Blogi: Osallistu

Yleiskaavaehdotukseen voi tutustua karttapalvelussa

Helsingin uuden yleiskaavan ehdotukseen voi nyt tutustua karttapalvelussa osoitteessa kartta.hel.fi/yleiskaava.

Karttapalveluun on lisätty taso uudelle yleiskaavalle. Taso on toiminnallinen, eli kaavakartan eri osia klikkaamalla saa tietoa siitä, mitä eri kaavamerkinnät tarkoittavat.

Klikkaamalla paikkaa kartalla aukeaa kaavamääräys maankäytöstä, joka kyseiseen paikkaan on kaavaehdotuksessa osoitettu. Samoin liikenneverkkoa klikkaamalla avautuu kaavamääräys kyseisestä liikenneverkon osasta.

Jos valittuun alueeseen tai liikenneverkon osaan liittyy yleiskaavatyön aikana laadittuja raportteja, listautuvat linkit niihin kaavamääräysten alapuolelle. Raporttilinkkien alapuolella on vielä linkit muuhun aineistoon sekä yleiskaavaan liittyviin teemakarttoihin.

Yleiskaavaehdotus Helsingin kaupungin karttapalvelussa: kartta.hel.fi/yleiskaava

Helsingin uusi yleiskaavaehdotus ja muu valmisteluaineisto on nähtävillä 27.11.2015–29.1.2016 muistutuksia ja lausuntoja varten mm. info- ja näyttelytila Laiturilla. Yleiskaavan valmistelijat ovat tavattavissa kaavapäivystyksissä. Lisätietoa nähtävilläolosta

42 kommenttia artikkeliin ”Yleiskaavaehdotukseen voi tutustua karttapalvelussa

  1. Tapaninkylään, Tapaninkyläntien ja Tapaninvainiontien kaakkoiskulmaan on sijoitettu kuusi pikseliä C2-lähikeskustaa alueelle, jossa on nyt puisto, niitty ja puro. Kaupunkiluonto-kartassakin tässä kohdassa on sinistä. Onko tästä alueesta tarkempaa suunnitelmaa jossain vai luenko karttoja väärin?

    2+
  2. Voisiko yleiskaavakartan liikenneväylineen ja baanoineen piirtää oikean karttapohjan päälle, niin että näkisi missä väylät kulkevat? Eihän tällaisista legokartoista saa mitään tolkkua.

    12+
  3. Ja yleensäkin käyttää vektorigrafiikkaa. Oikeat kartat pidetään sopivissa GIS (Geographical Information System) -formaateissa, joista ne tarvittaessa tulkitaan sopivalla mittakaavalla oleviksi kuviksi. Tarjotkaa ne esimerkiksi GeoJSON:ina ladattavaksi jostakin.

    3+
  4. Tästä jättipikselikarttamallista on jo huomautettu kun se ilmestyi ensimmäistä kertaa. Näin ylimalkaisen kartan avulla on ilmeinen tarkoitus antaa vapaat kädet kaavoittajalle.
    Kohdistaminen todellisen tieverkon päälle on vähintäänkin haastavaa. Vaikutelmaksi jää, että kartta pikemminkin hämärtää aikeet kun antaa kaupunkilaisille informaatiota.
    Myyntiteksti on maalailevaa ja yliampuvaa. Puhutaan viihtyisyydestä kun juuri sitä ollaan tässä nakertamassa viheralueita kaavoittamalla asuntokäyttöön ja pientaloalueita kaappaamalla kivitaloille. Kaupunkisuunnitteluviraston pitäisi edes kehdata näyttää todellisuus, ei ylimalkaisuuksia.

    15+
  5. Ihan sama mitä mieltä kansalaiset on. Virkamiehet rakentavat kaikki viheralueet täyteen ja vievät harrastusmahdollisuudet. Turha toivoa muuta.

    8+
  6. ihan sama onko jotain mieltä virkamiehet vievät kaikki karkit harrastan käsitöitä vihreä on täynnä mahdollisesti turhaa

    0
  7. Tuollaisen laatikkomössön näyttäminen ilman karttapohjaa on kaupunkilaisten halveksuntaa. Kertoo paljon ajasta, jota elämme.

