Blogi: Osallistu

Monipuoliset bulevardit Laiturilla

Mitä kaikkea bulevardit voisivat olla? Urban Boulevards -opiskelijatöiden näyttely esittelee uusia avauksia Käpylän asemanseudun ja Tuusulanväylän kehittämiselle uuden yleiskaavan suuntaviivoja seuraten.

Aalto-yliopiston Arkkitehtuurin laitoksen studiokurssi järjestettiin syksyllä 2015 yhteistyössä Helsingin kaupungin kanssa. Kaupunkibulevardit nähtiin kiinnostavana konseptina, ja Tuusulanväylä sekä Käpylän aseman ympäristö monipuolisina ja haastavina suunnittelualueina.

Tehtävänä oli vuoden 2050 Käpylän ympäristön ja Tuusulanväylän alueen suunnittelu yleiskaavan bulevardi-konsepteja käyttäen ja kriittisesti tarkastellen.

Intohimoinen keskustelu kaupunkibulevardien ympärillä oli toisaalta hyvä ja aiheen ajankohtaisuutta painottava asia, mutta sai samalla pohtimaan, miten opiskelijat saavat riittävästi “omaa tilaa” käsitellä vapaasti bulevardien suunnittelua ja niiden vaihtoehtoja.

Näyttelyssä nähtävät oppilastyöt kumosivat epäilymme – valikoimassa on omaperäisiä, tutkittuja ja monella tapaa yllättäviäkin ehdotuksia Tuusulanväylälle sekä bulevardien konseptin käsittelylle.

Töiden esittelyssä keskustelu polveili töiden avaamien lupaavien avausten ja ehdotusten mukana odottamattomillekin urille. Tässä muutama erityisesti huomioitava näkökohta näyttelyn töistä.

Kaupunkibulevardi vai verkosto?
Urbaani ympäristö ja elävä kaupunki olivat tavoitteita joihin yleiskaavankin tasolla pyrittiin. Osa ehdotuksista näki bulevardien potentiaalin enemmänkin katuverkoston laajentamisen ja useampien vaihtoehtojen lisäämisen tasolla, yhden “urbaanin linjan” kehittämisen sijaan.

Kaupunkibulevardi paikkojen nauhana
Urbaani ja monipuolinen katuympäristö, joka tarjoaa paljon palveluja sekä näiden kuluttajia, on sinänsä tavoiteltava asia, mutta bulevardit voivat myös muotoilullaan tarjota kaupunkitiloja näitä palveluita parantamaan ja mahdollistamaan spontaaneita, ennakoimattomiakin tapahtumia ja kohtaamisia.

Viheralueiden saavutettavuus ja merkitys
Kaupunkibulevardit kurkottaessaan kantakaupunkia pidemmälle mahdollistavat myös laajojen viheralueiden saattamisen saavutettavammiksi ja aktiivisemmaksi osaksi kaupunkikokemusta.

Kurssilla mukana: Ohjaajina Trevor Harris, Veikko Mäkipaja, Esa Laaksonen, Eero Lunden ja Tommy Lindgren sekä kurssin ideoija Mikko Särelä Aalto-yliopistosta. Vierailijoina Christina Suomi ja Pihla Melander kaupunkisuunnitteluvirastosta. Opiskelijat Risto Ala-aho, Inka Andelin, Hannele Cederström, Beatriz Galofré, Grace He, Anna Kintsurashvili, María Jesús Lagos, Maria Mateos, Saara Mutanen, Jutta Palomäki, Xu Pei ja Sophie Regal.

Urban boulevards -opiskelijatöiden näyttely on avoinna Laiturilla 27. helmikuuta 2016 saakka.

24 kommenttia artikkeliin ”Monipuoliset bulevardit Laiturilla

  1. Havainnekuvan mukaan Tuusulanväylältä ovat autot kadonneet kokonaan, mikä helpottaa huomattavasti bulevardisointia. Yksi raitiovaunu on ja muutama polkupyörä.

    Kuvassa on otettu käyttöön uusinta tekniikkaa edustava esteetön pikaraitiotiebaana, jossa vaunu kulkee nurmikolla samassa tasossa jalkakäytävän kanssa ilman kulkua hidastavia suojateitä tai turhia korokkeita. Lapset leikkivät polkupyörien ja raitiovaunujen keskellä sillä aikaa kun vanhemmat rentoutuvat kahviloissa.

    Toisessa kuvassa näkyy eri puulajeista koostuva arboretum, kasvihuoneita, kalankasvatusaltaita ja viljelypalstoja. Raitovaunua ei näy.

    12+
    • Kuvasta puuttuu räntä, loska ja vesi, jota Helsingissä kyllä riitää. Tämä sama ongelma on näissä kaikissa havainnekuvissa. Ei Helsinki ole välimerellä. Sadetakit ja sateenvarjot ja loska kuviin.

      6+
      • Räntää, loskaa ja vettä näkee kun katsoo ulos ikkunasta. Kuka niitä nyt vielä tietsikasta haluaa toljottaa?

        6+
  2. Eiköhän tässä olla vieläkin pidemmmällä tulevaisuudessa. Autot ovat käyneet jo tarpeettomiksi, ja bulevardien paikallakin on jännittäviä aukio- ja tilaelämyksiä. Jakelu- ja jätehuoltokin hoidetaan näppärillä ratikoilla, joita kurvailee joka paikassa talojen väleissä.

