Blogi: Liikkuminen

Raide-Jokeri on askel kohti verkostokaupunkia

Yksi yleiskaavan keskeisistä ajatuksista on Helsingin kehittäminen raideliikenteen verkostokaupungiksi. Se tarkoittaa, että raideliikenne yhdistäisi esikaupunkikeskuksia, joissa olisi monipuolisesti asumista, palveluja työpaikkoja. Nykyisiä säteittäisiä raideyhteyksiä – junaa ja metroa – täydentämään rakennettaisiin poikittaisia pikaraitioteitä.

Poikittaisten pikaraitioteiden suunnittelusta pisimmälle on edennyt Raide-Jokeri. Se kulkisi pääosin nykyisen runkobussilinja 550:n reittiä Itäkeskuksesta Oulunkylän, Haagan, Pitäjänmäen ja Leppävaaran kautta Keilaniemeen.

Raide-Jokerin linjan varteen suunnitellaan tiivistä asuntorakentamista muun muassa Myllypuroon, Viikkiin, Oulunkylään, Maunulaan, Haagaan ja Pitäjänmäkeen. Erityisesti pysäkkien ympäristöistä tavoitellaan vetovoimaisia paikkoja, jotka houkuttelevat asumisen lisäksi työpaikkoja ja palveluita.

Raide-Jokerin ratasuunnitelmasta on valmistunut luonnos, jota voi kommentoida juhannukseen asti hankkeen verkkosivuilla osoitteessa raidejokeri.info. Lisäksi näkemyksiä pysäkkiratkaisuista ja linjan varren lisärakentamisesta voi kertoa vastaamalla verkosta löytyvään karttakyselyyn.

Helsinkiläisten ja espoolaisten ajatuksia Raide-Jokerista kerättiin myös toukokuussa Jokerimessuilla. Helsinkiläiset messukävijät suhtautuvat keskustelujen perusteella positiivisen odottavaisesti poikittaiseen pikaratikkayhteyteen. Monet ovat huomanneet nykyisen bussiyhteyden jonoutuvan ruuhka-aikoina. Raideyhteyden huomattiin tuovan helpommin saavutettavaksi kiinnostavia paikkoja – kulttuurikeskuksia, ulkoilualueita ja kauppakeskuksia.

Jokerimessuilla keskusteltiin myös kaupungin tavoitteesta lisätä asumista nopean pikaratikkayhteyden tuntumaan. Täydennysrakentaminen tuntui herättävän keskustelua erityisesti Karhunkaatajan alueella Myllypyrossa, Maunulan Pirkkolantiellä ja Oulunkylän Käskynhaltijantiellä. Muilla alueilla uusien rakennuksien sovittamiselle on helpommat lähtökohdat. Parhaimmillaan lisärakentamisen koetaan tuovan lisää elämää alueelle.

Raide-Jokerin hankesuunnitelma valmistuu tämän vuoden lopulla. Helsingin ja Espoon valtuustot voivat päättää linjan rakentamisesta alkuvuodesta 2016.

10 kommenttia artikkeliin ”Raide-Jokeri on askel kohti verkostokaupunkia

  1. Keskuspuistoa ei pidä bulevardisoida ei Jokereilla eikä ilman. Ei mitään lisärakentamista Pirkkolantielle puiston kustannuksella. Raitiovaunujen pitää kulkea olemassaolevia liikenneväyliä pitkin ilman, että niille tarvitsee vallata uusia alueita ympäristöstä.

    5+
  2. Miksi ihmeessä bussijokeri ei kelpaa? (Olen ymmärtänyt, että nykyinen bussilinja 550 lopetetaan, kun raidejokeri valmistuu.)
    Ja mahtaako jokeriraiteelle tulla edes pysäkkiä lähelle Mäkkylän rautatieseisaketta. Nyt siinä vieressä on bussijokerin pysäkki, joka sopii perheemme käyttöön mainiosti. Mutta milloin kaupunkiradalle Helsinki-Leppävaara saadaan myös junia? Nykyinen A-junan vuoroväli 20-30 minuuttia ei ole millään lailla metromainen, vaikka kaupunkiratojen rakentamista on perusteltu sillä, että myös Helsingistä pohjoiseen päin saataisiin metronomaista raideliikennettä.

