Blogi: Yleiskaavaprosessi

Valtuusto hyväksyi yleiskaavan

Kaupunginvaltuusto hyväksyi Helsingille uuden yleiskaavan pitkän keskustelun ja useiden äänestysten jälkeen. Ehdotukset yleiskaavan palauttamisesta uuteen valmisteluun äänestettiin nurin selvin luvuin. Ehdotus Keskuspuiston rajaamiseksi pois uudesta yleiskaavasta kaatui äänin 55 – 30 ja muut vastaehdotukset vielä selvemmin.

Keskustelussa käytettiin lähes 150 puheenvuoroa ja se kesti yhteensä yli kuusi tuntia. Eniten keskustelua aiheuttivat Keskuspuiston ja Malmin lentokentän kohtalo sekä moottoritiemäisten sisääntuloväylien bulevardisointi.

Yleiskaava ohjaa kaupungin kehittämistä pitkälle tulevaisuuteen. Sillä halutaan varmistaa edellytykset kaupungin kasvulle, asuntotuotannolle ja elinkeinoelämälle. Yleiskaavan varaukset mahdollistavat kasvun vähintään 860 000 asukkaaseen ja 560 000 työpaikkaan vuoteen 2050 mennessä.

Yleiskaava on yleispiirteinen kuvaus alueen tavoitellusta maankäytöstä. Se luo suuntaviivat ja luo pohjan yksityiskohtaiselle kaavoitukselle. Jokainen tuleva asemakaava suunnitellaan vuorovaikutteisesti ja kaupunginvaltuusto tekee niistä päätöksen.

Yleiskaavan ratkaisut perustuvat visioon Helsingistä raideliikenteen verkostokaupunkina, jolla on vahva ja nykyisestä laajentunut kantakaupunki. Joukkoliikenteen perustana on laajeneva raideliikenneverkko. Kävelyn ja pyöräilyn merkitys kasvaa.

Tavoitteena on myös riittävien virkistysalueiden turvaaminen kasvavalle väestölle. Viheralueverkosto vahvistuu, virkistysalueet ja -palvelut ja meri ovat helposti saavutettavissa.

Yleiskaava on nivottu yhteen koko Helsingin seudun ja sen kuntien suunnitelmien kanssa. Nopea kasvu ei koske vain Helsinkiä vaan koko Helsingin seutua.

Vartiosaaren osayleiskaavan kaupunginvaltuusto hyväksyi sen jälkeen kun ehdotus asian palauttamisesta kaatui äänin 44 – 40.

Valtuuston äänestyskartat ja muuta tietoa valtuuston kokouksesta on julkaistu Helsinki-kanavalla videotallenteen yhteydessä.

158 kommenttia artikkeliin ”Valtuusto hyväksyi yleiskaavan

  1. Kaupunginvaltuusto hyväksyi Helsingin uuden yleiskaavan kokouksessaan 26.10.16. Jos haluat tietää, miten yleiskaava vaikuttaa omalla asuinalueellasi, lisätietoja yleiskaavasta on saatavissa kunnallisvaaliehdokkaaltasi, jota äänestit edellisissä vaaleissa neljä vuotta sitten.

    • Tuntuu että itsekkyys on valttia nykypäivänä, myös näissä asumisasioiden mielipiteissä. Onneksi poliitikot usemmiten näkevät kokonaiskuvan. Se on ihan varma että seuraava valtuusto on taas jonkun mielestä ihan väärä ja seuraava ja seuraava…

  2. Yleiskaava on valtava voitto vihreille. Helsingin uusi yleiskaavaehdotus tulee hävittämään suuren osan Helsingin metsistä ja muista viheralueista.

    • Helsinkiin tarvitaan asuntoja ihmisille lisää, paljon. Uusi yleiskaava nimenomaan pelastaa viheralueita. Moottoritien reunat tai lentokenttä eivät ole mitään luontokeitaita. Suu vaahdossa meuhkataan suurista hakkuista ja tuhoamisista vaikka nyt tehdään todellista ihmisten kaupunkia. Kannattaisi hieman tutustua luonnoksiin ja muistaa että niitäkin pystyy vielä muokkaamaan.

      On itsekästä vaatia että ei saa rakentaa mihinkään. Halutaanko sitten turvata oman asunnon arvo, pitää se moottoritie, lennellä asutuksen päällä vai mikä lieneekään motivaationa? Helsinkiin jää vielä hurjasti puistoja ja muita viheraluita, mutta jos haluaa aarniometsää ilman naapureita kannattaa miettiä muuttoa muualle…

      • ”Helsinkiin tarvitaan asuntoja ihmisille lisää, paljon.”

        Ja sitten kun saataisiin tänne vielä sellaistakin sakkia, joka pöhinän sijaan maksaa sekä veroja että asumisensa ihan itse. He kun näyttävät olevan kunnallisverokertymän viimeaikaisen kehityksen nojalla zadissa jopa Vihreiden halveksimaa liito-oravaakin uhanalaisempia.

      • Helsingissä on kohta enemmän Tsadissa kuin Stadissa syntyneitä.

      • Kertoisiko joku, että miksi Helsinkiin TARVITAAN asukkaita lisää yli 200 000 asukasta? Nähdäkseni tänne ei ainakaan kantaväestö pysty synnyttämään niin paljoa. Halutaanko tänne siis maapallon kaikki liikenevät maahanmuuttajat. Mitä heillä on annettavana Helsinkiläisille muuta kuin heidän tavitsemansa asunnot, koulutus, työpaikat, terveydenhoito? Jos asunnoista lähtien on kaikki maksettava Helsinkiläisten verovaroilla, niin paljonko se tekee nykyisiä veroja maksavia asukkaita kohden? Onko vaara, että nykykaupunkilaisten veronmaksukyky loppuu ennen maahanmuuttajien kotoutumista? Onko vaarana se, että nyky- Helsinkiläisten on pakko muuttaa muualle maksukyvyn loppuessa? Nykyhelsinkiläistenkin työttömyysprosentti on jo yli 11%, entä sitten, kun tänne saadaan nuo puuttuvat yli 200 000 lisää, joilla ei ehkä ole tullessaan työpaikkaa valmiina odottamassa!

      • Malmin kentän laidalta on kaadettu n. 100 puuta liito oravilta. Lentotoiminnan takia!

    • Uusi yleiskaavamme on hieno. Se on tasapainoinen, vahva ja monipuolinen kokonaisuus. Hyvä kattaus meille nykyisille ja uusille asukkaille. Tervetuloa Helsinkiin.

  3. Vihreilläkin järjen voitto: asuminen vastaan ötökät.

    Kaupunki pystyy päättämään kuppikunnista piittaamatta. Ehkä Kivinokka -skandaalikin korjataan.

    Vartiosaaresta pitää saada autoton ja lemmikitön. Muuten rannat ja luontopolut eivät pysy luonnontilassa kuten on tarkoitus. Kun vanhatkin pääsevät aidon luonnon ääreen ratikalla.

    • ”Vartiosaaresta pitää saada autoton ja lemmikitön.”

      Aivan niin, joten voitkin jo nyt heti mennä ampumaan saarelaisten koirat. Ja jos urputtavat, niin vetoat vain oikean jäsenkirjan mukanaantuomaan poliittis-historiallis-moraalis-ekologiseen oikeutukseen.

  4. Yleiskaava ohjaa kaupungin kehittämistä pitkälle tulevaisuuteen. Ilmankos kaavan hyväksymisellä oli niin tulenpalava kiire, ettei asukkaiden mielipiteitä ehditty ottaa ollenkaan huomioon.

  5. Yleiskaavan hyväksyminen on hieno juttu. Vartiosaaren suhteen toivoisin, että kevyen liikenteen silta rakennetaan ja avataan jo ennen rakennustöiden aloittamista – en ole ikinä vieraillut ko. saarella, ja olisi kiva nähdä se ennen ja jälkeen rakentamisen.

    • Jos olisi aiemmin tehty kevyt silta niin ehkä Vartiosaari jäisikin luonnontilaan. Sinne on päässyt vain harvat. – Pelkäsivät moottoripyörien kokoontumista, tiedän. Ja läpiajoa Ramsinniemestä (työmatkat).

    • Vartiosaaren kohokohtaan ja rannoille ei rakenneta. Näin linjattiin selkeästi valtuuston kokouksessa. Yllättävän monella oli kokemus saaresta ja päätös perusteltu.

  6. Oletteko päättäjät tosissanne?! Tämä on täydellinen osoitus siitä että lähidemokratia ei toteudu. Kansalaisia ei kuulla. Eikö 18k allekirjoitusta Tuomarinkylän puolesta ja 16k allekirjoitusta Keskuspuiston puolesta merkitse mitään? Hävetkää!

    • 18k on noin 3% Helsingin asukasluvusta, eli allekirjoittaneet muodostavat kaupungin mittakaavassa pienen vähemmistön. Tässä on ehkä hieman sama ilmiö kuin kaupunginosayhdistyksissä, joissa yleensä alueen 5-10 kiihkeintä nimbyä kirjoittavat mielipiteitä. Luultavasti yhdistysaktiivit kokevat edustavansa kaikkia kaupunginosan asukkaita tai ainakin asukkaiden enemmistöä.