    Keisarin uudet vaatteet

    10+
    • Tason asetuksista voi säätää läpinäkyvyyttä, taustalle saa haluamansa kartat.

      2+
  8. Yleiskaavakarttaan on merkitty pikaraitiotie, joka kulkee Mannerheimintien ja Tukholmankadun kulmasta Pasilaan. Mikä tämä tällainen raitiotie on, ja mistä sen on tarkoitus kulkea?

    1+
    • Siitä löytyy verkosta lisätietoja työnimellä “Jokeri 0”; toteutetaan ensin bussiliikenteenä runkolinja nro 500, Munkkiniemestä Herttoniemeen.

      1+
    • Kysymys ei ole mistään runkolinjasta 500 eli nykyisestä 58:sta, joka kulkee Reijolankatua ja Nordeskiöldinkatua pitkin Pasilaan, vaan yleiskaavakarttaan merkitystä pikaraitiotiestä, joka kulkee Tukholmankadun risteyksestä suoraan Pasilaan. Voisiko kaupunkisuunnitteluvirasto valaista asiaa?

      0
    • Hei, pahoittelut viipyneestä vastauksesta.

      Kyseessä on tosiaan ohjeellinen merkintä joukkoliikenteen runkoyhteydestä. Se liittyy runkolinja 500:n lisäksi erityisesti tiederatikkaan, joka on Otaniemestä Myllypuroon asti kulkevaksi suunniteltu poikittainen runkolinja, joka yhdistäisi usean kantakaupungin ulkopuolisen korkeakoulukampuksen toisiinsa. Linjaus näkyy esim. Ksv:n facebook-sivuille postatussa kuvassa.

      https://www.facebook.com/helsinkisuunnittelee/photos/a.527891240626420.1073741837.288014007947479/936395836442623/?type=3&theater

      Itse linjauksen sijainti tarkentuu myöhemmin. Se voidaan linjata joko nykyistä katuverkkoa pitkin tai jotenkin muuten. Kaavakartassa linjaus on vedetty suoraan Tullinpuomista Pasilaan.

      2+
    • Yleiskaavakartassa (joka esiintyy mm. tämän blogikirjoituksen alkukuvana) mustalla pikaraitiotieviivalla merkitty linjaus on tosiaan vedetty suoraan Tullinpuomista Pasilaan. Eihän tuo facebook-kartta tuo siihen mitään lisävalaistusta.

      Itse linjauksen sijainti tarkentuu kuulemma myöhemmin. Se voidaan linjata joko nykyistä katuverkkoa pitkin tai jotenkin muuten. Miten muuten?

      0
  9. Aika hurjaa, näin kaupunkilaisen näkökulmasta, että oikeusvaikutteinen kaavakartta on näin suurpiirteinen. Kaikki tarkentuu jatkosuunnittelussa. Asemakaavoittajille on luvassa vähintäänkin mielenkiintoisia virkavuosia.

    7+
    • Hurjempaa olisi jos nykyiset kaavoittajat pääsisivät yksityiskohtaisesti suunnittelemaan kaupunkia vuosikymmenien päähän. Nyt on toivoa paremmasta.

      0
  10. Helsingin harvat attraktiivisemmat alueet kuten Lauttasaari rakennetaan mielikuvituksettomasti tiheään, valitettavasti. Nykyiset suurien verojen maksajat alueelta muuttavat varmaan hyvissä ajoin Espooseen tai Kauniaisiin. Kaupunki kaavoittaa mieluummin lisää vuokra-asuntoja muualta tuleville. Nykyisellä rakennuskustannustasolla ei moni niistä joilla olisi varaa halua sijoittaa korkeita summia tylsiin uudisrakennuskasaumiin. Typerä ja surullinen valinta kaupungilta. Te hyväosaisemmat veronmaksajat ja tähänastisen monen lystin ja virkamiehen kustantajat, uskokaa jo että Helsinki ei teitä, teidän sijoitustenne säilyttämistä ja teidän viihtymistänne tarvitse!