    3+
  3. “Monet ovat huomanneet nykyisen bussiyhteyden jonoutuvan ruuhka-aikoina. Raideyhteyden huomattiin tuovan helpommin saavutettavaksi kiinnostavia paikkoja – kulttuurikeskuksia, ulkoilualueita ja kauppakeskuksia.”

    Mitä se jonoutuminen haittaa? Ei muita kuin järjestelmäihmisiä. Eli heitä, jotka laatii aikatauluja ja opettelee niitä ulkoa. Tavallista bussimatkustajaa ei haittaa yhtään vaikka peräkkäisten bussien väli on lyhyt. Se tietysti pikkusen haittaa, jos väli on kovin pitkä. Toisekseen en usko bussien jonoutumisen johtuvan pelkästään siitä, että bussit ovat pienempiä kuin raitiovaunut. Suurempi ja tärkeämpi syy voi olla siinä, että bussit joutuvat ruuhka-aikoinakin ajamaan muun liikenteen seassa ja liikennetilanteet vaihtelevat. Esimerkiksi bussi voi joutua seisomaan kauemmin liikennevaloissa matkansa varrella kuin sen perässä tuleva.

    Raideyhteydet eivät tuo kiinnostavia paikkoja – kulttuurikeskuksia, ulkoilualueita ja kauppakeskuksia kyllä yhtään helpommin saavutettavaksi kuin bussiyhteydet. Tämä on täysin käsittämätön ja perusteeton väite. Mutta minun kotini on kyllä paljon helpommin saavutettavissa bussijokerilla 550 kuin suunnitellulla raidejokerilla. Ja tähän käsitykseen yhtyy varmaan kaikki Pitäjänmäellä rautatien pohjoispuolella asuvat ihmiset. Tilannetta toki hieman helpottaa, jos saamme kaupunkiradalle junaliikennettä, joka kulkisi yhtä tiheästi ja jokeriratikan aikataulun kanssa koordinoidusti, jotta voisimme matkustaa junalla Huopalahden asemalle ja vaihtaa siellä viiveettä jokeriin jos olemme menossa itään. Tai matkustaa junalla Leppävaaraan ja vaihtaa siellä sujuvasti jokeriin, jos olemme menossa Otaniemeen tai Tapiolaan.

    Ja jos rata tosiaan vedetään Patterimäen läpi, niin miksi ihmeessä tunnelin länsipään pysäkin rakentaminen on epävarmaa? Jos se jätetään rakentamatta, niin eihän jokeri silloin palvele lainkaan Takkatien teollisuusalutta = työpaikka-aluetta. Mitä kautta olette kuvitelleet Vermon raviyleisön tulevan raitiovaunuun? Vai oletatteko että he kulkevat kaikki omilla autoilla tai junalla, joka pysähtyy Mäkkylässä. Mäkkylän asemalta ei ole mitään yhteyttä raidejokeriin, mutta bussijokerin pysäkki siinä on ihan vieressä!

    2+
    • Ainakaan Oulunkylän kohdalla arkipäivisin kello 15.30-16.00 ei ole mitään linjan 550 bussijonoja näkynyt. Yleensä saa odotella pysäkillä muutaman minuutin.

      0
  4. Havainnekuva Raide-Jokerin väylästä on niin täynnä vihreitä puita ja metsää silmänkantamattomiin, että talot peittyvät ja raitiovaunu ei meinaa mahtua kulkemaan. Ruusupensaiden reunustamalla yksikaistaisella ajoväylällä on sentään yksi auto poikittain. Kukapa ei haluaisi tällaista idylliä asuinalueelleen.