      Kyllä valtuutetut varmastikin olivat kuulleet valituksista ja he myös toistelivat niitä eilisessä, pikkutunneille jatkuneessa kokouksessa.

      • ”ehkä hieman sama ilmiö kuin kaupunginosayhdistyksissä”

        Tai kaiken maailman lisää betonia helsinkiin-fetisistiryhmissä.

      • ”18k on noin 3% Helsingin asukasluvusta”

        …ja todennäköisesti aivan helvetin paljon isompi prosenttiosuus tuomarinkyläläisistä. Mutta valtuutetut pyyhkivät heillä ahterinsa SILTI.

        No, vaaleja odotellessa, totta tosiaan.

      • Valtuuston kokous vaikutti lähinnä retoriikan harjoitustyön välitentiltä, opettajan arvosanoja ei vain kerrottu. Yritettiin muotoilla korulauseita kuinka päätös aiheuttaa A:n tai A:n vastakohdan, mutta mitään vaikutusta ei toisten valtuutettujen käytökseen edes odotettu, kunhan saatiin vaalinäkyvyyttä.

      • Aivan. Kuin myös Malmin kentän puolustajia 50,000 eli noin yksi SADASTA Suomalaisesta kannattaa säilyttämistä. Aloitteen alullepanija uhoaa : näkee että kansa on Malmin kentän säilyttämisen kannalla;)
        Tosin Helsinkiläiset päättävät jatkossakin Malmin ”kohtalosta”!

  7. Erinomainen juttu, että yleiskaava hyväksyttiin valtuustossa. Missä järjestyksessä yleiskaavan aluevaraukset toteutuvat, on sitten toinen juttu. On mahdollista, että valituksilla pyritään viivyttämään sellaisia alueita, joiden tulisi lähteä nopeasti liikkeelle, ja tilapäisesti kaupunkirakenne jatkaa hajoamistaan. Jokainen valitus nostaa lastemme asunnon hankintahintaa!

    En tiedä, mistä kuulemisen ohittamisesta täällä vingutaan, minä ainakin olen tullut kuulluksi jo yleiskaavaprosessin alkuvaiheen kyselyissä, kun halusin lisää kohtuullista asuntokantaa kaupunkiin.

    • Kaavoitetuista alueista rakennetaan ensin ne alueet, jotka gryndereitä eniten kiinnostavat. Luulisi ainakin metsien, viheralueiden ja merenrantojen gryndereille kelpaavan. Metsät ja puistot ovat kiinnostavia myös, koska niitä päästään nopeasti ja vähällä vaivalla rakentamaan. Puut vaan nurin ja kaivurit paikalle.

      • Loistavaa että yleiskaava saatiin viimein läpi. Nyt pitää vain nopeutetulla aikataululla siirtyä asemakaavavaiheeseen.

        Toivottavasti kaavoituksessa ja päättäjillä riittää vielä ymmärrys priorisoida tekemisiä yleiskaavan tärkeimmän tarkoituksen mukaisesti. Eli jotta Helsingin tiivistiäminen ja erityisesti kantakaupungin laajentaminen onnistuu parhaiten on luonnollisesti lähdettävä liikkelle kantakaupunkia lähinnä olevista alueista.

        Ensimmäiseksi tulisikin ottaa työnalle Länsiväylän bulevardisointi. Lauttasaaressa on (kohta) valmiina tehokkain raide joukkoliikenteen muoto ja kevyenliikenteen yhteydet ydinkeskustaan loistavat. Länsiväylan bulevardisoinnilla saadaan kantakaupungin houkuttelevimmille alueelle lisää asuntoja ja palveuita, siten Lauttasaari kiinteämmäksi osaksia kantakaupunkia.

        Tästä on hyvä lähteä toteuttamaan yleiskaavaa ja kehittämään Helsinkiä.

      • Asemakaavaa tuskin saadaan ennenkuin yleiskaava korjataan maakuntakaavan sallimaan muotoon. Nyt se ei sellainen ole. KIva harjoitelma tietysti uutta maakuntakaavaa odotellessa. Ennen sitä voi tietysti pitää näitä ajatushautomoita niin paljon kuin huvittaa.

      • Tässäkin Tolvana on jälleen hakoteillä. Nyt hyväksytty yleiskaava on nimenomaant tehty maakuntakaavan ohjaamana.

        Asemakaavat tehdään nimenomaan yleiskaavan ohjaamana. Nyt hyväksytty yleiskaava ohjaan bulevardisointeihin, mikä on loistavaa.

        Ongelmaa ei oikeasti ole siis tässäkään. Ole hyvä jo etukäteen 🙂

      • Kiitos vaan, taas.

        Missä kohtaa maakuntakaavaa sanotaan, että liikennealueelle saa kaavoittaa taloja?
        Onko motareilla sama edellytys, kuin lentokentällä.
        ”Kun liikenne loppuu tai korvaava motari on olemassa”.
        Laitetaanko moottoritielle betonipossut vai rakennetaanko uusi pätkä hauholle?

      • Toivottavasti aluekaavalla torpataan gryndereiden kermankuorinta ja lobbaamat uudet viheralueiden reunatalot juuri rakennettujen eteen. Pakotetaan heidät rakentamaan täydennysrakentamista ja bulevardien reunatalot helsinkiläisten etua noudattamalla. Nurmijärveläisten autoilijoiden huutelua ei enään pidä kuunnella.

  8. Erittäin kuvaavaa koko päätöksenteolle on, että vastaehdotus, jossa pyydetään huomioimaan paremmin asukkaiden mielipiteet, äänestetään nurin. Miksi ihmeessä teeskennellään, että asukkaita kuullaan ja heidän mielipiteensä huomioidaan. Me kunkin uhanalaisen lähimetsän piirissä asuvat kaupunkilaiset olemme parhaat alueemme virkistysarvojen asiantuntijat, mutta siitä viis… Kaadettuja metsiä ja räjäytettyjä kallioita ei saada ikinä takaisin. Helsinki rakentaa asukkaittensa hyvinvoinnin ja viihtyvyyden kustannuksella.

    • ”jossa pyydetään huomioimaan paremmin asukkaiden mielipiteet, äänestetään nurin”

      Tuohon kannattaa vastata äänestämällä kyseiset takalävet nurin ensi vaaleissa.

  9. ”Kävely priorisoidaan ensisijaiseksi kulkumuodoksi kantakaupungissa ja kaikissa keskustoissa.” Ei toimi Suomen sääolosuhteissa. Kun taivaalta sataa vettä kaatamalla ja tulee 9m/s ja kannat painavaa kauppakassia, ei kävely kiinnosta!
    Miksi pyöräilyyn panostetaan niin paljon? Kuka pyöräilee -20 asteen pakkasessa ja lumituiskussa? Jotta visio oikeasti toimivasta joukkoliikenteestä toimisi, pitäisi sitten vuorovälejä tihentää selvästi! Se, että joudut odottamaan 14 min seuraavaa ratikkaa tai bussia, tai ratikka lopettaa liikennöinnin tietyllä linjalla klo:18, ei sitä ole.
    Toivottavasti valtuustossa on otettu huomioon, että ihmiset tarvitsevat silti autoa; kaikkien sukulaiset tai ystävät eivät asu pk- seudulla..!

    • ”että ihmiset tarvitsevat silti autoa”

      No ei tietenkään ole, joten löytävät sen(kin) sitten edestään.

      Ai niin, tarjoavat varmaan vaihtoehdoksi kommariautoa kalliilla kuukausimaksulla. Kas kun se yhteisomistus nyt vaan on sillee ihquu ja yhteisöllist!!!111

      PS. Niin ja pöhinämäistä.

  10. Miksi toimii esim. Kööpenhaminassa joka on tiiviydeltään yli kaksinkertainen Helsinkiin verrattuna ja siten ilmeeltään ja hengeltään esimerkki jota kohden Pohjoismaisen suurkaupungin tulisi kulkea.

    Ilmasto ei Kööpenhaminen ja Helsingin välilä juuri poikkea. -20 asteen talvipäiviä on alle kymmenen vuodessa ja kokemusesta voin sanoa että pyöräily kuivassa -5 asteen säässä on mukavaa. Paljon mukavampaa kuin tämän hetken märässä +5 asteen säässä.

    Ja jos ei kävely/pyöräily kiinnosta niin sitä vartenhan ollaan luomassa tehokasta joukkoliikenteen verkostoa.

    Sukuloimassa puolin tai toisin jos muutama kerta vuodessa käydään niin ei sen varaan varmaankaan kaupungin tulevaisuuden suunnitelmia tule perustaa :-)) Sen keran kun käydään ei muutaman kilometrin bulevardi vaikuta asiaan mitenkään. Päinvastoin kun maalta tulevat kaupunkiin on matkan varrella enemmän palveuita tarjolla.

    • ”ollaan luomassa tehokasta joukkoliikenteen verkostoa”

      Niin ja sitten on onneksi tuolla tallissa viellä autokin.