    3+
  11. Lauttasaareen voisi harkitakin jo muuttoa. Alkaa muistuttaa kaupunkia. Hienoa jos kämppiä vapautuu!

    0
  12. Kämpällä ja kodilla on eroa.

    Kämppää, johon suunnistetaan ilmeisestikin silmät kiinni (kännykässä), josta suruttomasti vaihdetaan tarvittaessa uuteen kämppään ja jolta odotetaan vain lähietäisyydellä sijaitsevia palveluita, ei voi verrata kodiksi hankittuun omistusasuntoon.

    On lyhytnäköistä ja surullista tuhota viehättävät asuinalueet, joissa helsinkiläiset ovat vuosikymmeniäkin asuneet samoissa kodeissaan. Kodeissa, joihin he ovat panostaneet ja kiintyneet.

    Yksikin väärään paikkaan kaavoitettu uudistalo voi pilata laajan alueen viehättävyyden.

    6+
  13. Yksikin oikeaan paikkaan kaavoitettu uudistalo voi parantaa laajan alueen viehättävyyttä.

    1+
  14. Varsinkin, jos sattuu itse siihen muuttamaan. Muiden mielestä talo onkin nyrkinisku silmään…

    4+
  15. Huonosti suunniteltu täydennysrakentaminen uhkaa monia vanhoja yhtenäisiä kaupunginosia, missä asukkaatkin viihtyvät. Ei tällaisia valmiiksi rakennettuja omaleimaisia alueita kannata ruveta pilaamaan muutaman sadan uuden asukkaan takia.

    9+
  16. Kapea ja idyllinen Merikannontie kulkee Töölössä Taivallahden rantaa pitkin Meilahden suuntaan. Alueelle mahtuvat sulassa sovussa niin kävelijät, pyöräilijät kuin autotkin töyssyineen. Kaikki joutuvat vähän hiljentämään.

    Nyt uuteen yleiskaavaan nykyisen kadun paikalle on vedetty baanaksi kutsuttu uuden pyörätien linjaus. Taivallahden ja Sibeliuspuiston rannat ovat hieno osa vanhaa Töölöä, eikä niitä pitäisi pilata millään uusilla suuruudenhulluilla liikennehankkeilla.

    Miltä mahtaisi Merikannontien vanha puistomainen ympäristö näyttää sen jälkeen, kun kaupunkisuunnittelijat ovat päässeet sinne baanojansa piirtelemään? Jos pyöräilijöille ei riitä nykyisin käytössä oleva pyörätie, voivat siirtyä käyttämään isompia pääväyliä.

    3+
  17. Yleiskaavakarttaan merkityn Tullinpuomista Pasilaan kulkevan pikaraitiotien linjaus kuulemma tarkentuu myöhemmin. Jos yhteys ei kulje nykyistä katuverkkoa pitkin, missä on jo kiskotkin valmiina, niin osaisiko joku kaupunkisuunnitteluvirastossa avata, mitä nämä muut myöhemmin tarkentuvat vaihtoehdot voisivat olla?

    3+
    • Suorin eli pikareitti menisi Lääkärinkatu->silta yli Keskuspuiston->Länsi-Pasila->Keski-Pasila. Halpaa kuin saippua verrattuna metro- tai junatunnelisuunnitelmiin. Samalla Baana viereen.

      2+
    • Kartankatsojan kommentissa on arveltu, että yleiskaavassa esitetty myöhemmin tarkentuva vaihtoehto pikaraitiotielle voisi olla sillan rakentaminen Keskuspuiston läpi Lääkärinkadulta Pasilaan. Vai onko kaupunkisuunnitteluvirastolla vielä jotain muita myöhemmin tarkentuvia vaihtoehtoja?

      1+
  18. Siltamäen uusi lähikeskus on karttaan piirretty pohjoisreunasta omakoti- ja paritalojen päälle. Onko oikeasti tarkoitus rakentaa näiden päälle “Kaupan ja julkisten palvelujen, toimitilojen, hallinnon, asumisen, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä kaupunkikulttuurin alue, joka erottuu ympäristöään tehokkaampana ja monipuolisempana. ” No huh, pakkolunastustako odotellaan?

