Blogi: Osallistu

Täydentyvän Laajasalon suunnitelmia keskusteluun

Laajasaloon suunnitellaan uutta asumista Laajasalontien varteen kauppakeskuksen ympäristöön sekä Koirasaarentien ja Ilomäentien varsille. Itärannan kaavassa kehitetään rantareittiä ja tutkitaan täydennysrakentamisen mahdollisuuksia. Suunnitelmista järjestetään asukastapahtuma 17. maaliskuuta.

Yliskylässä suunnitellaan Laajasalontien varteen asuinkerrostaloja, joista pääosa sijoittuu suunnitteilla olevan kauppakeskuksen kortteliin. Laajasalontien moottorikatu muutetaan kaikkien liikkumistapojen katualueeksi Koirasaarentien risteyksestä pohjoiseen. Laajasalontielle on suunniteltu kaksi raitiotiekaistaa, neljä autokaistaa, kävely- ja pyörätiet, pyöräilyn laatukäytävä Baana sekä puurivejä. Reposalmentien silta on tarkoitus muuttaa tasoristeykseksi.

– Kaavamuutosalue on saaren keskeisimmällä paikalla tulevassa liikkumisen solmukohdassa. Yliskylän keskustaa on tarkoitus vahvistaa ja tiivistää. Samalla varaudutaan uusien ratikkayhteyksien tuloon, kertoo arkkitehti Petteri Erling kaupunkisuunnitteluvirastosta.

Laajasalon ostoskeskukselle valmistellaan parhaillaan rakentamissuunnitelmia. Rakennuslupaa on tarkoitus hakea kevään aikana tammikuussa 2015 voimaan tulleen asemakaavan perusteella. Nyt käynnistyneessä kaavatyössä keskuksen korttelia täydennetään asumisella, toimitiloilla ja liityntäpysäköinnillä sekä kirjasto- ja nuorisotiloilla. Kauppakeskuksen alueen kaavaehdotus tulisi kaupunkisuunnittelulautakunnan käsittelyyn arviolta syksyllä 2016.

Koirasaarentien ja Ilomäentien varteen suunnitellaan uudisrakentamista. Samalla selvitetään yksityisten kiinteistönomistajien kiinnostusta rakentaa tonteilleen. Suunnittelussa varaudutaan myös raideyhteyksiin. Kaavaluonnos olisi nähtävillä arviolta keväällä 2017.

Laajasalon itärannan virkistysalueiden kaavamuutoksessa tarkastellaan aluetta Laajasalon keskuksen tuntumasta Reposalmentieltä Hepokalliontielle Jollakseen. Tavoitteena on suunnitella virkistysalueita yhdistävä rantareitti ja kehittää alueelle sopivia toimintoja erityisesti Sarvaston satamassa. Lisäksi tutkitaan täydennysrakentamisen mahdollisuuksia Sarvastonvalkaman länsipuolella sijaitsevan puiston reunoille ja Puhuritien eteläpuolelle Jollaksessa. Kaavaluonnos on tarkoitus esitellä kaupunkisuunnittelulautakunnalle arviolta keväällä 2017.

Laajasalon suunnittelussa varaudutaan Kruunusillat-hankkeen myötä mahdollisesti toteutuvaan raitiotieyhteyteen. Lisäksi tutkitaan mahdollisuutta sijoittaa Kruunusillat-hankkeen raitiotien varikkoalue Laajasaloon. Kruunusillat-hankkeen raitiotien yleissuunnitelmassa on Yliskylän päässä tarkasteltu kahta vaihtoehtoista raitiotien linjausta, joista pohjoisempi kiertäisi Yliskylän keskustan. Yleissuunnitelman alustavien suunnitelmien mukaan varikko sijoitettaisiin Reposalmentien eteläpuolelle linjan päätepysäkin yhteyteen.

Laajasalo ja sen ympäristö on voimakkaassa muutoksessa. Laajasalon asukasmäärän ennustetaan noin kaksinkertaistuvan vuoteen 2050 mennessä. Suunnitteluvaiheessa oleva Kruunusillat-hanke yhdistäisi toteutuessaan raitiotieyhteydellä Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman osaksi kantakaupunkia.