    • ”Sukuloimassa puolin tai toisin jos muutama kerta vuodessa käydään..” Todella hölmö kommentti. Jälleen ajatellaan, että kaupungin ulkopuolella käydään vain muutaman kerran vuodessa. Toisilla on esim.iäkkäät vanhemmat, jotka asuvat ”maalla”, joita käydään katsomassa useimmin kun muutaman kerran vuodessa! Tätä ei tietenkään kaikki ymmärrä..

      • Niinpä. Nämä muotiparta-betoniporsaat eivät todellakaan ymmärrä, ettei muiden elämä välttämättä pyöri tuollaisessa lattekahvilan, indieklubin ja oman peräaukon rajaamassa parin hehtaarin Bermudan kolmiossa, vaikka he itse näin takapajuisia, kuppikuntaisia, rajoittuneita ja perähikiäisiä olisivatkin.

        Mutta kuinka vain. Vapaavalintaistahan tuo on. Me kuitenkin tykkäämme silloin tällöin nähdä vähän maailmaakin, joten siltä kun tuntuu, suuntautuu auton nokka joko Suomenlahden etelä- tai pohjoispuolelle. Koska vain juntit pyörivät ikänsä kirkonkylällä!

  11. Typerin kaava ikinä. Suhmurointia ja gryndereiden nuolemista.
    Kuka sai mitäkin selviää varmasti myöhemmin.
    Asukkaita eli helsinkiläisiä ei ole kuunneltu yhtään, muka vuorovaikutusta. Tämän tietävät itse asukkaat ja varsin hyvin myös KSV ja valtuusto. Eivät ihmiset ole niin tyhmiä kuin te luulette.
    Onneksi tulee vaalit ja toivottavasti nämä mm. kaupungin viheralueiden tuhoajat saadaan pois vaikuttavista elimistä.

    • Kiteyttävin kommentti ikinä.
      Saisi hävetä itsensä maan alle kaikki kolmea suurinta puoluetta äänestäneet.
      Ideologeja, amatöörejä, junantuomia tai muuten vain puoluetikkaiden kautta poliittisia nousukkaita suurin osa.
      Todellakin rakennusmaata riittäisi vallan mainiosti jos
      kaavasuunnittelijoiksi ei olisi käytetty niitä laiskureita jotka
      piirsivät isoja pikselilaatikoita värikynillä 1:50 000 karttaan
      sen sijaan että olisivat oikeasti jalkautuneet 1:10 000 kartat käsissä ja merkanneet virkistysmielessä arvottomat pikkupöheiköt ja purettaviksi (korkeammaksi, tiiviimmäksi rakennettava) joutavat alueet.
      Nyt mentiin nimenomaan grynderit edellä, luonto- ja virkistysarvot viimeisenä.
      Aivan käsittämätöntä.

      • Myönnän itsekin vihreitä äänestäneeni viimeksi. En silloin älynnyt ottaa huomioon että heillä saattaa olla tällainen kanta keskuspuistoon. Oliko edes tiedossa silloin…

    • ”Kuka sai mitäkin selviää varmasti myöhemmin.”
      Juuri näin. Kunhan grynderit on ensin hörppineet kaavauutisten juhlistamiseksi avaamansa shamppanjapullon, he tyytyväisesti röyhtäisten avaavat pöytälaatikon ja ottavat esiin jo pari vuotta sitten laatimansa rakentamissuunnitelmat, joiden otsikkona on ”Hämeenlinnantien puistobulevardi”. Enää muutama vuosi ja voideltu poliitikko lisää ja rakentaminen voi alkaa…

      • Entisajan gryndaaminen ei nykymedian takia enää onnistu edes Vantaalla tai Espoossa. Kilpailutus toimii ja kartellien vaara on vähentynyt.

        Nuorisosäätiönkin johtoa yritetään saada taas vankilaan.

  12. Surullista jälleen kerran huomata miten huonosti valtuutetut ottavat huomioon kansalaisliikkeiden toiveita.
    Vihreätkin, jotka juuri kansalaistoimintaa ovat ainakin ennen kannattaneet, eivät korvaansa lotkauttaneet valtavan ihmismäärän mielipiteestä.
    Niin se valta on turmellut vihreätkin, ikävä juttu!
    Näin siis jatkuu Keskuspuiston tuhoaminen ja ne jotka asuvat siinä lähellä joutuvat kärsimään luonnon tuhoamisesta kuten tietysti me kaikki muutkin jotka rakastamme Keskuspuistoa!
    Rakennusmaata löytyisi muualtakin ja mikä pakko on puhkirakentaa Helsinki kun naapurikunnissa on tilaa rakentamiselle?
    Ei koko Suomi kuitenkaan mahdu asumaan Helsinkiin vaikka kuinka hirveästi tänne haluttaisiinkin muuttaa, jotain rajaa ahtamiselle ja viihtyisyyden tuhoamiselle, haloo!!

    • ”ja mikä pakko on puhkirakentaa Helsinki”

      No se on se vihreä unelma ilmastoa viilentävästä kanakoppiasumisesta. Mutta ei sitten pidä siellä kopperossa hermostua, jos naapurin työtön pum… öh, siis punavihreä vapaa taiteilija, laulaa Kumbayaa kaiket yöt. Koska MAAILMAAHAN tässä ollaan pelastamassa!

      • Helsingissä on sinivihreä kupla, joka pitää puhkaista ensi vaaleissa.

      • Myös kolmas suuri valtuustopuolue on kuplassa mukana. Demarit ovat olleet yleiskaavasta kovin hissukseen, mutta kaava on heille kuitenkin hyvin kelvannut kaikissa sen käsittelyvaiheissa. Ehkä asiasta ei ole vaan haluttu tehdä turhaa numeroa ennen ensi kevään kunnallisvaaleja.

  13. Hieno kaava saatiin. Itä-Helsinkiin olisi pitänyt kaavoittaa vielä enemmän, mutta tämä on hyvä alku.

    • Aha, kalliolainen nimby haluaa siis kaavoittaa ”vielä enemmän” jonnekin, missä hän ei – yllätys yllätys – itse asu.

  14. Miten on mahdollista, että yksi valtuusto voi tuhota neljässä vuodessa lyhytnäköisessä asuntojen rakentamisvimmassaan suuren osan kaupungin metsistä ja viheralueista?

    Mistä tulee mandaatti tällaiselle hävitykselle, kun asukkaiden ja erilaisten yhteisöjen ja järjestöjen mielipiteillä ja tehdyillä muistutuksilla ei ole ollut minkäänlaista vaikutusta päätöksentekoon?

    • Hyvin surullinen päivä helsinkiläisille, joista monen arki on niin rankkaa, etteivät he jaksa tai kykene kantamaan huolta siitä, mitä lähimetsiin suunnitellaan. Motivaatio yrittää vaikuttaa asioihin vähenee/katoaa, kun kuullaan, muttei haluta ymmärtää huomioimisesta puhumattakaan. Helsinki on vielä tällä hetkellä hieno kaupunki, jossa on lähimetsiä ei pelkästään ihmisen rakentamia viheralueita. Kaupunkirakenteen tiivistämistä ei tule nyt eikä myöhemminkään tehdä lähimetsiä ja viheralueita ’tiivistämällä’.

  15. Mikä upea paikka onkaan Talin golfkenttä!! Sinne on todella hyvä rakentaa tiivis urbaani kaupunginosa.Loistavat nurmikentät , ei mitään turhia hakkuita taikka kallioräjäytyksiä ehkä tarvitakaan! Kaupunkibulevarditkin monesta suunnasta ovat riittävän lähellä joten upeat palvelut on jo varmistettu! HS 11.11.2015 kirjoittaa: ”Kokoomukselle tärkeän Talin golf-kentän alueen asuntorakentamissuunnitelmia peruttiin seitsemän hehtaaria. Näin golf-kenttä säilyy 18-reikäisenä.
    ”Sen säilyttäminen ei vie paljon rakennusoikeutta pois”, lautakunnan puheenjohtaja Risto Rautava (kok) sanoi kokouksen jälkeen. Merkittävänä hän piti Vattuniemen nykyisen toimisto- ja teollisuusalueen muuttamista asumiselle Lauttasaaressa.
    ”Se on iso yhdeksän hehtaarin alue. Toimistot eivät ole vetäneet, vaan ne ovat tyhjentyneet”, Rautava mietti.

    Kuinka jossain kohtaa 7 hehtaaria on pieni alue, kun on 18-reiän säilyttämisestä kyse, ja seuraavassa lauseessa Lauttasaaressa 9 hehtaaria iso alue?? Häh?

    • 9-reikäinen kenttä voi olla kerrostalojen maisemaa (luodinkestävät ikkunat). Tarvo -Vermo -Talin merellisestä Uus-Tapiolasta on kävelymatka viidelle työpaikka-alueelle.

    • Talin golfkentän tulva-altis vanha merenpohja ei kummoisiakaan rakennelmia kestä. Jäitä hattuun. Pidetään se Tali kaikkia hyödyttävänä virkistysalueena, niin ei mene kaikilta muiltakin hermot, kuten joiltakin näyttää jo menneen. Tali ne upeat virkistyspalvelut tarjoaa – ja vieläpä moneen eri suuntaan.

