Blogi: Osallistu

Pohjoisen Helsingin aiheina Tuomarinkylä ja Malmi

Tuomarinkylän kartanon alue oli keskustelujen keskipisteessä yleiskaavan Hetki Kriitikkona -tapahtumassa Laiturilla 26. tammikuuta.

Yleiskaava-arkkitehti Marja Piimies kertoi uusien raideliikenteen yhteyksien ympärille esitetyn rakentamisen olevan nyt avainasemassa.

– Tarvitaan riittävästi maankäyttöä, että raiteita on järkevää ja kannattavaa toteuttaa. Myös kaupunkibulevardeihin sisältyy aina raideliikenteen runkoyhteys, Piimies muistutti.

Pohjoisessa Helsingissä Jokeri 2 -linja kytkisi lentokenttäalueen Malmin keskustaan ja edelleen kantakaupunkiin.

– Malmi ei tällä hetkellä ole arvoisessaan asemassa seudullisena aluekeskuksena. Kehittämisessä ei ole kyse pelkästään lentokentän alueesta.

Lentokenttäalueen virkistysreittien ja luontoarvojen säilymisestä oltiin huolissaan keskustelussa karttojen äärellä. Kentän alueen kuvailtiin olevan Koillis-Helsingin meri. Toisaalta lentokenttäalueen asuinrakentamista myös kannatettiin.

Tuomarinkylän kartanon ympäristöön suunnitellun rakentamisen sekä kaavaluonnoksen pikaraitiotielinjauksen nähtiin heikentävän vinttikoira- ja hevosharrastuksen edellytyksiä monin tavoin. Pikaraitiotielle ehdotettiin ratsastusta vähemmän häiritsevää linjausta Kirkonkyläntien, Tapaninkyläntien ja Vanhan Tuusulantien kautta.

Viheralueita koskeva yksi viesti kuului ”mahdollisimman paljon luonnontilaista metsää ja asuinpikselit pois metsistä”. Keskusteluissa esiin nousivat ainakin Keskuspuisto, Viikki, Veräjämäen ja Koskelan metsät Vantaanjoen varressa, Pikkukoski ja Pirunkallio, Metsälän ja Maunulan välinen viheryhteys sekä Herttoniemen luonnonsuojelualue.

Kaupunkibulevardeja pidettiin sinänsä hyvänä suunnitteluratkaisuna. Sopivaksi aloituspaikaksi ehdotettiin Vihdintietä, joka on jo nyt katumainen. Bulevardeihin ja pikaraitioteihin liittyi myös paljon kysymyksiä toteutusaikataulusta Maunulan vanhan rakennuskannan huomioimiseen.

Kaupunginosista Kumpulassa ja Käpylässä nähtiin tiivistämisen varaa, jotta alueilla ylipäätään olisi enemmän palveluita. Myös Suutarilan palveluiden säilymisestä oltiin huolissaan. Myllypuro nousi esiin hyvänä esimerkkinä lähikeskustojen kehittämisestä.

Kaupungin kasvu puhutti myös yleisellä tasolla. Toisaalta nähtiin hyvänä, että kaupunki etsii rakentamispaikkoja ja varautuu kasvuun. Toisaalta kysyttiin, miksi Helsinkiin täytyy tulla lisää väkeä.

Yleiskaavasuunnittelijat saivat ideoita ja evästystä näiden lisäksi lukuisista muista aiheista. Illan aikana Laiturilla vieraili yli 110 kaupunkilaista. Karttojen äärellä kysymyksiin vastaili yhdeksän yleiskaavasuunnittelijaa.

114 kommenttia artikkeliin ”Pohjoisen Helsingin aiheina Tuomarinkylä ja Malmi

  1. Eikö kaupunkisuunnittelijat ja kunnallispoliitikot tosiaan tajua, että Helsinki tarvitsee lentokentän pienkoneita varten. Itse asiassa koko Suomi sitä tarvitsee yhtä lailla kuin se tarvitsee elinvoimaisen pääkaupungin. Mitä lähempänä Helsingin lentokenttä on Helsingin keskustaa, sitä parempi ja hyödyllisempi se on kaupungin elinkeinoelämälle, turismille, kaupunkilaisten ilmailuharrastukselle, Suomen ulkomaanyhteyksille erityisesti Suomenlahden yli, sairaaloiden toimintakyvylle, meripelastukselle ja merivalvonnalle, VIP-henkilöiden käynneille Suomessa, suurille yleisötilaisuuksille kuten ulkoilmakonserteille jne. Malmin lentokentän tuhoamispäätöksessä on kävelty myös törkeästi Helsingin seudulla, naapurikunnissa asuvien ihmisten halujen ja tarpeiden yli. Malmin kentän kohtalo ei ole pelkästään Helsinkiä ja Suomen valtiota koskeva asia.

    29+

    • Malmin lentokentän lopettamispäätöksessä ei todellakaan ole ”kävelty Helsingissä asuvien ihmisten halujen ja tarpeiden yli”. Päin vastoin, varsin moni etenkin Malmia lähellä asuvista helsinkiläisistä on varsin tyytyväinen lopettamispäätökseen.

      Lentotoiminnan aiheuttama lentomelu on todella häiritsevää ainakin Latokartanon ja Viikin alueilla. Etenkin kevät/kesäaikaan koneiden pörinä alkaa aamuseitsemältä ja kestää yöhön saakka. Eikä koneiden aiheuttama melu ole mitään pientä, vaan todella häiritsevää. Varsin moni lähiseudun asukas on sius erittäin kiitollinen, kun jatkuva melu saadaan loppumaan.

      Edelleen lentotoiminnan aiheuttamat päästöt ja haitallisuus ympäristön kannalta ovat syynä sille, miksi myös moni muu helsinkiläinen kokee lakkauttamispäätöksen erittäin tervetulleeksi ja nimen omaan helsinkiläisten tahdoksi.

      14+

      • Kannattas Leena varmaan tsiigata tarkemmin sitä lentokonetta. Jos se lentää aamuseiskalta tai myöhään illalla, se on isompi lentsikka, joka lentää Vantaalle päin tai sieltä. Siitä on turha syyttää Malmia.
        Jos se taas on helikopteri, sen pörinä tulee jatkumaan riippumatta Malmista.
        Ja kun se siis on isompi flygari, sen suhina tulee jatkumaan ihan riippumatta Malmista.

        13+

      • Epäilen vahvasti, että jos Malmin kenttä poistuisi – niin lentomelusta ei päästäisi, vaan se jopa lisääntyisi. On täysin mahdollista, että vapautuvaa ilmatilaa tultaisiin hyödyntämään Helsinki-Vantaa lentokentän tarpeisiin.
        Malmin pienkone-kenttä oikeastaan suojelee meitä isommalta lentomelulta.

        21+

      • Matkustajalentokoneiden ääneen verrattuna pienlentokoneiden ääni on mitätön.
        Kannattaisi tosiaan miettiä, kumman niistä valitsisi.

        17+

      • Useimmat Malmin lentokentän melusta huolissaan olevat taitavat asua ihan muualla kuin Malmilla. Sitäpaitsi lentokenttä on ollut paikallaan jo kauan ennen suurinta osaa seudun nykyisistä asukkaista.

