolliset metsän ja niityn elämänmuodot. Koristepuutarhasta nämä pitää tuhota.
    Helsingin asukkaat tuskin haluavat sellaista kaupunkiinsa.
    Jos “hallitsijat” eivät tätä ymmärrä, heidät pitää saada pois viroistaan.

    5+

  17. Betoninen töherryksillä sotkettu pimeä alikulku ei tee maisemasta entistä vetovoimaisempaa eikä lisää kaupunkiluonnon monimuotoisuutta. Mieluummin kulkija menee kadun yli maan pinnalla, jos tarvetta on.

    5+

  18. Kiitos 23.8. Laiturin Vistra keskustelutilaisuudesta. Sali oli täynnä, eikä kaikille riittänyt istumapaikkoja ja paljon erilaisia mielipiteitä kehittämisestä. Tällaisille on jatkossakin tarvetta, kun tämä oli mielestäni ensimmäinen kerta Ympäristötoimistolta!

    4+

    • Olin muistanut väärin enkä osallistunut, mutta piti todeta Vartiosaaresta, että vanhan väen kannalta on hienoa, jos luonnontilaisille rannoille pääsee ratikalla. Lemmikkejä ei saa viedä lähellekään rantaa, jos aiotaan pitää rannat luonnontilassa.

      Yleensäkin kaupungissa pitäisi merkitä erikseen alueet, mihin lemmikkejä saa viedä. Pääsyy on punkkitaudirt, mutta nokkos-ja takiaispusikotkaan eivät ole kivaa kaupunkia.

      2+

      • Mitenkähän koirat liittyvät punkkitauteihin sekä nokkos- ja takiaispusikoihin. Punkkitaudeissa riski on korkeintaan koiran omistajalla. Punkkien levittämisessa citykanit sekä muut nisäkkäät, villieläimet ovat määrällisesti aivan eri luokkaa virkistysalueilla kuin koirat.

        4+

      • Lemmikkejä ei saa viedä lähellekään rantaa, jos aiotaan pitää rannat luonnontilassa. Raitiovaunut eivät kuitenkaan luonnontilaa haittaa. Tosin on vaara, että punkit voivat levitä niiden avulla muualle kaupunkiin.

        0

  19. Järjestyslain 4 luvun 14 §, Koirakuri:
    “Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:
    1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;
    2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua; (19.12.2003/1195)
    3) pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa”

    Järjestyslaki on korvannut kaupunkien omat järjestyssäännöt. Lemmikeille sallittuja paikkoja on niin viljalti ettei niiden merkitseminen ole mitenkään mahdollista. Uimarannoilla ja leikkipaikoilla on yleensä koirankieltomerkit.

    3+

    • Sääntöjä tarvitaan kaupungissa. – Edelliselle uhoajalle totean, että juuri koiranomistajat varsinkin humalassa ajattelevat juuri noin.

      Menköön muut kotiin, kun minä mellastan täällä koirieni ja punkkien kanssa.

      Taajamien punkkitautiriski on moninkertaistunut parissa vuodessa. Oulun YO:n tutkimuksen mukaan syynä ovat koirat, jotka liikkuvat laajasti aina sohvalle asti. Muut nisäkkäät ovat hyvin paikallisia, jopa kauriit.

      Isosaari on kuuluisa punkkeista ja punkkitaudeista. Vartiosaari ja Isosaari on pidettävä koiravapaana.

      2+

      • Kuten aiemmin kerroin ja Oulun YO:n tutkimuksessa tulee ilmi on koirien kautta saatu punkki on riski ainoastaan koiran omistajalle ja perheelle. Melkein kaikki koiran omistajat käyttävät punkkikarkoitetta, joka häätää punkit koirasta pois tai tappaa punkin jos se tarttuu kiinni.
        Villieläimissä myyrät, hiiret, kanit, jänikset ym. on monikertaisesti enemmän tarttuneita punkkeja kuin koirissa joita lääkitään punkkeja vastaan. Ihme tekosyitä koirien häätämiseen.
        Mitä taas tulee koirien ulosteisiin, niin harvoin enää nään koiranulkoiluttajaa, joka ei ota ulkoiluväylälle ulostavan koiransa jätöstä mukaansa. Itse koiran omistajana huomautan moisesta välinpitämättömyydestä.

        4+

      • Koirat liikkuvat laajimmin (lentäen, veneellä, junalla ja autolla) ja kuljettaen punkkilääkityksestä huolimatta punkkeja kauemmas kuin ne itse liikkuisivat. Lääke voi estää ihoon tunkeutumisen, mutta turkissa punkki voi olla kauankin.

        Joka tapauksessa taajamien koiratiheydellä ja punkkitautitapauksilla on voimakas korrelaatio.

        3+

  20. Keskuspuisto on yksi Helsingin vetovoimatekijöistä. Sitä ei tarvitse kehittää entistä saavutettavammaksi tai vetovoimaisemmaksi. Riittää, että sen rajat säilytetään.

    3+

  21. Tulevaisuuden Helsinki on oikea viherverkostokaupunki. Kaupungissa on ainakin viheralueverkosto, niittyverkosto ja metsäverkosto. Ja sen lisäksi raitiotieverkosto, jossa ympäristöystävälliset pikaraitiovaunut ajelevat viherverkostoa pitkin.

    0

Vastaa