    3+
    • Joo ja lennetään töihin. Alkaa olla samaa utopiaa kuin 60-luvun suunnitelmissa, jolloin kuviteltiin vuosituhanne vaihteessa lennettävän pikku aluksilla pitkin kaupunkia.

      12+
  3. Kaupunkisuunnitteluviraston opit ovat menneet hyvin perille uusille opiskelijoille. Ainakin he osaavat piirtää puita ja raitiovaunuja.

    4+
    • Toivottavasti näissä havainne kuvissa siirrytään realismiin. Pois aurinko ja tilalle räntä, vesi ja loska. Tätä Helsingissä riittää yli 6 kk vuodessa. Ja tulevaisuudessa vielä enemmän kun lumitalvet käyvät harvinaisiksi. Kaduille sitten nauttimaan vedestä ja p…sta.

      10+
      • Bulevardeilla olisi usein arkadit eli sateensuoja. Maanalainen väylästö on houkuttava mahdollisuus. Perheet voisivat pyöräillä palmujen ja lampien seassa UV -valossa.

        3+
  4. Havainnekuvaan olisi pitänyt laittaa auma/harja kattoja niin toisi taloihin ilmettä. Sekä toivoisi myös että bulevardien varrelle rakennettaisiin uustraditionaalisesti kuten kartanonkoskella on yhdistetty uutta ja vanhaa arkkitehtuuria. Mm. Talojen julkisivuja voisi tehdä niin kuin Jugendia tehtäisiin modernisti.

    0
  5. Autot ja kaupat pois Helsingistä, siirrytään vihreään yhteiskuntaan. Pois turha kulutus, ylimääräiset varat voi jakaa köyhiin maihin. Otetaan malliksi 1800 luvun elämä. Sama tiiviys myös asuntoihin. Ja hevoset takaisin kaupunkiin.

    10+
  6. Nämä kaupunkibulevardit ja pikaratikat ovat aivan loistojuttu. Annetaan nuorten suunnitella tulevaisuuden stadia entistä viihtyisämmäksi kaupungiksi asua ja turvallisemmaksi liikkua.

    7+
  7. Onpa luova lasten leikkikenttä: tasainen betonialusta ja pari vempainta. Ihan kauheaa jos todellakin Taivaskallion ihanat seikkailumetsät puissa kiipeilyineen hävitetään tällaisen tieltä. Mikä mielikuvitukseton tulevaisuus olisi tällaisen myötä edessä tuleville sukupolville. Ja mitä betonilättänöitä nuo talot. Masentavan näköistä, toivottavasti tämä jää vain harjoitelmaksi.

    10+
    • Maksuttomat metsät vaarallisine kiipeilyineen ovat pois muiden tulopuolelta, ja vastuullista järjestäjääkään vakuutuksineen ei löydy, yhteiskunta siis maksaa harvojen vaaralliset huvitukset. Betonikenttä mahdollistaa ketterän ja vastuullisen markkinaohjautuvan ja siten tehokkaamman virkistystoiminnan startup-henkisesti.

      2+
      • Maksuttomat metsät ovat turvallisia ja halpoja, jos verrataan vaintoehtoja. Munkkivuoren metsään rakennettiin kiipeilypuisto virastopäällikön päätöksellä vastoin aiempaa liikuntalautakunnan kieltävää päätöstä. Kaupunki antoi 160000€ espoolaiselle yrittäjälle lainaa. Lupa oli arvo-/ liito-oravametsässä tehdä pientä oksien karsintaa. Kaapelireiteiltä kaadettiin metsää kymmeniä kuutioita. Kanahaukan pesintä tuhottiin. Vuosi tullee kohta täyteen ja epäilen pysyykö yritys vielä toisen vuoden pystyssä. Helsinkiläisten lainarahoja tuskin koskaan saamme takaisin.

        4+
      • Muun valtuuden omaavan päälikön menneillä päätöksillä ei voi perustella mitään kaavoitukseen kuuluvaa. Mainitsemasi summa vastaa vain n. vuoden tonttivuokraa vastaavan kokoisesta tontista, jonka metsän ylläpito maksaa kaupungin asukkaille joka vuosi.

        0
      • Jäipä mainitsematta, että yrittäjä maksaa vain muutaman tonnin vuosivuokraa kaupunkilaisilta vallatusta ja tuhotusta arvometsästä.

        1+
  8. uudet alueet on rakennettava tiiviiksi ja korkeiksi, 20-30 kerrosta umpikorttelia. lisätään sosiaalisuutta.

    3+
  9. uudet alueet on rakennettava luonnonläheisiksi ja mataliksi, 1-2 kerrosta omakotitaloa pitkin uuttamaata. lisätään autoilua.

    0
  10. Lisää korkeutta ja tiiviyttä uusille keskustan lähellä sijaitseville alueille. Umpikortteli on tiivein rakennustapa ja todella korkeita taloja lähelle keskustaa. Keskusta on keskustassa ei 10 km etäisyydellä siitä.
    Palveluihin tiiviydellä ei sinänsä ole vaikutusta kun nämä julkiset palvelut ajetaan pikkuhiljaa vähäisemmiksi, terveysasemat, kirjastot. Asukkaiden etuhan ei ole se, että ne ovat etäällä mahdollisimmaan suurina kokonaisuuksina mutta nyt tämä esitetään näin.

    5+

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.