        16+

      • Paljonko päästöjä tulee n.30 000 asukkaan kylästä jo pelkästään työmatkojen osalta.
        Raitiotien rakentaminen maksaa, puhumattakaan asuntojen.
        Maan puhdistaminen ja rakentaminen saviperäiselle maaperälle. Täysin rakentamis kelvottomalle maaperälle.Paaluttaminen ei sekään ole halpaa. Kalliita asuntoja hintavan
        Raitiotien kera, muistatko vielä länsimetron.
        Pilataan luonnon rauha nykyisiltä asukkailta ja Unescon suojelu kohde.

        1+

  2. Helsinki tarvitsee nyt ja tulevaisuudessa kaupunkilentokentän. Lentoliikenteen kasvu on väistämätöntä, erityisesti VLJ-lentokoneiden (very light jet). Muualla maailmassa tämä ymmärretään hyvin. Helsingissä on ongelmana se ettei suunnittelussa edes haluta ottaa huomioon vaihtoehtoisia suunnitelmia joissa Malmin lentokenttää voidaan kehittää. Sen ympärille mahtuu kyllä asuntoja. Kenttä pystyy hyvin työllistämään satoja ihmisiä. Miksi valmista infraa pitää tuhota? Myöhemmin ymmärretään joka tapauksessa että Malmin lentokentän tuhoaminen on ollut suuri ja valitettavasti peruuttamaton virhe. Uuden lentokentän rakentaminen tulee maksamaan useamman satamiljoonaa €! Nytkään kyse ei suinkaan ole rakennusmaan puutteesta. Päätös on vain ja ainoastaan poliittinen. Vielä ei ole myöhäistä perua väärin perustein tehtyjä päätöksiä. Malmin lentokenttä on valittu World Monuments Fundin maailman 100 uhanalaisimman kohteen joukkoon. Se kuuluu myös Museoviraston RKY-listaukselle kiitoteineen (Rakennetun Kulttuurin Ympäristö). Kuinka tällaisia asioita ei huomioida millään tavalla?

    26+

  3. Olen huolestunut Sepänmäen ja Sunnuntaipalstojen tilanteesta. Tänne rakennetaan lisää taloja, mutta meiltä viedään busseja pois.

    3+

  4. Tilaisuudet on syytä järjestää uudestaan, koska keskustelu estettiin ja vaimennettiin tylysti näissä esittelyissä. Videoinnin kieltäminen on myös julkisuusperiaatteiden jos ei lainkin vastaista. Kyseessä on julkinen tilaisuus ja kaikki tieto tarvitaan kommentointiin ja päätöksentekoon

    Järjestättehän uudet keskustelut hyvissä ajoin ennen kommentointiajan loppumista.

    http://www.lahitieto.fi/2015/02/04/kritiikki-vaimennettiin-kohteliaasti-yleiskaavaillassa/

    2+

    • Hei! Laiturin julkisia tilaisuuksia saa videoida, aivan kuten tämä yleiskaavailtakin videoitiin. Tilaisuuden järjestelyistä olemme saaneet myös kiitosta siitä, että yhteisen keskustelun sijasta oli mahdollista päästä suoraan keskustelemaan itseään kiinnostavista asioista kaavoittajan kanssa – ja yhden keskustelun sijaan käynnissä oli samaan aikaan yhdeksän keskustelua. Tervetuloa jatkossakin yleisötilaisuuksiimme kameran kanssa tai ilman!

      3+

  5. Puistolan-Heikinlaakson suunnassa ei tuollaisia tilaisuuksia ole mainostettu eikä varmaan juuri keitään ole ollut paikallakaan. Meidän alueella on kauhistuksella katselu karttoja joissa tuhotaan valtaosa viheralueistamme. Kaavan suunnittelijoilla ei ole ymmärrystä sille että Malmin lentokenttä ympäristöineen on pääosin viher- ja luontoaluetta. Haluaisimme sen ydinosan säilyttää ehdottomasti. Se on siis Koillisen vihersormi. Vihersormia on muualla muttei täällä jos Yleiskaava toteutuisi. Sen ei tule siis toteutua eli sellaista yleiskaavaa ei hyväksytä täällä. Keskustassa olevat suunnittelijat eivät edes yritä kuunnella kauempana asuvien näkemyksiä. Myös Mapitan tutkimus kertoo että täällä ei kannateta merkittävää asumisen tiivistämistä.

    13+

  6. Kyllähän Helsingin kokoinen kaupunki yhden pienlentokentän tarvitsee. Ihmetellä täytyy, miten kaupungilla olisi varaa lyhytnäköisesti tuhota tällainen toimiva lentokenttä. Samalla kenttä on myös osa kaupunginosan viheraluetta.

    Luonnollisesti uudet asukkaat tarvitsevat asuntoja, mutta eivät tulijat asuntoja rakentamalla lopu. Joskus tila loppuu kumminkin.

    20+

    • Ampujilla on vielä huonommin ja monella muullakin harrastusryhmällä. Talin golfaajilla on sentään hyvin asiat.

      Kakkoskenttä tarvitaan, mutta ei ahtaaseen Helsinkiin. Kakkoskenttä voisi hoitaa esim. lomalentoja ja muuta satunnaistarvetta.

      3+

    • >Helsingin kantakaupungissa on yleiskaavan luonnoksen mukaan
      rakentamispotentiaalia noin 45 000 uudelle asukkaalle ja 65 000 työpaikalle.<
      Voisi aloittaa sieltä ja jättää Malmin kentän pois rakennus-suunnitelmista. Täydennys rakentamista lähelle kenttää en vastusta.

      9+

  7. Toivolan puisto, Töllinrinne ja Itsenäisyyden puiston aluetta ei missään tapauksessa saa kaavoittaa asuntorakentamiselle. Tämä pienen metsän ja pellon muodostama alue on todellinen henkireikä Kehä 1, Tuusulanväylän ja Käskynhaltijantien väliselle alueelle ja on vilkkaassa ulkoilukäytössä. Tätä aluetta ei saa kaavoittaa asumiselle, vaan on säilytettävä metsänä, ulkoilu – ja virkistysalueena. Asuntorakentaminen tuo myös lisää läpiajoliikennettä alueelle ja vähentää nykyisten asukkaiden viihtyvyyttä sekä huonontaa asukkaiden ulkoilu ja liikuntamahdollisuuksia. Koko alueen henki kärsii rakentamisesta. Alue muodostaa yhtenäisen kokonaisuuden osana Helsinkipuistoa ja keskuspuistoa, aluetta ei saa pilkkoa ja kaventaa enää entisestään rakentamisella.

    Sama koskee Pirunkalliota, se on kiinteänä osana uimarantaa ja on ehdottomasti säilyttävä rakentamattomana. Se on liian upea paikka rakennettavaksi, vaan on jätettävä kaikille helsinkiläisille avoimeksi virkistyspaikaksi. Pirunkalliota ei saa kaavoittaa asumisrakentamiselle, se on säilytettävä metsänä ja virkistysalueena.

    Viikinmäen rakentaminen on jo kaventanut Helsinkipuistoa. Miksi väkisin kaavottaa helsinkiläisten viihtyvyydelle tärkeät puistot ja metsät. Onhan Viikinmäenkin rakentaminen pysähtynyt, koska asunnot eivät mene kaupaksi.