    • Hyötykäyttö
      Talin rantaan tulee kiveys ja kelluvia asuntoja. Maata korotetaan Helsingin tulvamallin mukaan ja rakennetaan Arabian lieterantaa vastaavasti. Ideaalista rakennusmaata on vähän jäljellä

      • Hyvä ehdotus! Arabianrannasta mallia Talin rakentamiseen. Hyvin on sekin vanha merenpohja laitettu rakennuksia täyteen. Paavo Lahdenperä (Aalto-yliopisto, 2015) : ”Arabianrannan alue on vanhaa merenpohjaa, joka on täytetty sekalaisilla maamassoilla pääosin viimeisen 100 vuoden aikana. Luonnollinen maapohja on heikkolujuuksista liejusavea sekä savea, joiden yhteispaksuus alueella vaihtelee 0…25 m välillä. Savikerroksen alapuoleinen kova pohja on viettävä ja pehmeät maakerrokset paksunevat kiilamaisesti merelle päin. Täytöt aiheuttivat sen, että Arabianrannan maat liikkuivat sivusuunnassa (jopa 50 mm/vuosi) merelle päin heikon stabiliteetin takia. Kun Arabianranta muutettiin puistoalueesta asuinalueeksi, tehtiin Arabian-rantaan maan sivusiirtymän pysäyttämiseksi n. 680 m pitkä ja 12…20 m leveä salpa-seinärakenne stabilointipilareista. Salpaseinän tehtävänä oli pysäyttää maan vaakaliike siten, ettei paaluperustuksille aiheudu liiallista sivusuuntaista rasitusta. Salpa-seinä on maansisäinen tukiseinä, jonka lamellit koostuvat stabilointipilareista. ” Kokonaisuudessaan: https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/15548?locale-attribute=fi

      • Turboahdin
        Silti Arabianrannan asuntojen näytetty puhdas voitto systeemille (sistema=mafia) on 40 -60 %.

      • ”Talin rantaan tulee kiveys ja kelluvia asuntoja.”

        Sinäkö näin olet päättänyt?

      • Niin, siis Talin hemmohan on jo ennestään päättänyt, että Stadingradin alle tulee luolasto, jonka alla on pyörätieverkosto, tekojärviä ja palmuja. Josta seuraavat johtopäätökset: joko 1) dudella on oikea jäsenkirja ja lihaksia miljardiluokan velanottoon tai 2) tyyppi on sekaisin kuin suossa vuosikymmeniä mädäntynyt käkikello.

        Mutta kumminkahan lienee?

      • Ex-kalliolaisen herjat huomasin vasta nyt. – Jäsenkirjaa ei ole ja äänestyskin tilanten mukaan vasemmalta oikealle. Nyt Kiljunen ajankohtaisin.

        Onko väärin vaatia perhepyöräiyverkostoa lampien ja palmujen lomaan, kun autoilijoille tehdään stradoja/pysäköintiä maan alle ja päälle sekä silloille. Aseman seudun pyöräiijöille ei ole edes alikulkua kahden puiston välissä.

        Sekaisin varmaan olen, kuten nuorista kaikki tämän ikäiset.

    • Tali piti säilyttää, että kokkarit voi jatkaa pelaamista siellä Kaarin Taipaleen kanssa.

  16. Ei ole kaupunkilaisia kuultu…hah! Jos on vähänkään tähän perehtynyt, niin on tässä kuultu vaikka kuinka paljon. Kaikenmaailman nettikyselyjä, workshoppeja ja kuulemistilaisuuksia on ollut enemmän kuin on kerennyt käymään. Mitä nyt muistelen, niin onhan tätä kaavaa viilattu sieltä täältä ja poliitikotkin ovat tätä muuttaneet lautakuntavaiheessa. Mutta kai se on niin, että jengi vinkuu ettei ole kuultu, kun oma ehdotus ei mennyt läpi. Onneksi meillä on Stadissa vastuullisia päättäjiä, jotka uskaltavat tehdä päätöksiä.

    • ”Kuulla” ja ”kuunnella” on kaksi eri asiaa, Aatos-hyvä. Lopputulemasta päätellen enemmistö päättäjistä on tehnyt vain ensinmainittua. Tällä päätöksellä ei ole mitään tekemistä päättäjien rohkeuden kanssa, aivan päinvastoin itseasiassa. Todellista uskaltamista olisi ollut äänestää kaavaa vastaan ja rajoittaa Helsingin kasvua. Yhteiseksi hyväksi naamioitu ahneus on ikävä asia.

      • Yhteiseksi hyväksi naamioitu ahneus, voi herranjestas mitä retoriikkaa. Onko se siis ahneutta, että lisätään tarjontaa ja yritetään sitä kautta vaikuttaa, että Helsinkiin saataisiin edes himpun verran kohtuullisemmat asuntojen hinnat? Itse olen kyllä ajatellut, että ahne ratkaisu on nimenomaan kasvun rajoittaminen niin, että asuntotuotannon puolella ei olisi sitäkään vähää kilpailua kuin nyt.

      • Itse puhut ”vastuullisista päättäjistä, jotka uskaltavat tehdä päätöksiä”. Ihan Kansanradio-ainesta.
        Oletko, Aatos, koskaan aatostellut, että myös ympäristökuntiin kannattaisi panostaa, eikä vain ahnehtia kaikkea ja kaikkia Helsingin alueelle? Tänne ei ikinä saada rakennettua niin paljon asuntoja kuitenkaan, että kaikki halukkaat saisi peräänkuuluttamasi kohtuuhintaisen asunnon. Siksi kannattaisi miettiä muitakin ratkaisuja kuin Helsingin kaavoittamista yhdeksi isoksi kerrostalo- ja toimistorakennusalueeksi.

    • On ollut todella lukuisia mahdollisuuksia kaupunkilaisiilla osallistua kaavaan, mutta ongelma on vain siinä, että niillä ei ole alunperinkään ollut minkäänlaista tarkoitusta oikeasti vaikuttaa kaavaan. Annettu on mahdiollisuus, että voidaan sanoa näin olleen. Oikeasti niitä on tuskin edes tutkittu, vaan heitetty suoraan mappi Ö:hön. Et kai vain oikeasti luullut, että kaupunkilaisilla olisi ollut oikeasti mahdollisuus vaikuttaa?

      • Asiantuntijan tehtävä on suodattaa mielipiteistä subjektiiviset purkaukset ja toteuttaa optimaaliset ratkaisut huonoista ehdotuksista välittämättä.

      • ”Asiantuntijan tehtävä on suodattaa mielipiteistä subjektiiviset purkaukset ja toteuttaa optimaaliset ratkaisut huonoista ehdotuksista välittämättä.”

        Ei, vaan modernin ja poliittisesti luotettavan A. Siantuntijan on lähinnä kyettävä suodattamaan mielipiteistä pois ne, jotka eivät sataprosenttisesti komppaa tämänhetkistä post-kognitiivista näkemystä Uudesta ja Uljaasta Kaupunkilaisesta, joka asuu kalliolaisessa p*kahuussissa, syö tuontitofua jauhelihan sijaan, ja vihaa yksityisautoilua niin verisesti, että hänen on pakko lentää Berliiniin useita kertoja vuodessa rauhoittuakseen.

      • Kansanradiossakin valitettiin, että SVK ja lautakunta ovat lyöneet lukkoon pääpuitteet, joten kommentointi ei juuri auta. Minusta viisaampien on pakko tehdä esityö laajapohjaisesti kuten on tapahtunutkin.

        Muuten yleisön osallisuus on samaa luokkaa kun Kauniaisten NIMBYily perhekodsita. Ovinaapurini on perhekoti, josta on vain iloa muille asukkaille.

    • Kaupungilla ei ole mitään tarvetta ottaa huomioon asukkaiden mielipiteitä, koska virasto kyllä tietää parhaiten mitä kaupunkilaiset tarvitsevat. Kaupunki kerää auliisti palautetta, mutta palautteella ei ole mitään merkitystä. Kaupungin mielestä riittää, että kysytään.

      • Joka muuten on täsmälleen sama toimintamalli, jota harrastettiin kansandemokratioissa. Honeckerin ajan derkkulakin kysyi hallintoalamaisiltaan kaikenlaista, mutta ylläri ylläri, kriittisillle kommenteille kävi aivan samoin kuin Helsinkistanin yleiskaavassadebatissakin.

        No, meillä nyt sentään on vielä vapaat vaalit, mutta saapas näkee kuinka pitkään. Kas kun Valveutuneella Sivistyneistöllä(tm) on unelma siitä ilmaston pelastamisesta…

      • Vaaleissakin äänestetään puoluetta, joten ihan turha luulla että ehdokasta vaihtamalla valtuuston linja vaihtuisi, jos puolueet pysyy.

      • Hyvä muistutus.
        Äänestäjän tulee siis harkita äänestämäänsä puoluetta. Ei yksittäistä ehdokasta.