    1+
  19. Siteeraamassasi listassa oli myös asuminen. Yleiskaava vasta mahdollistaa noihin tarkoituksiin sisältyvät asemakaavat, ja asemakaavakaan ei pakota rakentamaan tai purkamaan, vaan kertoo mitä lisäkäyttöä alueelle saa tuoda – maanomistaja tekee investointipäätökset kaavan puitteissa.

    2+
  20. On parempi kaavoittaa harkiten ja vähän vähemmän, kuin hetken innostuksen vallassa tehdä sellaista, mitä myöhemmin joudutaan katumaan. Esimerkiksi käy hyvin vanhojen rakennusten purkuvimma 1960-luvulla.

    3+
  21. Yleiskaavaehdotus on täysi susi ja kaavasta päättäminen tulisi siirtää seuraavien kunnallisvaalien yli. Nykyinen kaupunginvaltuusto on kykenemätön tekemään demokraattisia ja järkeviä ratkaisuja, koska se on liiaksi puoluepoliitiikan ja ASUNTOTUOTANTOTEOLLISUUDEN TALUTUSNUORASSA. Yleiskaavaehdotus ei palvele helsinkiläisiä ja helsinkiläisten asukkaiden viihtyvyyttä. Yleiskaavaehdotusta laadittaessa ei ole millää tavalla otettu huomioon yleisön tekemiä kommentteja ja aloitteita -kaava on laadittu yksiomaan palvelemaan asuntorakentamisbisnestä, jossa raha aina päätyy lopulta yksityisiin taskuihin. Räikeimmin tämä korostuu MALMIN LENTOKENTÄN kohdalla. Malmin lentokentän säilyttämiseksi on eduskunnalle annettu Suomen suurin kansalaisaloite (yli 70 000) ja Helsingin kaupungille Helsingin historian suurin kuntalaisaloite (yli 13 000). Toistaiseksi näyttää, että tällä ei ole ollut mitään vaikutusta päättäjiin ja kaavoitusprosessiin. Malmin lentokentän maaperä on erittäin huonoa rakennuspohjaa, huonompaa kuin esim. Talin golkentän. Jos Malmin lentokenttä tuhotaan, lähin vastaava yleisilmailukenttä löytyy TALLINNASTA. Golfkenttiä sen sijaan sijaitsee kymmenittäin Helsingissä ja Helsingin lähistöllä. Mm. tämän vuoksi on suorastaan irvokasta, että kaavanlaatijat ovat julistaneet Talin golfkentän rauhoitetuksi huonosta rakennuspohjasta johtuen, mutta Malmin lentokenttää ei. Haluavatko helsinkiläiset tiiviisti rakennetu gheton? Tuskin. Entä haluavatko helsinkiläiset veromaksajat kustantaa satoja miljoonia Malmin lentokenttäalueen infraan, maaperäpuhdistuksiin ja painumaongelmien korjaamiseen. Tuskin. Jos tämä yleiskaavaehdotus astuu voimaan ja toteutuu sellaisenaan tehdään historiallinen emämunaus, jota jälkisukupolvet jäävät kauhistelemaan.

    3+
  22. Yleiskaava rakentamisvimmassaan on suurimpia muutoksia, mitä Helsinki on historiassaan kokenut, mutta se tuntuu menevän kaupungin päättäjien käsien läpi vähin äänin asukkaiden vastustuksesta huolimatta.

    On selvää, että nykyinen yleiskaavan laatimiseen vaikuttanut valtuusto ei voi olla hyväksymässä itse laatimaansa ehdotusta, joka tuhoaa kolmanneksen Helsingin metsistä ja yli viidenneksen muista viheralueista ja kulttuurikohteista.

    Yleiskaava pitää jättää seuraavalle valtuustolle, jotta ylilyönneiltä vältytään. Yleiskaavaahan laaditaan kymmenien vuosien päähän. Mihin on nyt tällainen hoppu?