    12+

  8. TUOMARINKYLÄ KAIKKIEN KAUPUNKILAISTEN OLOHUONE !

    HELSINGIN YLEISKAAVALUONNOS ESITTÄÄ TUOMARINKYLÄSSÄ,TUOMARINKARTANON PELLOILLE & METSÄÄN MASSIIVISTA ASUNTORAKENTAMISTA JA PIKARAITIO-TIETÄ . TOTEUTUESSAAN YLEISKAAVA-LUONNOS TUHOAISI KOIRA-KESKUKSEN JA HANKALOITTAISI SUURESTI RATSASTUS-KESKUKSEN TOIMINTAA.. SE VAIKUTTAISI TUHANSIEN LASTEN& NUORTEN TÄRKEÄÄN , SOSIAALLISESTI JA LIIKKUNNALLLISESTI KASVATTAVAAN HARRASTUSPAIKKAAN.. JONNE PÄÄSEE HELPOSTI JULKISILLA LIIKENNE-VÄLINEILLÄ .MYÖS ALUEEN HISTORIALLINEN JA SUOJELTU MAISEMA TUHOUTUISI MM.. KOIRAKESKUKSEN VIEREINEN SILIUKSEN METSÄ KAATUISI .. NYT TARVITAAN KAIKKIEN APUA JOTTA LUONNOKSEEN TULEE EHDOTTOMASTI MUUTOS!!!!! TUOMARINKYLÄN KARTANON ALUE ON TÄRKEÄ ULKOILU& VIRKISTYS-ALUE PAITSI LÄHISEUDUN MYÖS KAUEMPAA TULEVILLE KAUPUNKILAISILLE . ALUETTA HALKOO KAUPUNGINOSIA YHDISTÄVIÄ PÄÄ-ULKOILUVÄYLIÄ ,JOTKA OVAT LENKKEILIJÖIDEN JA PYÖRÄILIJÖIDEN VILKKAASSA KÄYTÖSSÄ ,,OSITTAIN ULKOILUREITTIEN VIERELLÄ PELTOJA KIERTÄVÄT MYÖS RATSASTUSREITIT. AVARALLA ALUEELLA KAUPUNKILAISET VOIVAT TURVALLISESTI KOHDATA RATSUKKOJA ULKOILLESSAAN.. TALVISIN PELLOILLA JA JOEN VARRESSA ON HOIDETUT HIIHTO-LADUT.. MYÖSKÄÄN KESÄLLÄ PELLOT EIVÄT OLE KÄYTTÄMÄTTÖMIÄ.. NIITÄ VILJELEE STARAN YKSIKKÖ. KAUPUNKILAISTEN ILOKSI STARA ON JO YLI KOLMENKYMMENEN VUODEN AJAN JÄRJESTÄNYT TUOMARINKYLÄN KARTANON PELLOILLA SUUREN SUOSION SAANEITA HEINÄ-TALKOITA ,,LISÄKSI STARA KASVATTAA PELLOILLA AURINGON-KUKKIA & HERNEITÄ KAUPUNKILAISTEN POIMITTAVIKSI . PRO TUOMARINKYLÄ -KANSAN- LIIKE PERUSTETTIIN TAMMIKUUSSA V.2015 SE ON YHTEISTYÖ-RYHMÄ JOSSA OVAT EDUSTETTUINA ,TUOMARINKYLÄN RATSASTUSKESKUS, KOIRA-KESKUS& ALUEEN ASUKKAAT SEKÄ ULKOILU JA VIRKISTYSKÄYTTÄJÄT. LIIKE KANNATTAA KAUPUNGIN KEHITTÄMISTÄ , MUTTA TOIVOO ETTÄ KASVAVAN JA KEHITTYVÄN KAUPUNGIN ASUKKAILLE TAATAAN TARVITTAVAT HARRASTUS& ULKOILU-MAHDOLLISUUDET! EN YMMÄRRÄ MIKSI HELSINGIN UPEIN HISTORIALLINEN KOHDE PITÄÄ PILATA RAKENTAMALLA ASUNTOJA ,, MYÖSKIN TUOMARINKARTANON KULTTUURI MAISEMA ON SÄILYTTETTÄVÄ ENNALLAAN !!!!!!!! KANNATETAAN TUOMARINKYLÄN SÄILYTTÄMISTÄ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    22+

    • Ikävä lukea isoilla kirjaimilla kirjoitettua tekstiä, varsinkin kun sama asia on jo kirjoitettu aiemmin moneen kertaan.

      10+

      • No oikean asian puolesta voi vaikka huutaa ja toistokin lienee paikallaan :). On jonkin harhaisen mielen tuotosta edes ehdottaa Tuomarinkylän alueen tuhoamista. Mitäs jos sen sijaan rakennetaan Kaivopuisto täyteen? Olisi palvelut lähellä….moinen rakentamaton maapläntti keskellä Helsinkiä. Eikä sitä edes juurikaan kukaan käytä – ainakaan mihinkään tavoitteelliseen harrastamiseen.

        Miltä kuulostaisi ;)?

        8+

    • Yleiskaava katsoo kokonaisuutta. Kaikilta otetaan. Esim. Vanhan kaupungin alue on Tuomarinkylään verrattuna todella kovien otteiden kohde.

      5+

      • Jos kaikkialta otetaan, niin pitäisikö vain antaa ottaa ja muutta itse lähikuntiin, joita ei todennäköisesti rakenneta täyteen.

        2+

    • Olen hanna keltasen kanssa ehdottomasti samaa mieltä siitä että tuomarinkylän alue pitää rauhoittaa. kaupungilla on kyllä rakentamatonta maata muuallakin kuin tuomarinkylä/haltiala/keskuspuiston alueet

      5+

      • Kaikkien kirjoittajien mielestä rakentamatonta maata on runsaasti kaikkialla muualla, paitsi omalla alueella. Sen takia olisikin viisaampaa pienentää yleiskaavan ylisuuria asukastavoitteita, niin että kaupunkilaiset saisivat pitää lähimetsänsä ja viheralueensa.

        6+

  9. Helsingin kaupunki on jo aloittanut kaupunkibulevardien rakentamisen. Paloheinässä Kuusmiehentien viereen Keskuspuiston puistoalueelle ollaan parhaillaan rakentamassa uutta rinnakkaista joukkoliikennekatua yhtä bussia varten. Jos tällaista bussilinjaa ylipäätään tarvitaan, miksi bussit eivät voi ajaa nykyistä Kuusmiehentietä pitkin, missä muutenkin on melko hiljainen liikenne?

    4+

    • Myös Espoossa on rakennettu kaupunkibulevardeja Kuitinmäentiestä ja Piispansillasta Olarin ja Matinkylän alueilla Ison Omenan kauppakeskuksen vieressä ja pohjoispuolella. Olennaista kuitenkin on, että niitä kaupunkibulevardeja ei ole tehty moottoritien tieluokitusta heikentämällä, vaan leventämällä aikaisempia kapeampia katuja neliajorataisiksi, jolloin tieverkko saadaan vetämään enemmän autoja. Tuo Paloheinän esimerkki lienee samantapainen, jossa kielteisenä piirteenä on monien kritisoima Helsingin Keskuspuiston nirhiminen reunoilta.