  17. Harmi ettei Vartiosaaressa ollut yhtään työväenyhdistyksen huvilaa. Näin saari olisi voinut säästyä valtuustossa rakentamiselta.

  18. Heh! Huvittavaa seurata tätä peukutushommaa kommenttien kohdalla. Ensin on pari peukkua. Kun huomataan että kommentoinnit lisääntyy ja tulee vastaehdotuksia, niin äkkiä käydään vissiin sanomassa että nyt äkkiä peukuttamaan. Huomasin vaan kun tulin uudestaan hetken päästä lukemaan mielenkiintoisia kommentteja. Ensin oli pari peukkua ja muutaman hetken päästä jo 27! Näillä mennään

  19. Anni Sinnemäen mukaan uudessa yleiskaavassa voittivat erityisesti ne lapset ja nuoret, jotka kasvavat Helsingissä. Kaava mahdollistaa sen, että he voivat elää kotikaupungissaan ja löytää kodin kotikaupungistaan.

    Jos Helsinkiin asutetaan tulevina vuosina neljännesmiljoona uutta asukasta, niin suurimman osan kotikaupunki on kyllä ihan muualla kuin Helsingissä.

    • Niinpä. Ja jos vielä yhdistetään Helsingin orastava sosioekonominen kehityssuunta tähän näiden ikuisten lapsinerojen ja betonifetisistien kanahäkkeyttämiseen, niin voidaan todellakin todeta erään toisen kirjoittajan sanoin Helsingin vuonna 2050 olevan kuin Detroit vm. 2010 – mutta ilman autoja.

      • Niin, siis se eläkehän ei riittäisi edes kunnallisveroihin, jos Helsinki toteuttaisi haaveilemasi maanalaiset pyörätie- ja keinolampihörhöilyt palmuineen. Mutta helppoahan se on piiperön haaveilla! Autuaille kun sähkö tulee töpselistä ja fyrkka taikaseinästä…

  20. Kolme suurta valtuustopuoluetta ovat keskenään sopineet koko yleiskaavan ilman, että asukkaiden mielipiteillä on ollut kaavan sisältöön mitään vaikutusta.

    Aktiivisten asukkaiden työ ei kuitenkaan ole mennyt hukkaan, sillä he ovat tehneet arvokasta työtä puolustaessaan kaupungin viheralueita ja tuodessaan julkisuuteen yleiskaavan epäkohtia. Tämä työ on luonut hyvän pohjan keskustelulle ennen ensi kevään kuntavaaleja.

    • No siinä edes keskustelua tarvita. Muistakaa nimet ja monoa ahteriin. Siitä on hyvä aloittaa.

    • Taitaa olla suuret luulot, siitä mikä on enemmistön kanta yleiskaavaan. Jos täällä somessa ja mediassa löytyy paljon vastustajia meuhkaamassa suu vaahdossa niin totuus voi olla aivan toinen. Ihmisiä ei välttämättä kiinnosta lyhennetäänkö moottoritietä, saako Helsingissä vielä lentää, raivataanko jättömaita vai tuleeko niitä asukkaita lisää häiritsemään omaa elämää. Jokaisella on kuitenkin vain yksi ääni per nenä vaaleissa ja se on aina oma valinta.

  21. Mitä tarkoittaa ”ei ole kuultu”? Sen voisi määritellä seuraavasti: suunnitelmaa ei ole muutettu sellaiseksi kuin minä haluan. Jos kaikkien kaupunkilaisten omat henkilökohtaiset tavoitteet siirrettäisiin kaavaan, mitä jäisi jäljelle? Käytännössä rakentamisalueita jäisi vain niille alueille, joiden asukkaat eivät jostakin syystä halua tai kykene ns. puolustamaan itseään. Onneksi kaavoitusta ei tehdä sillä periaatteella, että se saa eniten joka huutaa kovimmalla äänellä. Siitä pitävät huolen ammattitaitoiset vastuunsa tuntevat suunnittelijat sekä rohkeat päättäjät, jotka kykenevät näkemään kaupungin kehittämisen kokonaisuutena.

    • Luonto ei kykene puolustamaan itseään. Jos luonto saisi päättää, asuntoja ja liikenneväyliä ei rakennettaisi metsiin ja viheralueiden läpi. Kaupungista löytyy kyllä rakennettavaa, tiivistetävää ja korotettavaa ilman metsiä ja puistojakin.

      Rohkeat päättäjät kykenevät näkemään kaupungin kehittämisen kokonaisuutena. Kasvava kaupunki tarvitsee asuntojen lisäksi myös viheralueitaan.

    • ”Jos kaikkien kaupunkilaisten omat henkilökohtaiset tavoitteet siirrettäisiin kaavaan, mitä jäisi jäljelle?” No minäpä kerron: Kaupunki, jossa asukkaat olisivat onnellisia kun saisivat asua niin kuin itse haluavat.
      Tämän kaavan ovat tehneet juuri he, jotka huutavat kovimmalla äänellä eli KSV sekä kaupunginhallitus ja -valtuusto grynderiystävineen.

      • Ja mukana sontaisilla pikku käpälillään taikinaa veivaamassa ovat olleet myös kaiken maailman lisää betonia Stadingradiin-huuhaaryhmät. Koska näitähän KSV kyllä kuuntelee, toisin kuin asukkaita ja heidän toiveitaan!

  22. Yleiskaavaesityksen takana oli jonkun urbaanista pöhinästä haltioituneen vihreän facebook-yhdistyksen pamfletti, joka lähes sellaisenaan kirjoitettiin yleiskaavan pohjaksi. Miten on mahdollista, että kaupunkisuunnitteluvirasto, lautakunnat ja koko kaupunginvaltuusto voivat olla tällaisen joukon vedätettävissä?

    • Sanopa se. Selvää on kuitenkin, ettei tällaisella toiminnalla ole mitään tekemistä kansanvaltaisuuden, vaan pikemminkin historiasta tuttujen itämaisten hallintokäytäntöjen kanssa.

      Ja kutsuvat tätä vielä länsimaaksi?

      • Enimmäkseen ihmiset puuttuvat siihen, minkä omakohtaisesti tuntevat. Silloin ammattisuunnittelijat saavat palautetta, mikä johtaa usein korjauksiin.

        Vartiosaareen, Tuomarinkylään ja Malmiin on masinoitu ihmisiä, jotka eivät tiedä edes suunnilleen, missä se sijaitsee.

      • Niinpä. Noista Lex Malmin allekirjoittajista suurin osa ei varmasti osaa edes sijoittaa Malmia Helsingin saatikka Suomen kartalle. Eikä todellakaan tiedä alueen asuintilannetta ja lentelyn ympäristöhaitoista. Mutta kun se on niin kivaa allekirjoittaa ja ”pelastaa” jotain, melkein kuin norppia auttaisi.

      • Ja sen, etteivät he osaa sijoittaa mitään kartalle, te tiedätte niin mistä?

        Mutta joo. Sanotaan tässä nyt kuitenkin sekin, että vaikka uutta yleiskaavaa aika raskaasti opponoinkin, niin Malmista olen itse asiassa valtuuston kanssa samaa mieltä. Asunnoiksi vaan minun puolestani, koska ONHAN niille tässä kaupungissa kuitenkin iso tarve.

      • Ottamatta sen kummemmin kantaa asuntojen tarpeeseen tai ympäristön kokemiin haittoihin, on malmin kentän tuhoaminen asuinkäyttöön älyttömän tyhmää.
        Perusteena ihan vaan taloudelliset seikat. Kaupunki on itse todennut, ettei ole taloudellisesti kannattavaa. Eikä laskelmissa ole edes huomioitu kentän tuottojen lakkaamista. Nuo ovat faktoja.
        Säilyttämisen puolesta voidaan spekuloida sitten isommillakin summilla. Miten paljon kaupungille koituvat kustannukset paisuvat (vrt. länsimetro)? Miten paljon lentoasema voisi tuottaa kehitettynä?

        Malmihan ei ole tyhjää joutomaata, vaan toimiva ja tuottava työpaikka-alue, jolla on liikenteellistäkin merkitystä.

      • Kyllä ne rahat tulee pitkällä tähtäimellä kevyesti rakentamisesta, asunnoista ja uudesta vireästä asuinalueesta…

        Enemmän tuottaa syrjäseudun pikkukuppilan ja lähikaupan kaltainen ostari, kuin Malmin kentän toiminnot… Nythän niistä lähtee muutenkin suurin osa Patrian, Finavian ja Rajan mukana… Suoraan ilmailusta kokopäiväistä palkkaa saavien kokonaismäärä taitaa sitten olla alle kahdenkymmenen.. Aika hurja talouskeskittymä… Joo tosiaan!

      • Ei pitkällä tähtäimellä, vaan toooosi pitkällä. Sillä, että lentoasema tuottavuus ei avaudu, ei oikeastaan ole mitään väliä. Mikä tahansa nakkikioski, joka tuottaa yhtään mitään on paljon parempi, kuin uusi asuinalue.
        Miten monella tavalla voi ymmärtää lauseen, ”EI OLE TALOUDELLISESTI KANNATTAVAA”? EIkös tuo ole aika tyhjentävä??
        Kas kun et aloita uudestaan sitä ”yhteiskunnan tuella”-potaskaa.