    4+
  5. Pirkkolantien eteläpäähän ennen puistoa voisi hyvinkin saada jonkin kauniin talorivin mahdutettua, ja Pirkon krouvin tontille jonkin kivan kulmatalon. Puistoalueesta ei tulisi jyrsiä piiruakaan tien leventämiseen, autot ajakoot sitten sen verran hiljempaa kun ei voi enää kolmemetrisellä kaistalla kaahata. Tehnee ihan hyvää virkistysalueelle. Maunulan uusi ostari on ikäväksi vedetty irti katulinjasta kummalisella tasoratkaisulla, toivottavasti puretun ostarin tilalle nousee jotain kadun paremmin huomioonottavaa. Kun muutenkin joudutaan tiivistämään, ei mielestäni kauppoja saisi päästää kaksikerroksisilla taloilla, tulkoot yläpuolelle vaikka koko seudun parkkipaikat jos ei asuntoja saada.

    Vaikka suunnitelmien tasolla liikutaankin, tulisi mielestäni asukkaille antaa jonkinlainen kuva valmiista tuotoksesta, etenkin kun kyse on täydennysrakentamisesta. Ihan jo se, että lopullisissa taloissa on kaavoittajasta riippumattomista olosuhteista outo väritys, kummallinen epäsäännöllinen aukotus tms, kaatuu lopulta pahana mielenä kaupungin/kaavoittajan niskaan.

    1+
  6. Lähes puoli miljardia euroa maksavan Raide-Jokerin varteen voisi suunnitelmien mukaan sijoittua seuraavien 20 vuoden aikana yli 30 000 uutta asukasta. Mikäänhän ei tosin estä rakentamasta samoja asuntoja, vaikka linjaa liikennöitäisiin busseillakin, kuten tähänkin saakka. Eihän asuntojen rakentamiseen raitiovaunuja tarvita.

    3+
    • Bussien kapasiteetti ei riitä, jo nyt bussit kulkevat monesti täysinä pysäkillä seisovien ohi jättäen nämä seisomaan pakkaseen, tai sitten seisotaan täpötäydessä bussissa. Bussien vuoroväli on jo nyt niin tiheä, että ne jonoutuvat, ja liikennöintikustannukset ovat suuremmat kuin raitioliikenteellä olisi matkustajaa kohti, kun raitiovaunuun mahtuu enempi ihmisiä yhteen kulkuneuvoon. Nykyinen huono palvelutaso johtaa ihmisten siirtymiseen auton käyttäjiksi ja mm. Kehä I:n ruuhkautumisen pahenemiseen. Raide-550 on paljon taloudellisempi, ympäristöystävällisempi ja kestävämpi projekti kuin miljardi kehä I:n leventämiseen.

      4+
    • Kyllä bussitkin nopeutuvat, jos niille rakenneltaisiin omia kaistoja kuten raitiovaunuille. Bussikaistoja voisi rakentaa sinne missä niistä on eniten hyötyä, tarpeen mukaan.

      Jos jokeribussien ainoa ongelma on, että ne pyrkivät lyhyillä vuoroväleillä jonoutumaan, niin luulisi että siihen sentään joku ratkaisu nykytekniikalla löytyisi. Niin ettei tarvitsisi turhaan rakennella raideinfraa ja hankkia kalliita ja kömpelöitä raitiovaunuja, jotka eivät edes pääse toistensa ohi.

      4+
  7. Pikaraitioteitä ja kaupunkibulevardeja ei pitäisi ollenkaan tarkastella liikenneinvestointeina. Pitäisi huomata, että niiden ensisijaisena tarkoituksena on edesauttaa kaupunkisuunnitteluviraston tavoitetta rakentaa Helsingin metsät ja viheralueet täyteen uusia asuinalueita. Kuka voisi vastustaa raitiovaunuja?

    6+

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.