      2+

  10. en ymmärrä miksi kukaan edes ajattelee rakentaa historialliseen tuomarinkylään?? … kartanon alueella on suuri vaikutus kaupunkilaisten sydämmeen .. tuomarinkylä on oikea Helsingin Helmi

    22+

  11. Tuomarinkylän aluetta ei tulisi tuhota. Alue on äärettömän kallisarvoinen monelle tuhannelle harrastajalle! Alueellaa liikkuu hevos- ja koiraharrastajien lisäksi niin lenkkelijät, pyöräilijät, hiihtäjät ja jopa pikku lennokkien lennättäjät. Paikka on mitä mainioin esimerkki lapsille aidosta luonnonläheisestä harrastuspaikasta. Sunnuntaisin ratsastustalleilla on talustusratsastusta johon monet tulevat antamaan lapselleen uuden elämyksen. Hevosille nuo pitkät maastoreitit ovat lähes elinehto, se on jotain todella tärkeää. Toivon sydämeni pohjasta että alue saa olla entisellään, palvelemassa meitä kaikkia, niin harrastajia kuin tavallisia ulkoilijoita jotka tulevat aluettaa ihastelemaan.

    25+

    • Uusi kaava ei muuta mitenkään liikkumista alueella eikä vaikuta oleellisesti maisemaankaan. Jokivarsi ja Haltilan läheisyys on keskeisin asia joka suhteessa. Aluetta on kohdeltu juustohöylällä, mikä iskee pahimmin jo entisestään ahtaissa kaupunginosissa.

      2+

      • Tottakai vaikuttaa kaikkeen harrastustoimintaan alueella, jos vinttikoirakeskus suljetaan, peltoja raivataan asuinalueeksi ja ennenkaikkea uhataan hevosten turvallista liikkumista maastossa sekä tietysti ratsastusteiden väheneminen. Tuomarinkylä on korvaamaton virkistysalue tuhansille, toivottavasti näiden tuhansien ääntä kuullaan ja kaavaa mietitään uudestaan!

        16+

      • Uusi kaava vaikuttaa merkittävästi vinttikoirien ratajuoksuun lajina, ei vain Helsingin seudulla, vaan maanlaajuisesti. Tuomarinkylän rata on lähirata koko Kaakkois-Suomelle, josta tulee radalle treeneihin ja kisoihin MM-tason koiria. Käytännössä vinttikoiraradan lopettaminen tuhoaisi monen perheen harrastusmahdollisuudet.

        9+

    • Timo K, esim. Arabianranta tai Veräjälaakso ovat hyvin tiiviitä. Lähellä ja lähempänä keskustaa oleva Kumpula hyvin väljä. Juustohöylä kavensi myös keskuspuistoa suorastaan puoleen leveyteen.

      2+

  12. Samaan aikaan kun kaupunki puuhailee Malmin kentän tuhoamista on se suunnittelemassa kokonaan uutta helikopterikentttä Kivikkoon, 500 m nykyiseltä kentältä. Eikö olisi kaikille, myös veronmaksajille, parasta säilyttää nykyinen infra, siis Malmin lentokenttä, josta käsin nämä helikopteritkin hyvin kykenevät toimimaan?

    Malmin kenttä on monessa mielessä liian arvokas tuhottavaksi eritoten kun huomattavasti parempaa rakennusmaata on Helsingillä riittävästi ilman Malmin lentokenttääkin.

    Täytyykö Helsingissä olla kolme golfkenttää?

    24+

  13. Malmin lentokenttä kuuluu olennaisena osana Helsingin monipuolisuuteen. Ei ainoastaan työnantajana, ilmailun koulutuskeskuksena, kaupunkikenttänä ja valvonta- ja pelastustoimen keskuksena vaan myös aitona virkistys- ja harrastuspaikkana lentokoneista ja ilmailusta kiinnostuneille. Puistoalueina ja ”virkistyspaikkoina” yleisölle tarjottavat useimmiten hoitamattomat ja viimeistelemättömät risukot ja rakennettujen alueiden reunamat ei todellakaan kaikkia virkistä. En pidä ollenkaan asukkaiden ja veronmaksajien viihtyvyyden kannalta vähäpätöisenä että vapaa-ajan käyttö ja harrastusmahdolisuudet pidetään monipuolisena kaikille eikä vain tietynlaista asiaa eteenpäin ajaville. Ikävää että kaupunkimme nimeä kantava päivälehtikin on ollut jo pitkään vahvasti ”suuntautunut” artikkeleissaan.

    20+

  14. Malmin, Suomen toiseksi vilkkaimman lentokentän ja tulevaisuudessa kasvavassa määrin tarvittavan toimivan infrastruktuurin tuhoaminen on täysin järjetöntä. Asuntotuotantoon löytyy muitakin maita kaavoitettavaksi ja keinoja käytettäväksi.
    Korvaavan kentän rakentaminen tulee todella kalliiksi kun tarpeeseen lopulta herätään, eikä todelliseksi ratkaisuksi käy kenttä Mäntsälässä tai muualla maakunnassa.
    On se kumma miten muualla miljoonakaupunkeihin mahtuu useita yleisilmailukenttiä, mutta Suomen pääpitäjään ei sitä yhtäkään?

    24+

    • Eikö pääkaupunkiseudulle mahdu yhtä yleisilmailukenttää, kun muualla Suomessa niitä on kymmeniä paljon pienemmillä käyttäjämäärillä? Ja kuka haluaa myös kentän kiertävän ulkoilureitin tuhoamista?
      Into rakentaa kaikki täyttämättömät reiät Helsingin kartalla tuo mieleen viime vuosisadan alun suunnitelmat Töölönlahden täyttämisestä ja rakentamisesta täyteen tornitaloja.
      Ehdottaisin ainakin nykyisen (itä-länsisuuntaisen) poikkikiitotien 09/27 säästämistä korpikenttänä yleis- ja harrasteilmailujoille. Malmille saisi asunnon 10-15 000 ihmiselle ja kenttä jäisi tuleville sukupolville arvokkaana osana kaunpunkiympäristöä. Myös helikopterikenttä, rajavartiolaitoksen lentotoiminta ja lentäjien koulutus olisi järkevä sijoittaa/jättää Malmille.
      Helsingin päättäjillä olisi tässä ajateltava laajemmin, kuin vain oman lyhytnäköisen edun kannalta -vielä senkin jälkeen, kun nykyinen hallitus ei siihen pystynyt.

      14+

  15. Eniten ihmetyttää Malmin lentokentän kohdalla, että Museoviraston RKY-merkinnöillä voidaan noin vain pyyhkiä pöytää, toivottavasti kyseessä ei ole ennakkotapaus. Myöskään kattavia luontoselvityksiä tai laji-inventointeja ei ole lentokentän alueelta tai sen ympäristöstä tehty, mikä todetaan yleiskaavan selvitysaineistoissakin. Toivottavasti selvitykset tehdään ennen jatkosuunnittelua.

    21+

    • Eikös se RKY kohdistu vaan siihen vanhaan lennonjohtotorniin ja asemarakennukseen, mitä nyt ei olla joka tapauksessa purkamassakaan…?

      Nummelassa on sitä paitsi seuraava pienlentokenttä, ei tämä nyt mikään maailmanloppu ole.

      8+

      • RKY-merkintä pitää sisällään myös kiitoradat. Kyseessä on kulttuuriympäristökokonaisuus, ei vain pelkkiä rakennuksia. Rakennuksia voidaan suojella rakennussuojelulailla.