      • Kannattaa pyyhkiä se vaahto välillä suupielistä… Kenttä rakennetaan ja lento loppuu, se nyt vaan on fakta… Tappiollinen kenttä vaihtuu asuinalueeksi eli katsotaan sitten sitä rahan tuloa ja menoa… Itse poksauttelen samppanjat kesäterassillani (kuten moni muukin), kun pörinät loppuu!

      • Ei se fakta ole. Mahdollinen toki jos typeryys voittaa. Ei varmaan ihan vielä kannata laittaa kuohu-pulloa jääkaappiin, koska lentojen loppumiseen voi vielä mennä aikaa. Kukaanhan ei ole lentoja lopettamassa. Vain osa siirtyy muualle. Rakentamaan tuskin päästään tällä vuosisadalla.

  23. Uudet allueet lähellä keskustaa on rakennettava todella korkeiksi. Helsinki tarvitsee torneja, kaikissa muissa suurissa kaupungeissa on torneja. Koivusaari on rakennettava todella korkeaksi, ei alle 30 kerroksisia rakennuksia. Kaupunki muuttuu ja niin tulee muuttua kaupungin silhuetin. Jotkut taantumukselliset voimat yrittävät rajoittaa rannoille rakennettavia pilvenpiirtäjiä. Pilvenpiirtäjät rannoille niin saadaan maksukykyisiä asukkaita.

      • Yllätyin, miten ruuhkainen on esim. Myyrmäki/Malminkartano -tienoo. Laajat autottomat alueet vastaavat torneja. Tiet ovat kapeita. Jokeri 2 voi tuoda helpotusta.

        Puolihitas -systeemissäkin pitää erikseen ostaa autopaikka (3000e – 30 000 e).

  24. Jos yleiskaava toteutuu kotini lähellä muutan pois Helsingistä, vaikkapa Vantaalle. Ja niin tekee moni muukin tuntemani. Helsigin kaupungin hallitus haluaa ilmeisesti eroon hyvistä veronmaksajistaan ja tilalle sossun rahoilla eläviä vuokralaisia. Yleiskaava muuttaa kotini ihanan rauhallisen ympäristön rauhattomaksi autojen läpkulkutieksi ja hävittää upean monimuotoisen lähimetsän. Eivät kaikki kaupunkilaiset halua asua keskellä pöhinää. Monella työssäkäyvällä on stressaava ja kiireinen työ ja he haluavat rentoutua kodin rauhassa. Ei koko Helsinkiä tarvitse tehdä pöhinäalueeksi, on oltava myös rauhallisia asuinaluieta

    • Älä huoli. Voit jatkaa stadilaisena vielä kauan, vaikka tämä yleiskaava toteutuisikin. Ennen sitä tarvitaan asemakaava ja sellainen maakuntakaava, jota vastaan yleiskaava ei sodi. Sen jälkeen alkaa valituskierrokset ja niiden uudelleenkäsittelyt. Ellet ihan nuori friidu ole, ehdit luultavasti maatua mullan alla hyvän aikaa ennenkuin mitään tapahtuu. ja vaikka olisitkin nuori….

    • Pelkosi johtuvat lähinnä itse luomistasi ja tiettyjen omia etujaan ajavien tahojen lietsomista uhkakuvista. Kaupungin nykyiset alueet eivät muutu kovinkaan paljon, vaikka niiden välejä tilkitään. Isot muutokset koskevat rauhattomia autojen läpikulkuteitä. Tekstistäsi on vaikea päätellä, missä asut, mutta luulenpa huolesi olevan turhia.

  25. Metsiin ja puistoihin rakentamisessa on se ongelma, että kun ne kerran on rakennettu, niitä on mahdotonta muuttaa takaisin viheralueiksi. Sen takia päättäjillä on suuri vastuu, että kaupunki ei hetken innostuksen vallassa tuhoa kaupungin arvokkaita viheralueita ja kulttuurimaisemia. Nykyiset valtuustoon valitut valtuutetut eivät näytä tätä vastuuta ymmärtävän.

  26. Tämä on kertomus Risto Reippaasta ja kolmesta karhusta, jotka halusivat rakentaa karhuille taloja Karhupuistoon. Risto Reipas sanoi tuntevansa muutamia ystäviään, jotka saattaisivat olla kiinnostuneita asiasta.

    Otso-karhu sanoi kannattavansa talojen rakentamista, koska karhutalot tekisivät metsästä mukavamman paikan karhuille. Otso ehdotti että puistoon rakennettaisiin lisäksi puistotie karhupyöriä varten, ja että myös Karhusuolle rakennettaisiin karhutaloja. Muut suostuivat.

    Osmo-karhukin sanoi kannattavansa talojen rakentamista, mutta hän halusi että sen lisäksi rakennettaisiin karhuvaunuille silta meren yli Korkeasaareen. Otso-karhun mielestä ajatus oli hieno, mutta Osku-karhu ei pitänyt ajatuksesta.

    Karhut miettivät asiaa. Lopulta Osku-karhu suostui, kun muut lupasivat että sillan toinen pää sijoitettaisiin Karhuhakaan, ja että Karhuhakaan rakennettaisiin myös karhujunien asema.

    Sitten Risto Reipas kutsui karhut pormestarintalolle, jossa pidettiin suuret juhlat ja kaikille tarjottiin iso purkillinen hunajaa.

  27. Paljon piirrettiin neliöitä, koska niiden perusteella saadaan lisää bonusta KSV:ssä.
    Muusta viis!

  28. Tuskin maltan odottaa bulevardien valmistumista. Polkisin jopollani tällaisena aamuna (2.11) iloisesti vihellellen työpaikalleni. Matkalla tervehdin hymyileviä lajitovereitani. Toivottaisin hyvät huomenet ja vaihtaisin nopeat kuulumiset tutun kahvilanpitäjän, joka on availemassa terassiaan, kanssa. Siristäisin silmiäni aamu-auringossa, nähdäkseni, mikä lintunen bulevardin puussa lauleleekaan.
    Voi tule jo bulevardi…

    • Bulevardit tulevat ja meluavat Cesnat häipyvät maakuntiin, samoin kuin nurmijärveläistet pyhät autolehmät.

      • Mitenkäs ne nurmijärveläiset sitten tulevat helsinkiin töihin?
        Kaupunkihan on ilmoittanut tavoitteekseen 850000 asukasta ja 560000 työpaikkaa. Matematiikan alkeilla voidaan todeta, ettei helsingissä riitä työväkeä noille kaikille työpaikoille.

  29. Mutta kumma kyllä noilla bulevardeilla on edelleen monta kaistaa ihanille pienille peltilehmille. Näin rohkeasti suunnitellaan, kun jopa ksv:ssaa pitäisi ymmärtää että tulevaisuuden kaupungissa jossa fillaroidaan ja ajetaan pikaratikalla ei enää ole tarvetta silloin noille privaattikopeille. Tässä pitäisi rohkeasti katsoa 20-30 vuotta eteenpäin. Enää ei silloin ole kuin yhteisöautoja, Ja robottitakseja. Ja mikä pyhä yksinkertaisuus on että varataan edelleen valtavasti maapintaa parkkipaikoille. Olisiko 1 /kolme henkilöä. Meillä on nyt niin valtavasti parkkiruutuja asvaltin peitossa, että jo niitä karsimalla säästettäisiin kaikki viheraluerakentamiset. Ajatella että Vartiosaareen kokonaista 2500 parkkipaikkaa! Voisivat jättää autot mantereelle. Rohkeasti tulevaisuuteen ksv!

    • Mitenkäs me liikutaan se 20-30 vuotta? Niitä yhteisö-robottitakseja odotellessa. Fillaroida voi jo nyt. esim. tänään.
      Ratikka on muuten suomeksi spora…

      • No mutta kai kestää sen 20-30 vuotta ennenkuin nuo bulevardit on totta. Yleiskaavan selityksissä tähdennetään nimenomaan että tulevaisuuden helsinki on aidosti joukkoliikennekaupunki. Bulevardien viereen halutaan runsaasti asutusta juuri sen takia että se sporapysäkki on lähellä.

        Kritiikkini kohdistui nimenomaan siihen ettei osata suunnitella johdonmukaisesti. Miksi vallata viheralueita raentamiseen kun olisi mahdottomasti parkkialueita jota voisi vallata. Jos nyt oikeastaan halutaan rakentaa tulevaisuuden stadia siellä ei ole sijaa öljypolttimoautoille, eikä ole mitään ideaa että jokaisella perheellä on 1-2 sähköpistokekaaraa. Kun töihin pääsee julkisilla tai fillarilla. tai sitten tehdään etätyötä. Yhteisöauto on ehkä kommunismia, mutta silloin kirjastokin on.

    • Ei näy tulevaisuuden oikealle suunnittelijalle menevän kaaliin, ETTÄ SITÄ MAAILMAA ON HELSINGIN ULKOPUOLELLAKIN ja siinä kohtaa se auto on erittäin hyvä olla. Mutta aivan sama, koska omani pidän joka tapauksessa.