    11+
    • Ylen juttu on ylioptimistinen, koska käytännössä rakentamisruutu voi muuttua virkistysalueruuduksi harvemmin kuin toisin päin, sillä monessa rakentamisruudussa on nykyisinkin jotain muuta kuin metsää.

      Tämä kappale kiteyttää olennaisen: “Erivärisille ruuduille on määritelty omat tavoitteet korttelitiheydestä. Laskemalla kaikki ruudut yhteen kaavoittajat ja päättäjät saavat arvion siitä, kuinka monelle asukaalle tulevaisuuden Helsingissä on koteja. Jos jollain alueella luistetaan yleiskaavan tavoitteista, jollain toisella pitää ylittää ne, tai tavoite jää toteutumatta.”

      Viheralueita uhkaavat siis paitsi suoraan niihin kohdistuvat kaavaruudut myös ne ruudut, jotka mahdollisesti tullaan asemakaavoittamaan tehottamasti, jonka vuoksi rakentaminen leviää niiltä viheralueille.

      7+
      • Yleiskaavan ei pitäisi ohjata pelkkää rakentamista vaan viitoittaa hyvää ympäristöä laajemmin. Se pitää sisällään mm. luonnon ja kulttuuriarvot. Rakentamistavoitteiden lisäksi yleiskaavassa pitää asettaa määräykset myös muille arvoille, jotta se olisi oikeusvaikutteinen eikä pelkästään rakentamisstrateginen yleiskaava. Nyt Helsinki näyttää tekevän yleiskaavaa, jossa ainoa sitova asia on rakentaminen. Samalla se osoittaa kuinka vähän se arvostaa niitä arvoja, jotka tekevät asumisesta hyvää tai Helsingistä erityisen.

        7+
      • Totta, yleiskaavaa ei saisi typistää pelkästään rakentamisen määrää ohjaavaksi kaavaksi kuten nyt näytteillä olevassa ehdotuksessa on tehty.

        Ylen jutustakin on luettavissa, että ainoana ohjaavana tavoitteena on käytetty väestöprojektiota ja yksipuolisella joustolla on haluttu mahdollistaa väestönkasvun levittäminen viheralueille: “Jos jollain alueella luistetaan yleiskaavan tavoitteista, jollain toisella pitää ylittää ne, tai tavoite jää toteutumatta.”

        Jousto on äärimmäisen yksipuolista, koska viheralueet eivät voi levitä rakentamisalueille. Silloinkin, jos niin tapahtuisi, se tapahtuisi vain kartalla, koska todellisuudessa ei ole mahdollista tehdä uutta lähimetsää.

        Yleiskaavan sisältövaatimukset kuitenkin edellyttävät ottamaan huomioon muutakin kuin asukasmääräsuunnitteen. Niihin kuuluvat mm. ympäristöhaittojen vähentäminen, rakennetun ympäristön, maiseman ja luonnonarvojen vaaliminen sekä virkistykseen soveltuvien alueiden riittävyys.

        http://www.ymparisto.fi/fi-FI/Elinymparisto_ja_kaavoitus/Maankayton_suunnittelujarjestelma/Yleiskaavoitus

        9+
    • Ylen tekemästä kartasta näkee hyvin,kuinka viheralueita raiskataan bulevardien varjolla. Ja kuinka kaukana keskustasta nämä alueet ovat.

      6+
    • Hyvä esitystapa. Näkee selkeästi, miten vähän Tuomarinkylässä leikataan ja miten vähän Helsinki aikoo rakentaa Haltialan peltoja.

      Vantaa rakentaa sumeilematta joen rannalle ja sen asukkaat ulkoilevat Haltialassa ja muualla keskupuistossamme.