Helsingin yleiskaavaehdotuksessa Laajasalon keskustaa kehitetään liike- ja palvelukeskustana. Ehdotuksessa on varaukset raitiotieyhteydelle kantakaupungista Kruunuvuoreen, Yliskylään ja siitä Vartiosaareen ja Vuosaareen sekä yhteydelle Laajasalosta Herttoniemen suuntaan. Yleiskaavan aineistoihin voi tutustua yleiskaavan verkkosivuilla.

Laajasalon suunnittelun asukastapahtuma 17. maaliskuuta

Kauppakeskuksen, Koirasaarentien ja Ilomäentien alueiden sekä Laajasalon Itärannan suunnitelmista järjestetään asukastapahtuma 17.3.2016 kello 15–19 Laajasalon kirkolla (Reposalmentie 13). Paikalla on myös Kruunusillat-hankkeen asiantuntija ja kauppakeskuksen rakennuttajan edustaja. Tapahtuma Facebookissa

Lisätietoa kaavamuutoksista saa osallistumis- ja arviointisuunnitelmista sekä valmisteluaineistosta, jotka ovat esillä 14.3.–8.4.2016 mm. Laajasalon kirjastossa (Koulutanhua 2), info- ja näyttelytila Laiturilla Kampissa (Narinkka 2) sekä verkossa osoitteessa www.hel.fi/suunnitelmat. Kirjalliset mielipiteet toimitetaan Helsingin kaupungin kirjaamoon esimerkiksi sähköpostitse (helsinki.kirjaamo@hel.fi).

29 kommenttia artikkeliin ”Täydentyvän Laajasalon suunnitelmia keskusteluun

  1. Riittää, kun Laajasalontielle rakennetaan nopea pikaraitiotie Herttoniemeen. Laajasalosta Herttoniemen metroasemalle kulkeva pikaraitiotie olisi erinomainen joukkoliikenneyhteys, joka yhdistää Laajasalon metroverkkoon. Samalla voidaan luopua kalliista ja ympäristöä pilaavista Kruunuvuoren miljoonasilloista.

    10+
    • Mitäs sitten, kun lähimmälle ratikkapysäkille on liikaa matkaa? Pitäiskö olla liityntäbussi ratikkapysäkille, jotta pääsisi metroasemalle, jotta voisi jatkaa matkaa eteenpäin?

      Noissa pikaratikoissa on pikaa ainoastaan pysäkkiväli. Jos se liian pitkä, palvelu huononee. Muutoin ne ovat ihan tavallisia ratikoita. Eli vähän realismia kehiin, pls.

      2+
    • Kävin eileen tutustumassa kaavaehdotuksen Yliskylän täydennysrakentamisesta sekä katsoin illan Ylen MOT ohjelman asuntorahastoista.
      Tuli mieleen Pekka Korpisen aikoinaan lanseeraama SIKASYKLI.

      Asuntorahastot on parhaillaan hyvä esimerkki moisesta ja sen hyvänä pontimena on KELAN YLISUURI ASUMISTUKI, jonka me veronmaksajat maksamme. Vuokratuotot valuvat mm. VVO:n kautta ammattiliitoille osinkoina.

      Kenelle Yliskylään rakennusoikeus on tarkoitettu, vuokrataloille vai omistusasunnoille?
      Minkätasoisia kerrostaloista tulee ja voisiko sen määritellä jo kaavassa.

      Ahnehditaanko liikaa rakennusoikeutta ja pilataan aikaisemmin arvostetut ja suositut asuinalueet?