      • Siitä vaan muuttamaan kehyskuntiin, näyttää Kallio jo käyneen liian ahtaaksi. Autoa varmaan tarvii taajaman ulkopuolella,tosin sun museoauto ei ehkä ole kaikista käytännöllisin valinta jos se todella on museorekkarissa. Mutta ihan kiva että on hienoja vanhoja autoja, Noita tavisautoja, jotka nyt täyttävät katuja voisi varmaan karsia keskusta-alueella. Mikä sinua jurppii niin kovasti yhteiskäyttöautoissa? Säästäis siinä rahaakin johonkin mukavampaan.

      • Muutin jo Kalliosta muutaman kilsan päähän omakotitaloon, jossa viihdyn erinomaisesti. Miksi menisin kehyskuntaan?

        Yhteiskäyttöautot saattavat toimia maantieteellisesti kohtalaisen pienellä alueella ja rajoitetussa käytössä, mutta niillä ei koskaan kyetä korvaamaan esim. ulkomaanmatkailussa omaa autoa. Eikä myöskään maakuntamatkailussa, koska ne kaikki muutkin satunnaiskäyttäjät haluavat sinne Kasvihuoneilmiöön sinä samana sunnuntai-iltapäivänä, jolloin autot eivät riitä. Joten puheet siitä, ettei jonkun aikavälin jälkeen muita ole, ovat tuubaa ja niitä puheita tulen opponoimaan aina.

        Panit aivan oikein merkille, että autoni on harrastepeli ja tuleva museovärkki (se on sen verran uusi, ettei museokilpiin mene vielä aikoihin, mutta Suomessa harvinainen ja persoonallinen vekotin joka tapauksessa). Eli kyseessä _ei_ ole päivittäinen käyttöauto enkä mä sellaista tarvitsisikaan, koska pääsen dösällä duuniin pysäkiltä pysäkille parhaimmillaan kahdessatoista minuutissa (olen kellottanut). Joten siinä mielessä mulle on yhdentekevää millaisiin liikenneratkaisuihin täällä mennään, jos vain oma julkisilla tehty duunimatkani ei hankaloidu; mutta harrasteautoilijana en myöskään niele yhtään sen enempää mitään p*kapuheita siitä, että tulevaisuus on autoton ja polkupyörällinen kuni 50-luvun Pekingissä ikään. No ei ole autoton, eikä pelkästään yhteisomistuksellinekaan, vaan mahdollisesti enenevässä määrin sekamuotoinen niiltä osin kuin sellainen oikeasti toimii.

        Ja siinäpä se, mitä mulla tässä kohtaa on sanottavaa.

  30. ”Enää ei silloin ole kuin yhteisöautoja”

    Höpö höpö. Näin on korkeintaan sun märissä ituhippiunissas. Milläs esmes ajattelit pakottaa mut luopumaan autostani?

    Siis mullahan ei ole tarvetta keskustaan päin autolla tulla, eikä siinä nyt mitään järkeä tietty oliskaan. Mutta kun sitä maailmaa on yllättäen muuallakin – ja jopa ihan tuolla ulkomaan puolellakin – ja siinä kohtaa tarvittaessa käytössä oleva oma auto on aivan ehdoton sen mukanaan tuoman vapauden ja joustavuuden takia.

    Niin että voit kyllä ihan rauhassa pitää ne kommariautos keskenäs, kitooos…

    • Vastaus tähän ”Milläs esmes ajattelit pakottaa mut luopumaan autostani?” on, ettei pakoteta, vaan tehdään oman auton pito ja käyttö oikeasti markkinahintaiseksi ja verotetaan ulkoishaitat todellisten haittojen mukaan, jolloin ymmärrät ihan vapaaehtoisesti luopua autosta.

      • ”Tehdään oman auton pito ja käyttö oikeasti markkinahintaiseksi ja verotetaan ulkoishaitat todellisten haittojen mukaan”
        Sitähän me autoilijat ja autoliitto on jo vuosia ehdottanut ja vaatinut. Saataisiin vihdoinkin se järjetön rahastus realistiselle tasolle.

      • Vastaus betonikuutiofetisistille on se, että kyseessä on puolittain harrasteauto, joka on ainoastaan kesäkaudet käytössä ja jota käytetään pääasiassa Suomen- ja EU-matkailuun. Eli vaikka kuinka verotettaisiin, niin näillä käyttömäärillä en siitä luovu, vaikka kuinka saisitte kuivaorgasmeja kuvitellessanne minun niin tekevän.

        Niin että täältä tähän.

      • Ja vielä: kyseessä on sen verran harvinainen ja erikoinen pikkuauto Suomessa, että aikomuksena on saada se myöhemmin museorekisteriin. Ja jos se tehdään mahdottomaksi, eli ko. harrastusta ei enää suoraan tai epäsuorasti hyväksytä, niin se tarkoittaa sitä, ettemme minä ja monet, MONET muut alanharrastajat, tule koskaan hyväksymään sitä, ettei mokomaa hyväksytä.

        Joten kyllä tulevaisuudessakin ajetaan vielä rennosti luu ulkona, siitä voit olla varma.

      • Ex-kalliolaisella näyttäisi siis olevan harrastuksenaan kesäauton pito. Sellaista ei enää Helsingissä katsota hyvällä, sillä kesällä bulevardeilla ajetaan polkupyörillä ja muina vuodenaikoina pikaraitiotievaunuilla.

    • Pidä rauhassa autosi, mutta maksa oikea hinta sen säilyttämisestä helsingissä.
      Parkkihallipaikkoja on riittävästi helsingissä myynnissä, ettei tarvitse pyhää peltilehmää kadun varressa säilyttää.

      • Välitön oikea hinta sen säilyttämisestä Helsingissä on 0€/kk, se kun on tuossa vieressä omassa autotallissa. Ja kuka nyt muutenkaan (puoli)harrasteautoaan kadulla säilyttäisi?

      • Ei maapohja ja talli ole ilmaisia vaikket laskuja enää tai vielä saa. Ajoväylineen 30 neliömetriä tonttia, voisi olla 8 kerrosta asuintilaa ja sille 4 % tuottovaatimus kaupungille tekee 2400 e/kk. Yhteiskunta ei voi enää sallia tilan haaskausta tällaisessa laajuudessa korvauksetta.

      • Onko ”lisää betonikuutioita” sitä mieltä, että omakotitalot pitäisi purkaa tornitalojen tieltä??

        Siirtolapuutarhatontille 25 kerroksinen talo. Tai puutarhuri maksaa 10 000 kuussa. Sitäkö tarkoitat?

      • Kun oikein miettii maankäyttöä tulee kyllä esille onta tapaa teostaa maankäyttöä. Tietysti maanpäälliset parkkipaikat, yksikerroksiset ostoskeskukset, omakotitalot (ei purkaa mutta olisi monesti mahdollista rakentaa pihamökki), siirtolapuutarhat (mökkejä pitäisi voida käyttää ympärivuotisena asuntona), golfkentät (niitä on rutkasti Kehä 3 tiennoilla), turhasta normeista luopuminen, esim parkkipaikkamääräykset, esteettömyysvaatimukset, asuinpinta-alan pienentäinen (yleiskaavassa sitä lisättiin 8 m2/helsinkiläinen) jne. Näin mahuis vaikka miljoona eikä viheraluisiin tarvis kajota.

  31. Kuinka uudesta Yleiskaavasta voi valittaa muut kuin Helsinkiläiset?

    Uuden yleiskaavan vaikutukset näkyvät erityisen selvästi maakunnissa, joiden ainoat järkevät yhteyden pääkaupunkiseudulle ovat lentoyhteyden Malmin kautta. Nämä yhteydethän ovat nyt vaarassa, jolloin maakunnissa olevat yritykset, joiden toiminta on näiden lentoyhteyksien kautta mahdollistettu, ovat käytännössä tilanteessa, että toiminta on ajettava alas, eikä siitä edes voi valittaa nykyisen Maankäyttö- ja rakennuslain puitteissa. Reittilennot eivät ole vaihtoehto ajallisesti eivätkä taloudellisesti mitattuna.

    Onko tervettä kehitystä, että maakunnissa vaan lisätään työttömyyttä tällaisilla virhesuunnitelmilla.

    • Haluatko oikeasti, että helsinkiläiset alkavat käyttämään ääntään ja valittamaan melu/saaste/päästö-häiriöistä, joita kehyskuntalaiset Helsinkiin joka jeesuksen aamu ja iltapäivä tuovat?
      Kuinkas helsinkiläisten lapset pärjää, jos autoruuhkia on vaan aina enemmän, tiet vähän leveämpiä? Pysykää vihdisseinnä!
      Yleiskaava rules.

    • Nyt aloittaa Go Aviation edulliset ja nopeat lennot maakuntiin. Tosin Hki/Vantaalta kun ei pysty Malmilta operoimaan!
      Ja kyllä nykyisin ihan nettiyhteydet riittää ei tarvitse paikan päälle mennä.
      Ei ainakaan malmille maakunista koneita saapunut viime kesänäkään eli pörrääjän epätoivoinen yritys jälleen saada jatkaa yhteiskunnan siivellä virkistyspörräystään!