        0

    • Eihän yksittäisellä ympäristöstään irrotetulla rakennuksella keskellä jotain uutta asuntoaluetta ole mitään arvoa. Parasta suojelua on pitää kenttä alkuperäisessä käytössään eli ilmailukäytössä.

      3+

  16. Helsinki tarvitsee toisen metrolinjan jota ollaan suunniteltu Helsinkiin jo monta. Asemiakin on valmiina ja rakennetaa parhailaan Pasilassa.
    Miksei toiseta metrolinja ole mitää uusia suunnitelmia tai rakentamis aikataulua. Espa/Eira- Kamppi -Töölöö – Meilahti – Pasila -Kumpula – Vanhakaupunki- Viikki- Alppikylä – Porttipuisto-Hakunila/Maunula-Torpparinmäki- Tammisto- Kartanonkoski- Vantaanportti- Aviapolis- Lentoasema – Hyrylä. Wikipedian mukaan ja ksv rapottien perutteella rakentaminen vuonna 2019, alkaako?
    Kun Helsinki bulevardisoi kaikki pääväylät, niin ruuhkat vain kasvaa enitisestään, Toinen metrolinja vähentäisi ruuhkia todella huomattavasti , se toimii paremmin ja nopeammin kuin raitiovaunulla liikkuminen. Toisen metrolinjan hyötynä ovat myös , liityntälinjojen lisäys , joka helpottaa keskustan bussien ruuhkaa keskustassa. Helsingin keskustaan pääsisi metrolinjoilla ja junilla ,raitiolinjoilla ja runkolinjoilla ainoastaa keskustaan. Helsingin keskustaan voidaan siten myös uudistaa nykyisten bussiterminaalien osalta. maanalla kulkeva toinen metrolinja , uudistaa myös kaupungin osia tiivistämisellä ja palveluiden kehittämisellä. Munkkivuoren jo louhittua metrotunnelia voisi käyttää myös joko raitiovaunuvarikonna tai sitten kolmaslinjan tulisi sinne Meilhdesta saisi hyvi tehty metrolinja haaran väille munkkivuori -Ruskeasuo- Meilahti -kamppi. Toinen metrolinja ei ole vain Helsinkiläisiä varten, vaan koko Helsingin seutua kattava hanke, jonka voi toteuttaa vaiheittain kaupungin osien tiivitämisen ja pääväylien bulevardisointien myötä.

    9+

    • Pasilassa tosiaan louhitaan jo varausta metroasemalle. Toivottavasti Pisararadan rakentaminen lykkääntyy, niin että ehditään rakentaa metroyhteys Töölön kautta Pasilaan. Sen jälkeenhän ei koko Pisararataa tarvitakaan, koska sen kaikki asemat ovat jo olemassa.

      6+

      • Jos metro olisi heti tehty Pasilaan kuten meinattiinkin niin jossittelu olisi nyt hyvin toisenlaista. Pisararadan voi hyväksyä kuitenkin siksi, että raideliikenteessä mikä tahansa investointi maksaa kyllä itsensä.

        Koko Suomi saa saman palvelun kuin espoolaiset Kampissa. Viimoilta suojassa suoraan ravintolaan.

        2+

  17. En voi käsittää sitä, että väkisin pitäisi rakentaa entisen olemassa olevan (kuten Malmin lentokenttä) päälle/tilalle. Eikö ensin pitäisi hyödyntää vapaana olevat kohdat?
    Kuinka paljon onkaan Helsingin historiassa tuhottu vanhaa ja korvattu niitä uudella – ja myöhemmin haikailtu perään – eikö siitä ole opittu mitään?
    Ei uutta varten ole todellakaan pakko sitä vanhaa hajoittaa, varsinkin kun on paljon tällähetkellä käyttämättömiäkin alueita.

    18+

  18. Lisää asukkaita =lisää virkistysaluetta. Jos Tuomarinkylän pelloille rakennetaan omakotitaloja, niin asukkaathan liikkuvat autoilla = lisää yksityisautoilua. Annetaan peltojen olla kaikkien käytössä. Ihmissielu tarvitsee myös avointa tilaa rentoutumiseen.

    17+

  19. Tuomarinkylän peltojen rakentamissuunnitelmista pitää luopua!!Tuomarinkylän pellot ovat ahkerassa virkistyskäytössä ja jos sinne rakennetaan, niitä ei voi korvata millään. Meillä ei ole vastaavia hiihto- ja ulkoilupaikkoja lähellä pääkaupunkia. Sitten on pakko lähteä autolla etsimään hiihtolatuja Luukista tai muualta kaupungin ulkopuolelta ja näin autoliikenne lisääntyy. Miksi Helsingin pitää ahnehtia lisää asukkaita, kun samalla asumisolot huononee. Kun etätyömahdollisuudet kasvaa, ei asunnon etäisyys työpaikasta ole enää ykkösprioriteetti. Ihmiset alkavat arvostaa myös mm. hyviä liikuntamahdollisuuksia.

    22+

      • Ainutlaatuisen kokonaisuuden saa sillä juustohöylällä pilalla hyvin helposti.. En ymmärrä tätä sinun käyttämääsi pointtia, että kaikki pitää tuhota tasapuolisesti. Jos jotain on säästynyt, eikö sitä pitäisi mielestäsi varjella? Onko se sinulta pois?

        4+

  20. koillissuunta tarvitsee nopean raideliikenneyhteyden. ’Runkolinja’bussit on vain nimike, joka tarkoittaa nykytilanteen huonontamista, yhteyksien muuttamista vaihdollisiksi, mikä alentaisi kustannuksia mutta heikentäisi palvelutasoa. Nopealle raideliikenteelle pitäisi hakea reitti keskustaan, mikä edellyttäisi ilmeisesti ainakin osittain eritasoratkaisuja. Nykyinen raitiovaunulinja Kumpulasta keskustaan kaikkine pysäkkeineen ei ole muutettavissa niin nopeaksi, että nopeus korvaisi asukkaille pitemmistä kävelymatkoista ja/tai syöttöliikenteestä aiheutuvia haittoja. Päättäjien pitäisi pystyä ratkaisemaan, rakennetaanko Viikistä keskustaan pikaratikka vai metro, molempien pitäminen suunnitelmissa vain estää minkään järkevän ratkaisun toteuttamisen. Joukkoliikenteen järjestäminen maksaa rahaa, mutta investoinnit ovat välttämättömiä, jos halutaan lisää asukkaita ilman että liikenne muuttuu sietämättömän hitaaksi ja tukkoiseksi. Koillisen liikenneyhteyksiä keskustaan pitää parantaa, ei huonontaa, niinkuin nyt suunnitellaan. Ajatus että Pukinmäeen asema jätettäisiin ainoana kehäradan pysäkkinä harvemmalle liikenteelle on epätarkoituksenmukainen, koska juuri pukinmäessä on mahdollista järjestää helppo vaihto Kehä1:n busseeihin, pääradan muilla asemilla yhteydet poiukittaislinjoihin ovat huonommat ja edellyttävät enemmän kiertelyä.