      Yliskylä on arvostettu, pääosin Otto Wuorio Oy:n kovanrahan, omille tonteille gryndäämä alue. Alueella ei ole vuokrataloja ja sen takia alue on suosittu ja hinnoiltaan alueensa kärkeä.
      Kirkkosalmentien puoleinen alue on vanhempaa 60- luvun tuotantoa. Tuolloin rakennettiin vielä kohtuullisen hyvin, mm. hissit kulkevat kellarikerrokseen, mikä mahdollistaa vanhojen ja liikuntarajoiteisten asumisen taloissa.
      Ostoskeskuksen alueen kehittäminen on tarpeen ja hyvä asia.

      Mielestäni rakennusoikeus uudessa ehdotuksessa on liian suuri ja muuttaa alueen täysin erilaiseksi .
      Kuka haluaa muuttaa liikenneäyllän varrelle pakokaasujen ja melun takia, Jollaksen ja Santahaminan alueiden liikenne on kuitenkin vastaisuudessakin yksityisautovaltaista.

      Kunhan ei Laajasalon poistokadusta tule “Mogadishu avenue”

      3+
    • 1) Metrossa ei ole lähitulevaisuudessa riittävästi tilaa, kun itäiseen Helsinkiin rakennetaan muuallekin ja samalla metrojunia joudutaan lyhentämään Länsimetron lyhyiden laiturien vuoksi.

      2) Matka Kruunuvuorenrannasta keskustaan on ratikkasillan kanssa sama kuin Munkkiniemestä, ilman siltaa sama kuin Jakomäestä. Keskustan kautta puolestaan on parhaat yhteydet ympäri Helsingin seutua. Onkin puppua, että pelkkä yhteys Herttoniemeen olisi “erinomainen joukkoliikenneyhteys” – ilman ratikkasiltaa keskustaan Kruunuvuorenrannasta tulee autokaupunkia, ja liikenne Herttoniemeen johtavalla sillalla tukkeutuu varmasti.

      9+
  2. Länsimetron laiturit kannattaisi pidentää, niin että koko ajan ei tarvitse keskustella metron kapasiteetin riittävyydestä. Onneksi Espoossa on sentään sama raideleveys kuin Helsingissä.

    3+
    • Lyhyitä laitureita ei olisi pitänyt alunperinkään hyväksyä. Metron kapasiteetista tulee väkisinkin ongelma enkä uskalla edes kuvitella, kuinka kalliiksi laiturien pidentäminen tulee, jos se ylipäätään on mahdollista.

      Jälleen vertaus Tukholmaan: siellä on toimiva metroverkosto, mutta Helsingin seudulle on saatu pitkä viiva, joka sekin on sössitty huonolla suunnittelulla ja holtittomalla rahankäytöllä.

      7+
      • Kehärata. Espoon kaupunkirata. Päärata Riihimäelle. 13 uutta metroasemaa tekeillä..

        Mihin ihmeeseen muka rakentaisit lisää metroasemia? Pakila? Jakomäki? Salli minun nauraa.

        0
      • Naura vapaasti, sillä en ollut ehdottamassa uusia asemia, vaan kiinnittämässä huomiota siihen, että täkäläinen metro on rampa.

        Virheitä on tehty ja rahaa palanut. Vastuullisia ei taida ilmoittautua.

        4+
  3. Kamala. Miksi ihmeessä näin uniikkiin kaupunginosaan – luonnon kauniiseen saareen – pitää rakentaa mitään noin rumaa?! Talot sopisivat enintään kehäkolmosen varteen, jos sinnekään. Laajasalo on vanha huvila-alue, minkä täydennysrakentaminen pitäisi olla ajatonta, tyylikästä ja harmonista.

    6+
    • Kivinokan antamisesta muutamille (omarantaiset kesämajat ja suojeltu siirtola, huh) suivaantuneet plus vihreät. Kivinokan rakentaminen olisi säästänyt Vartiosaaren tingittynä pyöräilysillalla.

      Hieno aikomus, koska silloin vanhatkin pääsevät ratikalla suoraan hienoille , koirattomille luonnon rannoille.

      20+
      • Raitiovaunulla luontoon, niin ei tarvitse pelätä että punkit purevat tai koirat haukkuvat.