    • Täyttä huuhaata pörrääjältä. Näitä selityksiä riittää ,mutta ovat aivan turhia!
      Niin ja jäähän Malmi korpikentäksi pariksi vuodeksi ”omakustannushintaan”!

  32. ”Yhteiskunta ei voi enää sallia tilan haaskausta tällaisessa laajuudessa korvauksetta.”

    😀

    No, sun ihanneyhteiskuntas ei tietenkään voi sallia länsimaisen oikeuskäsityksen mukaista yksityisomistusta ja / tai omaisuuden suojaa, tämä selvä.

    Eli jatka vaan tolla hyväksi havaitsemallas linjalla, koska onhan tässä maassa ennenkin sisällissotia käyty, kato kun omaa omaisuutta tulee useimmiten myös PUOLUSTETTUA. Urpo…

    • Ei liene kovin kehittävää yrittää masinoida veronkiertoa. Saat yhä omistaa, maksat vain ulkoishaitat.

      • Eli ne ”ulkoishaitat” mun autotallista on 2400€/kk? 😀 Suksi kuuseen. Tai kasvisravintolaan, ihan miten vaan.

        No, sinä ja kaltaisesi osoittatte kuitenkin, että kun maailmassa on jo nähty punainen ja ruskea fasismi, niin se seuraava epätoivoinen inkarnaatioyritys onkin sitten väriltään vihreä.

        PS. Ei liene kovinkaan kehittävää yrittää masinoida tuollaista skeidaa läpi. Tai no, jos tykkää Trump-ilmiöistä, niin sitten tietenkin. Taidat suorastaan tiedostamattasi rakastaa niitä juttujen tasosta ja maailmankatsomuksesta päätellen?

  33. Hassun hauskaa miten ihmiset ajattelevat kuinka 20 vuoden päästä ei ole auton autoa, kuinka kaikilla on kimppakyyti ja yhteisautot.

    Tekniikka kehittyy ja sähköautot tekevät tuloaan. Autoja ladataan puhtaalla sähköllä tuuli/vesi/aurinkovoimasta ilman minkäänlaisia päästöjä. Tekniikan kehittymisen myötä tämä tulee olemaan myös halvempaa kuin mitä se nyt on.

    Tämän takia monet jotka nyt eivät autoa omista, tulevat omistamaan semmoisen tulevaisuudessa.

    Mitä tulee asemakaavaan, niin inhottavaa katsoa kaavaa, jossa haitataan ihmisten ja tavaroiden liikkumista paikasta toiseen. Sen vaikutukset nähdään suoraan taloudessa. Sillä mitä parempi mahdollisuus ihmisten ja tavaroiden liikkeellä sen parempi talous.

    Helsingissä ei ole asuntopulaa, vaan ihmisillä ei ole varaa maksaa asunnosta sitä hintaa mitä siitä pyydetään. Asuntojahan on markkinoilla aina pilvinpimein. Sama juttu on työvoimapulan kanssa, töitä on, mutta ei semmoisia mitä haluttaisiin tehdä.

    Talojen ylläpitomaksut nousee, jolloin vuokrat nousee. Ja yllättäen pienin vuokra on juuri asuntotuen määrä. Pelkillä asunnoilla asuntojen hintoja tai vuokria ei tulla laskemaan. Sittenkun se lasku tulee se tulee tasaisesti seuraavan 50 vuoden kuluessa.

    Ja vielä Stadissa on nyt kaksi suurta työmaata käynnissä molemmissa loistavat yhteydet ydinkeskustaan.
    Molemmat pääasiassa kauppakeskuksia. Miksi näihin ei rakennettu asuntoja, Rediin on tulossa Majakka, tiedä sitten moniko asunto on myyty, kun pientä huijausta käynnissä hinnoittelussa.

    Jos Helsinki haluaa olla se suurkaupunki, niin suurkaupungit rakentaa ylöspäin. Siellä tila ei lopu koskaan

  34. Tämänhetkisestä tiiviistä kaupunki-ideologiasta poiketen olen sitä mieltä, että viherluonnon tarve ja merkitys tulevat nousemaan vielä arvoon arvaamattomaan. Ihmiset tulevat järkisyistä ja vapaaehtoisesti luopumaan kaikesta turhasta kuluttamisesta – ja tulevat myös väsymään jatkuvaan ja liialliseen tekniikan läsnäoloon. Rakennuksia täyteen ahdetun kaupungin asukasparat tulevat sitten janoamaan kosketusta luontoon, jota ei enää tarpeeksi ympäriltä löydy.

  35. Moni on samaa mieltä siitä, että viherluonnon tarve ja merkitys tulevat nousemaan kaupungissa vielä arvoon arvaamattomaan ylimitoitetun rakentamisen takia. Nykyiset valtuustoon valitut valtuutetut eivät näytä tätä ymmärtäneen.

    Metsiin ja puistoihin rakentamisessa on se ongelma, että kun ne kerran on rakennettu, niitä on mahdotonta muuttaa takaisin viheralueiksi. Sen takia ensi keväänä valittavalle valtuustolle jää iso vastuu siitä, että kaupunki ei hetken innostuksen vallassa tuhoa kaupungin arvokkaita viheralueita ja kulttuurimaisemia.

    • Kyllä tätä perumista jo harjoitetaan muualla maailmassa, esim. Pariisin keskustassa ja Tukholmassa- puhumattakaan Detroitista. Siellä puretaan jo slummikeskustoja ja rakennetaan kalliisti uudestaan puistoja ja väljempiä keskusta-asuinalueita. Meillä näköjään tarvii tehdä samat virheet, kuin muissakin suurkaupungeissa. Olisi voinut jäädä slummien teko väliin täällä, mutta minkäs teet, kun nuoret ovat päässeet päättämään nuoruuden kiihkossa asioita, joita olisi hyvä harkitakkin.

  36. Museovirasto on valittanut Helsingin hallinto-oikeuteen Helsingin kaupunginvaltuuston päätöksestä hyväksyä Helsingin uusi yleiskaava. Valitus kohdistuu Malmin lentokentän, Tuomarinkylän kartanon, Töölön kisahallin ja Mäntymäen kentän ja Lapinlahden sairaalan alueisiin, Keskuspuiston, Vantaanjoen varren ja Viikin vihervyöhykkeisiin sekä Vartiosaareen.

    Hyvä että edes museovirasto yrittää puolustaa Helsingin viheralueita ja rakennettuja kulttuuriympäristöjä, kun kaupungin päättäjät eivät tunnu asuntorakentamisen kiihkossaan tällaisten alueiden merkitystä ymmärtävän.

    • Museoviraston arvovalta on jo kärsinyt ja kärsii lisää, kun se lähtee puolustamaan pienten ryhmien leikkipaikkoja kuten esim. koirien ja hevosten ulkoilutusaluetta.

      Museoviraston toimintakentän laajennus ei näytä hyvältä. Puuttuisi mieluummin koirien leipäjonoon.

      • Eikös tuo ole vähänniinku ko. instanssin toimenkuvaa? Kulttuurihistorialliset paikat kuitenkin kyseessä, oletan. Ja nythän se arvovalta sitten mitataan. Miksi tämä on ongelma?

  37. Eikö näitä sivuja ylläpitävä Helsingin kaupunki ole lainkaan huolissaan siitä vihamielisyydestä, mitä kommenteissa kautta linjan esiintyy? Kaiken järjen mukaan näiden ”helsinkiläisten”, jotka pitävät meteliä yleiskaavan puolesta ei ole mitenkään mahdollista asuttaa Helsinkiä kaavan tavoitteiden mukaisesti. Miten tämä yhtälö toimii, kun nämä samat ihmiset kommenteissaan lietsovat vihaa kaikkia Helsinkiin muualta tulevia kohtaan. Vihdistä autoilevat saastuttajat ja asumisesta ja tonttimaasta pitäisi periä vielä nykyisiäkin järjettömämpiä summia. Kuvittelevatko nämä ihmiset, että koko muu Suomi todellakin muuttaa sukulaisineen ja työpaikkoineen Helsinkiin näiden vihaajien naapuriin. Ennustan Helsingille ja helsinkiläisille surkeaa tulevaisuutta.

  38. Helsinkiläisten vihamielisyys kautta linjan liittyy tärkeiksi ja arvokkaiksi koettujen viheralueiden menettämiseen. Enemmistö kommentoijista kritisoi Helsingin slummiuttamista.
    Helsingin vetovoimaisuus liittyy siihen, että täällä on nyt ”vähän kaikkea,” mutta jos luonto puuttuu, puuttuu kaikki. Enemmistö ei pidä meteliä yleiskaavan puolesta, vaan sitä vastaan.

  39. Miksi etusivulla ei kerrota, että yleiskaavasta on tehty 50 valitusta. Valitusprosessin tilanne kiinnostaa meitä kaupunkilaisia. Milloin kaupunki antaa lausuntonsa valituksista?

Vastaa