    1+

  21. Olen harrastanut koiraurheilua jo yli 40 vuotta ja aina liikkunut julkisella liikenteellä esim Tuomarinkylään!
    Tuomarinkylän koirakeskuksen rakentamiseen osallistuin jo silloin,
    kun paikalla oli vain savipeltoa. Järjetön määrä vapaaehtoista työtäkö menee nyt hukkaan? Olisiko ollut parempi, jos olisin nuoresta asti esim istunut kaljakassin kanssa illat ulkona ja jatkanut samaa harrastusta täysi-ikäisenä paikallisessa pubissa?
    Sellaiseen ei ollut eikä ole aikaa, kun on OIKEA HARRASTUS, mikä vei ja vie aikaa ja kantaa läpi elämän.
    Todella vaikea ymmärtää kaikkea sitä vääryyttä, joka Tuomarinkylän RKY-alueen tämän hetkiseen suunnitteluun on kieroiltu! Tuntuu, ettei tavallisella ihmisellä ole mitään merkitystä, kunhan virkamiehet keksivät kaiken mahdollisen estääkseen luonnon monimuotoisuuden säilymisen ja
    IHMISTEN hyvinvointiin liittyvien asioiden säilymisen ja kehittymisen. Käsittämätön ajatus, että voisihan sitä mennä harrastamaan vähän kauemmaksikin! Jo nyt matka Tuomarinkylään kestää julkisilla noin tunnin! Minut ja monet muutko nyt pakotetaan hankkimaan auto jne? Alueelle voinee pakon edessä rakentaa ilman, että MITÄÄN arvokasta tarvitsee tuhota!?
    Koiraharrastus ja erityisesti vinttikoiraharrastus ajetaan pääkaupunkiseudulla kriisiin tämän myötä. Turvallista paikkaa ei enää olisi? Eikö minun harrastamiseni ole arvokasta, terveyttä ja hyvinvointia ylläpitävää?

    16+

  22. Tuomarinkartano ja vinttikoirakeskus sekä Haltiala ovat osa poikkeuksellista kulttuurimaisemaa joka jatkuu katkeamatta Vantaan puolelle Pitäjän kirkon ympäristöön.
    Alue toimii niin horta-harrastajien kasvien keruualuueena kuin mahdollistamassa sekä marjojen että sienien keruun kaupungin lähistön metsistä. Nyt suunnitellut muutokset pienentävät metsäaluetta ja aiheuttavan kasvillisuuden muutoksia, joten tämä koko ajan kasvava luonnonmukainen tapa hyödyntää ympäristöä kärsii.
    Vinttikoirakeskuksen kohdalla suunniteltu muutto on suoranainen osoitus idiotismista. Ei pelkästään se että uusi alue on kertakaikkiaan liian pieni sen mittakaavan käyttöön mitä Tuomarinkartanon vinttikoirakeskuksella tällä hetkellä on (puhumattakaan siitä ettei uudelle alueelle ole kaavoitettu pysäköintitilaa lainkaan). Koiraharrastajat kun saapuvat paikalle ympäri suomen ja jopa ympäri euroopan, niin on varsin naurettavaa ajatus että koirat tuodaan paikalle johonkin ”tiputuspisteeseen” ja sen jälkeen auto viedään jonnekin pitkän matkan päähän parkkiin. En todellakaan haluaisi olla osa moista logistiikkahelvettiä puhumattakaan siitä jos itse olen saapumassa paikalle useamman koiran kanssa perheen ainoana ihmisenä jolloin koirille pitäisi varata erikseen häkit joihin ne voisi jättää odottamaan sitä että mamma saa auton vietyä parkkiin ja pääsee takaisin paikalle… Myös koiraurheiluun kuuluu, samoin kuin autourheiluunkin, varikkoauto jossa tapahtuu kisailijan huoltotoimenpiteitä ja rauhallinen ”oma tila” jossa voi levätä kisasuoritusten välillä.
    Toinen koirakeskuksen siirron idiotimismi on talouteen liittyvä. Koiraharrastajat ovat rahoittaneet itse koirakeskuksen rakentamisen ja ylläpitämisen. Harrastajat ovat käyttäneet lukemattomia talkootunteja rakentamiseen, huoltamiseen ja alueen ylläpitämiseen. Tilat ovat suosittuja muidenkin kuin oman kerhon käytössä. Nyt mahdollinen siirtäminen uuteen paikkaan tarkoittaisi sitä että kaikki se mikä on rakennettu vuosikymmenien aikana tuhottaisiin ja kaikki pitäisi rakentaa uuteen paikkaan uudestaan. Ja se ei todellakaan ole ilmaista varsinkin kun vanhat osaavat tekijät ovat poistuneet jo keskuudestamme.
    Vanha suomalainen sananlasku sanoo: ”Älä korjaa sitä jos se toimii!” Ja vaikka yleinen trendi nykypäivänä tuntuu olevan tyyliin hölmöläisten peiton pidennys jossa leikataan peiton toisesta päästä kaitale joka ommellaan peiton toiseen päähän ja sitten ihmetellään kun peitto entisestään lyhenee, niin voisikos tässä kaavoitusasiassa käyttää maalaisjärkeä ja säilyttää sitä mikä on hyvää ja toimivaa ja kartoittaa mielummin mahdollista asuntorakennusta niille paikoille kaupungissa joissa seisoo vanhoja teollisuuskiinteistöjä tyhjänä?? Kaupunkiin on syntynyt useita ”kuolleita kaupunkeja” näistä pääosin tyhjistä tiloista joita voisi hyvin saneerata asuinkäyttöön tai purkaa ja rakentaa tilalle uusia asuinrakennuksia.
    Kaupungin kehitystä ei mitata sillä kuinka tehokkaasti tuhotaan vanhaa tai hävitetään luontoa vaan sillä kuinka viihtyisää ja monipuolisesti toimivaa voidaan luoda tuhoamatta kaikkea jo olemassa olevaa kauneutta.

    22+

    • ”Koiraharrastajat kun saapuvat paikalle ympäri suomen ja jopa ympäri euroopan, niin on varsin naurettavaa ajatus että koirat tuodaan paikalle johonkin ”tiputuspisteeseen” ja sen jälkeen auto viedään jonnekin pitkän matkan päähän parkkiin.”

      Näin on kaikissa Helsingin harrastuksissa golfia lukuunottamatta. Koiraharrastus on vain yksi harrastus satojen joukossa.

      Helsingin ampujilla ei esim. ole lainkaan ampumarataa.

      9+

      • Kivikko olisi paras kuten ensin luvattiinkin. Kumpulan metsään/kallioon kyllä myös mahtuisi maanalainen rata.

        2+

  23. Yleiskaavalausunnoissa on hyvä viitata myös EU:n maisemasopimukseen, jonka Suomi on hyväksynyt ja josta on säädetty asetuksella, ks. perustelut http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2005/20050073 ja varsinainen asetus http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/2006/20060014

    Mikäli näitä ei huomioida, voi tietenkin valittaa jälkeen päin KHO:hon – http://www.sll.fi/pirkanmaa/kannanotot/muutoksenhaut/pirkanmaan-maakuntakaava

    Etukäteen näiden huomioiminen vain on helpompaa ja kansakunnalle halvempaa.