        2+
      • Luontoelämyksiä,
        kiitos. On turha viedä punkki- ja nokkos ym. ongelmaa luonnontilaisille rannoille. Vallisaareeenkaan ja vastaaviin ei saisi viedä myöskään lemmikkejä.

        1+
  4. Maailmalla on ollut kokeiluja, joissa suunnitellun kaltaisia alueita on muutettu vihreämmiksi viherkäytäviksi pölyttäjiä (joista muutkin kuin mehiläiset ovat meille elintärkeitä!) varten. Eikö Helsingin kannattaisi miettiä samaa? Ylisiistit nurmikot eivät oikein ole enää tätä päivää, mutta niihin on helppo lisätä istutuksia joita pitkin eliöt pääsevät kulkemaan ilman että ihmisten asutukset blokkaavat niiltä tien ja haittaavat ruuan löytämistä.

    Kuvan suunnitelma on niitä, jotka näyttävät hyvältä arkkitehdin pöydällä. Ongelma on että todellisen maailman kohteita suunnitellaan liikaa siistien tietokonemallinnusten avulla, todellisuus ei koskaan näytä siltä.

    Viheralueet ovat tärkeitä paitsi ihmisten asumisviihtyvyyden ja terveyden niin myös ekosysteemin takia (joka sekin vaikuttaa meihin, sillä olemme osa sitä). Toivon todella, että tämä asia muistetaan kun Helsinkiä uudistetaan. Asumisympäristöt eivät ole niin erossa luonnosta, että niiden kohdalla voisi ajatella että “kaupungin ei ole tarkoituskaan olla luontoa”, varsinkin kun sillä turhalla vihreällä on tutkitusti suora vaikutus ihmisen stressitasoon ja hyvinvointiin.

    2+
    • Rakennusviraston mieleen ovat puistot, joissa ei ole turhaan puita tai pensaita häiritsemässä. Etenkin vähän villiintynyt luonto on kauhistus kaupungin puistosuunnittelijoille.

      1+
  5. Suunnitelma näyttää tuhoavan kulkumahdollisuuksia Herttoniemen metroasemalle. Liikenne hidastetaan vissiin tarkoituksella. Bussin ja ratikan käyttäjistä osa kai ajattelee, ettei hidastus koske heitä. Koskee se. Kaikki käyttävät ennemmän aikaa matkoihin.

    Ratikka on hidas kulkupeli, kallis rakentaa ja ylläpitää. Tyhmää rakentaa sellainen kun tulossa ovat automaattisesti kulkevat bussit.

    Panostettaisiin uuteen ja moderniin eikä 200 vuotta vanhaan tekniikkaan, joka on romanttista, mutta epäkäytännöllistä ja vanhentunutta. Jätetään ratikat keskustaan ja rakennetaan Laajasaloon moderneja yhteyksiä moderneille ihmisille. Malliksi koko maailmalle.

    Keskustan pipopäisten ituhippien ei pidä antaa määräillä muita.

    1+
  6. Ottakaa huomioon,että Laajasalo on valtava alue ja hyvin lähellä kantakaupunkia linnunteitse.Veneet tai lautat voisivat myös olla ratkaisu tai vaihtoehto.Malttia kuitenkin,ettei tule liian tunku ja palveluitakin on oltava,jos on asuntoja.Sitten vielä yksi järjettömyys;jouko-bussien tympääntyneet kuljettajat!He ovat niin leipääntyneet hommaansa ja kyseleviin mummuihin,etteivät aina jaksa olla ystävällisiä.Kun on aikaa,ei tarvitse päästä niin nopeasti paikasta toiseen,vaan on kiva olla kulun päällä muuten vain!Eivät kaikki käy duunissa.

    0
  7. Laajasalon siltojen kautta keskustaan on suunniteltu kahta raitiovaunulinjaa, jotka molemmat kulkisivat Rautatieaseman eteen Kaivokadulle.

    Miten on mahdollista, että kaksi uutta raitiolinjaa tungettaisiin ahtaaseen sumppuun Kaivokadulle ja Mannerheimintielle, kun entisetkään linjat eivät sinne kunnolla mahdu?