      2+
      • Eihän vantaalaiset asukkaat nyt tyhmiä ole. Kun oma kulttuuriympäristö on pilattu tai hoitamaton, tullaan nauttimaan ja virkistymään joen yli Helsinkiin. Mitä tulee Tuomarinkylän leikkaamiseen, niin kannattaa perehtyä ruutukarttoihin, ennen kuin julistaa pötypuhetta totuutena. Tuomarinkylästä otettiin luonnosvaiheen kartasta neljä ruutua pois, mutta samalla nostettiin tehokkuus niin, että sellaisen 3-4 kerroksen sijaan saisikin tehdä kuusi tai seitsemän kerroksisia taloja. Niin parista tuhannesta asukkaasta on tultu jopa kahdeksantuhannen slummipeltoon. Uskomatonta vedätystä.

        4+
  23. Merihakalaisille pidettiin keskustelutilaisuus, jossa kerrottin Kruunusilloista. Todennäköisenä pidetään versiota, jossa silta lähtee Merihaasta aivan asuintalon vierestä ja ratitiovaunulinja tulee ahtaaseen paikkaan meren ja talojen väliin vieden kävelytien, puistoa ja heikentäen mm. pelastuslaitoksen ja jätehuollon liikkumista sekä alueen lumitöitä. Myös alueen venesatamille liikkuminen vaikeutuisi.

    Vielä tässä vaiheessa voidaan säilyttää yksi aikansa arkkitehtuurinen kokonaisuus aitona, jos raitiovaunulinja ja silta tulisivat Merihaan pohjoispuolelle. Samalla alueen liikenneturvallisuus säilyisi.

    0
  24. Keskuspuiston valtaaminen rakentamiselle Hämeenlinnan väylän itäpuolella olisi suuri virhe. Keskuspuisto on Helsingin henkireikä upeine metsineen. Puistossa voi luonnon keskellä kesällä lenkkeillä ja pyöräillä ja talvella myös hiihtää (paremminkin, mikäli latuja ajettaisiin useammin). Näpit irti keskuspuistosta!

    5+
  25. Viraston suunnittelijan mukaan jossain Lauttasaaressa rakentaminen näyttäisi valtaavan rannan, mutta suunnittelija lohduttaa, että todellisuudessa ranta tulee säilymään julkisena tilana yleiskaavan määräysten mukaisesti.

    Entä kuinka paljon on paikkoja, joissa ranta tai viheralue näyttäisi säästyvän, mutta todellisuudessa viheralue tuleekin rakennettua yleiskaavan määräysten mukaisesti?

    Rakentamisen ja viheraluiden väliset rajat on tahallaan hämärretty pikselipainatuksilla, niin että muutenkin hankalalukuisista kartoista ei ota mitään tolkkua. Tarkat rajat kuulemma ilmoitetaan asukkaille myöhemmin, kunhan kaava on ensin hyväksytty. Ehkä pidetään oikein työpaja.

    Kuka tällaisen pikselöinnin on yleiskaavakarttoihin hyväksynyt? Kaavasuunnitelmat pitäisi esittää konkreettisessa muodossa, eikä mielivaltaisilla pikseleillä, joiden taakse todelliset suunnitelmat piilotetaan. Tällaisilla kartoillahan virasto voi myöhemmin perustella ihan mitä tahansa.

    4+
  26. Tämä professori Maunu Häyrysen kirjoitus kertoo Ylen juttua selkeämmin, mikä on strategisen yleiskaavaehdotuksen ongelma:

    “Uusi ”strateginen” yleiskaavaehdotus siirtää ratkaisuja asemakaavoitukselle eikä maankäyttö- ja rakennuslain mukaisesti ohjaa sitä. Ehdotuksessa ei toisaalta oteta huomioon ylemmän kaavatason eli lainvoimaisen maakuntakaavan määräyksiä muun muassa vihervyöhykkeistä.

    Ehdotuksessa on näin hämärretty suunnitteluprosessin läpinäkyvyyttä ja vastuukysymyksiä sekä heikennetty kaupunkisuunnittelun ennakoitavuutta lakiin perustuvien kaavoitusperiaatteiden vastaisesti.”

    Teksti kokonaisuudessaan on luettavissa täällä:

    http://www.hs.fi/paivanlehti/24012016/a1453518645713

    4+

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.