    11+

  24. Kun ei saatu yhdistettyä pääkaupunkiseudun kuntia metropoliksi yhteisine alueellisine tavoitteineen niin sitten näperrellään täydennysrakentamisen ja kaupunkibulevardien kanssa. Puhumattakaan Malmin kentän hävittämisestä; mitähän 10 000 asukasta tuo mukanaan, ei varmaankaan autoilua & ruuhkia & liikenteen melua?
    Entäpä keskustakirjasto? Mitenköhän käy lähikirjastoille jatkossa kun talous vain kiristyy. Kuvitellaanko, että lähiöistä lähdetään illalla ”koko kansan olohuoneeseen” keskustaan? Kannattaisi myös huomata että kirja on jo ”vanha käyttöliittymä”, mitä toimintoja tulevaisuudessa ko. kulusyöpöön sijoitetaan, pilvipalvelujako?
    Yritettäisiinkö jatkossa äänestää (eduskunta- ja) kunnallisvaaleissa niin, että annetaan ääni alueen asukkaalle eikä keskustassa asuvalle ”julkkikselle”, jota ei voisi vähempää kiinnostaa lähiöt?

    2+

  25. Huomioitavaa on useitakin seikkoja lisäksi myös se, että Tuomarinkylän koira- ja hevoskeskus palvelevat koko Suomea ja toimivat myös Helsingin ja Suomen käyntikorttina ulkomaalaisille – ja upea käyntikortti onkin!

    Tuomarinkylän ulkoilu- ja virkistysalueista tullaan pidemmänkin matkan päästä nauttimaan, sen lisäksi että se palvelee erinomaisesti lähiseudun asukkaita.

    Perusteluita Tuomarinkylän puolesta on monen monta. Toivon, että päättäjät ottavat nämä huomioon, kunnioittavat alueen suurta merkitystä tuhansille ihmisille ja palauttavat Tuomarinkylän v. 2013 vahvistetun asemakaavan mukaiseksi.

    21+

  26. Asutetaan ensin tyhjät alueet, kuten vaikkapa ent. Sipoo, ja lähdetään sitten vasta purkamaan Suomen toiseksi vilkkainta lentokenttää.

    Yhtään järkevää argumenttia en ole vielä kuullut miksi Malmin lentokenttä pitäisi purkaa kun tonttimaata on entisessä Sipoossa vaikka millä mitalla. Lentomelulla ei voi olla asian kanssa mitään tekemistä, kenttä on ollut paikalla aiemmin kuin 99,9% vaikutusalueella nyt asuvista eli asukkaat ovat jo ”meluun” tottuneet (meluahan se satunnainen pieni pörinä ei edes ole), ja jos kenttä puretaan lentomelu vain pahenee kun Hki-Vantaa voi ulottaa lentomelualueensa Malmin päälle.

    Nyt siis järki käteen ja kentän purkupuheille stop – kerran menetettyä ei saa takaisin, ja tämä koskee myös poliitikon kunnioitusta.

    8+

  27. Kuka kantaa vastuun Malmin lentokentän tuhosta?
    Kuka ottaa syyn niskoilleen peruuttamattomasti tuhotusta historiasta? Liian ahnetta ja lyhytnäköistä toimintaa, josta ei kanneta vastuuta huomenna.

    11+

  28. meillä oli tuomarinkylässä 22.2.2015 koko-perheen tapahtuma vaikuttava talvirieha jossa kävijöitä riitti ja saimme suuret kehut kävijöiltä+ olemme lähettäneet tuhansien ihmisten allekirjoitukset jo päättäjille ! joten luulisi jo ihmisten tajuavan kuinka kallisarvoinen paikka ja maine tuomarinkylällä on !

    11+

  29. Malmin kentän lähtölaskenta alkoi kun silloisen Seutulan kentän rakentaminen alkoi ja nyt ollaan Malmin kohdalta päätepisteessä.
    Paljon tilaa vievät harrastukset joutuvat väistymään asutuksen tieltä. Lähimaakunnista kyllä löytyy ko. harrastajille tilaa ja viranomaistoiminnat on järkevää hoitaa Helsinki-Vantaan kentältä, Malmin kentän alue tarjoaa varsin hyvän paikan asunnoille joita täällä kovasti tarvitaan, meille ja seuraaville polville. Kaavaluonnos on myös Tuomarinkylän kohdalata hyvin tulevaisuuteen mietitty, raideliikenne on hyvä ja ympäristön kannata kestävä ratkaisu. Raidelinjaukset ovat varsin suoria ja onnistuneita. Luonnollisesti raiteet vaativat myös käyttäjiä ja niitän saamme alueen tulevista asukkaista. Myös uudet asukaat takaavat aluella olevien palvelujen säilymisen ja kehittynmisen.
    Poikkittaisliikenne kehityy toimivaan suuntaan ko. kaavaratkaisussa kyseisillä raideratkaisuilla. Koiraharrastajille (vinttikoirarata) varatun alueen voi siirtää vaikka johonkin sopivaan paikaan vaikka kehä kolmosen ulkopuolelle koska se
    kesäviikonloppuisin ruuhkautaa Vanhan Tuusulantien kun maakunnista saapunut koiraväki pysäköi alueen asunto-autonsa yms. alueen kaduille. Kaavassa esitetty ratkaisu tuntuu myös järkevältä jos koira-alue siirretään kKartanon tien toiselle puolelle ja voidaan hyödyntää samoja pysäköintialueita hevosmiesten kanssa. Kartanot Tuomarinkylä ja Haltiala säilyvät ja kehittyvät sekä saavat uusia asiakkaita esitetyissä ratkaisussa. Peltoa alueella myös riitää kaavaratkaisussa tulevillekin polville.

    6+

    • Minusta hyvin vastaansanomaton puheenvuoro. Monet tahot ovat tottuneet kaupungin hellään kohteluun liikaakin.

      2+

    • Mikäli kaupunkilaisten harrastusmahdollisuudet siirretään sinne Kehä III:n ulkopuolelle, katoaa suunnitellusta raideliikenteestä idea. Autoa on pakko käyttää, kun harrastuksiin ei enää pääsekään julkisilla – mitä niillä junilla ja busseilla sitten enää tehdään, kun kaikki kulkevat autolla? Tämä pätee niin Tuomarinkylän hevos- ja vinttikoirakeskukseen kuin Malmin lentokenttäänkin.

      Kyllähän se on aika tärkeää, että elämässä saa harrastaa sitä mistä pitää – miksi ne pitäisi viedä pois helsinkiläisiltä?

      15+

  30. Onko Taliin asuntoja -nimimerkillä kirjoittava kaupungin palkkaama provoilija kun on koko ajan aikaa kommentoida?

    10+

    • Eläkeläisellä on aikaa. Luulen,että virkamiehet inhoavat minua enemmän kuin tässä keskustelussa kukaan. Seuraavassa näyte:

      Kiitos yhteydenotostanne ja pahoittelen että vastaukseni on kestänyt luvattoman pitkään. Luin läpi alueen vuokrasopimuksiin liittyviä ehtoja , ehtojen kohdassa Veneet ja laiturit koskee kaupungin oikeutta periä vuokra-aluetta palvelevista venepaikoista ja alueella tapahtuvasta veneiden talvisäilytyksestä vuokraa, lisäksi veneiden talvisäilytyksen pituutta sekä mainintaa ettei uusia laitureita rakenneta ilman vuokranantajatahon suostumusta/lupaa. Valitettavasti tuota mainitsemaanne kuvaa en päässyt katsomaan ja siten on vaikea ottaa kantaa veneiden lukumäärään ja laitureihin.