    Paljon järkevämpää olisi jättää Kruunuvuorenselän kalliit raitiotiesillat rakentamatta, ja ohjata Laajasalon joukkoliikenne Herttoniemen metroaseman kautta. Näin kaupungin keskustan jo ennestään herkkää raitiotieverkkoa ei tarvitsisi turhaan kuormittaa uusilla keskustaan tulevilla linjoilla.

    3+
  8. Hirvittää koko *aska. Laajasalo ja Jollas ovat tähän asti olleet täydellisiä paikkoja asua, elää ja ulkoilla. En tiedä minne Helsingissä pitäisi muuttaa että saisi jatkossakin asua meren äärellä yhtä rauhaisasti kuin nyt.. Jollas on tätä kaavaa myöten pilalla. Espoo ja Vantaa on tyhjää täynnä, rakentakaa sinne näitä älyvapaita boulevardeja yms. Hyvin on myös ilman “rantareittejä” pärjätty, pärjätään vastedeskin….

    0
    • Ei tässä ole mitään ihmeellistä. Homma menee näin:

      Piiperöt kuvittelevat pelastavansa ilmaston pakottamalla ihmiset kanakoppeihin ja kieltämällä heiltä autoilun

      +

      Punikit kuvittelevat pelastavansa köyhälistön kun tienoo rakennetaan halpaa sosiaaliasumista täyteen

      +

      Ex-kypäräpappiosasto, nyk. vihreiden (lue: virheiden) pörssijaos, kuvittelee pelastavansa grynderikaverinsa junailemalla heille miljardiluokan bisnekset

      =

      https://en.wikipedia.org/wiki/Sack_of_Palermo versio 2.

      Sääli, sääli Helsinkiä. Olit joskus hieno kaupunki.

      0
  9. Oikein hyviltä vaikuttavat suunnitelmat. Ehkä vähän lisää vielä tehoja rakentamiseen. Samoin rakennusten ulkonäköön tulee satsata, vaikka kilpailujen kautta.
    Kruununratikan pitäisi jo kulkea, ei joskus vuonna 2026!

    0
    • Todellakin. Olisin itsekin jo muuttanut, ellen asuisi omakotitalossa rauhallisella alueella jonne pölhöurbanismi ei kanna.

      1+
      • Kehysalueen omakotitajen hinnat tulevat romahtamaan bulevardikantakaupungin laajennoksen myötä.

        1+
      • Nykyisen kaupunkisuunnittelutrendin vallitessa Kehä I:n sisäpuolella asuvat omakotitaloasujat ja osa Kehä III:n sisäpuolella asuvistakin joutuu tietenkin pelkäämään asuntonsa pakkolunastusta alihintaan ja purkua kaupunkibulevardien ja umpikorttelien tieltä.

        1+
  10. “asuntonsa pakkolunastusta alihintaan”

    Olette te vihernulikat sitten huvittavia.

    Kun oma ideologinen esilaulajanne Otso Kivekäs ulvoo Malmin lentokentän maapohjan olevan perustuslain takaaman omaisuuden suojan piirissä ja täten tulevan käyttönsä suhteen Kaupungin eksklusiivisen päätösvallan alla, hymisette te myöntyvästi ja kuorossa aamenta laulatte. Mutta kun yksityisen pienen ihmisen maan- ja talonomistus silittää ideologiaanne vastakarvaan, niin johan te jo uhkailettekin pakkolunastuksilla sun muilla vanhaan kunnon Stalin versus kulakit-tyyliin. Vaan pieni newsflash teille: koskee se perustuslain takaama omaisuuden suoja meitä pieniä ihmisiäkin, eikä ainoastaan viherteknokraatteja sun muita kansojen insinöörejä!

    PS. Uudessa yleiskaavassa kaikki yksityisomisteiset pientaloalueet on edelleenkin merkitty pientaloalueiksi, joten sepä sitten siitä(kin) märästä urbanistin unesta.

    2+

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.