      Voimassa olevien sopimustemme mukaisesti yhdistykset valvovat ensisijaisesti alueen luvanmukaista käyttöä suhteessa majojen omistajiin, kaupunki puolestaan valvoo lupaehtojen täyttymistä yhdistysten osalta.

      Rakennusvirasto tekee alueella vuosittain tarkastuskäyntejä, jolloin myös puututaan havaittuihin puutteisin tai virheisiin. On harmillista kuulla ettei näkemyksenne mukaan asiaa ole hoidettu siten kuin pitäisi. Pyrimme jatkossa kiinnittämään tarkastuskäyntiemme yhteydessä asioihin erityistä huomiota.

      Yllä mainitsemaanne majojen siirtoa tai rantatietä ei tietääkseni ole Kivinokkaan suunniteltu.

      2+

      • ”Yllä mainitsemaanne majojen siirtoa tai rantatietä ei tietääkseni ole Kivinokkaan suunniteltu.”

        Aikamoista ulkoilualuesuunnittelua! OMARANTAISIA MAJOJA ja ilmaisia venepaikkoja (hinta muille vähintään 200 e/v). Ei siis edes rantatietä kuten sentään Lammassaaressa pian. Huh, legenda kaikkien Kivinokasta …

        RUKIssa eräs totesi aina tämmöisiin: Kivinokka on pyhä, pyhempää ei ole, niin pyhä on Kivinokka!

        1+

  31. Suunnitelmat rakentaa Tuomarinkylän korvaamattomaan kulttuurimaisemaan tuhansille asuntoja ovat järkyttäviä myös seuraavista syistä:

    1. Liikennejärjestelyt riittämättömät kasvavalle asukasmäärälle, investointeja infraan tehtävä paljon myös Vantaan toimesta:

    – Vanhalla Tuusulantiellä Vantaanjoen ylitys on jo nykyisellään erittäin ruuhkainen koska ajokaistoja on vain yksi suuntaansa. Mikäli Tuomarinkylän alueelle asutetaan, esim. 6000 asukasta, on silta rakennettava uudelleen leveämmäksi ja tehtävä lisää ajokaistoja .
    -Vantaanjoen ja Tapaninkyläntien väli on lyhyt ja jo nyt liikenne seisoo ruuhkautuneena; mikäli Tuomarinkylän alue asutetaan, on tähän väliin tehtävä merkittävästi lisää ajokaistoja
    – Valimotie kohti Kirkkotietä ja Tammistoa on liian kapea; onko Vantaa valmis nelikaistattamaan Valimotien, jotta esim. 6000 Tuomarinkylän asukasta pääsee liikkumaan Vanhalta Tuusulantieltä joustavasti pohjoiseen/koilliseen/itään; onko Helsinki valmis leventämään Keravanjoen ylittävän sillan ja lisäämään siihen ajokaistoja?
    – Tuomarinkyläntieltä ja Kavaleffintieltä on lähes mahdotonta ryhmittyä Vanhalle Tuusulantielle ruuhka-aikaan; miten 6000 uutta asukasta pääsee liittymään Vanhalle Tuusulantielle näiltä kahdelta tieltä?
    – Tuomarinkylän ABC:n kiertoliittymästä lähtevä liikenne Yhdyskunnantietä pitkin Tuusulanväylän alitse kohti Paloheinää/Torpparinmäkeä tukkii Paloheinästä Kuusmiehenkaarelta tulevan liikenteen ja Torpparinmäestä Torpparienmäen kiertoliittymän kautta tulevan liikenteen; liikennevirta Yhdyskunnantieltä tulee ns. helminauhana varsinkin aamuruuhkassa; 6000 uutta asukasta Tuomarinkylän alueelle tukkii aamuisin täysin Torpparinmäkilaisten ja Paloheinälaisten pääsyn Tuusulanväylälle Etelään päin ja Yhdyskunnantielle
    – 6000 lisäasukasta Tuomarinkylään tukkiin Tuomarinkylän ABC:n kiertoliittymän; tämä myös ruuhkauttaa Tuusulanväylää kohti pohjoista ja lisää ruuhkia aina Kehä-1:lle asti.

    2.Pohjois-Helsingin asukkaat; ihmiset ja eläimet:
    – Tuomarinkylän/Tuomarinkylän kartanon alue on ainutkertainen Helsinkiläisten keidas, missä voi nauttia luonnon rauhasta kävellen, lenkkeillen ja pyöräillen. Eläinten ystäville ja harrastajille se on oiva paikkaa harrastaa ja seurata ennen kaikkea Hevosurheilua ja Koiraurheilua. Molemmat ovat nais- ja tyttövaltaisia lajeja, joita ei saa syrjiä. Tuomarinkylän/Tuomarinkylän Kartanon Alueen asuntorakentaminen pilaa tämän kaiken, eikä vahinkoa pysty enää jälkeenpäin korjaamaan – aluetta ei saa takaisin.

    3.Jokeri 2. ja Jokeri 3. linjaukset Kevyt raitiotie:
    – Sekä Jokeri 2. ja Jokeri 3. linjaukset ja Kevyt raitiotie suunnitelmat eivät poista poikittaisliikenteen ongelmaa suunnassa Lännestä Itään ja takaisin. Ongelman ratkaisu löytyy Kehä I:n ja Tampereentien (3-tie) liittymän uudelleen-rakentamisesta ja idempänä Kehä I:n ja Lahdenväylän liittymän uudelleen rakentamisesta. Nämä kaksi epäonnistunutta liittymää ruuhkauttavat Helsingin liikenteen Lännestä Itään ja takaisin. Onko Helsinki valmis tekemään nämä investoinnit jottei liikenne seiso valtaväylien lisäksi myös asuinalueiden pikkuteillä?

    Asuntoja ei voi vain lätkiä ”tyhjille alueille” ajattelematta asiaa sen enempää ja laajemmin.

    17+

    • Oikein hyvin avauduttu tässä kommentissa.
      Mihinkään ei voi rakentaa koska aina kulttuuri/historia/harrastus/luonto on tiellä.
      Näiden avautumisten ansiosta kohta huomataan että tosiaan ei rakenneta eikä Helsinki kasva. Seuraavaksi huomataan että joku toinen kaupunki – Lahti,Tampere tai Tallinna – kasvaa ja vie vetovoimaa.
      Seuraavaksi ihmetellään kuinka Helsinki jäi jalkoihin.

      15+

  32. En usko lainkaan, että liikenne tai muutkaan syyt eivät puolla asutusta Tuomarinkylän laitaan. Eiköhän koiratapahtumien ruuhkat ole suurempi huoli kuin rauhallinen joukkoliikenneasuinalue.

    Mitähän vastustuksen takana oikein onkaan. Ilmeisesti suuret koiratapahtumat ovat hyvin tuottoisa bisnes.

    2+

    • Yllä oleva vastaus kirjoittajan ”ei vaan mahdu…..” kommenttiin on jos mahdollista aikaisempia provokommentteja kummallisempi. Mistähän tuli mieleen kirjoittaa koiratapahtumabisneksestä? Otappa auto allesi ja käy yllä mainituissa paikoissa ajelemassa työpaikkaliikenteen aikoihin. Ei ole monilla koiria kyydissä.

      7+

      • ”Mistähän tuli mieleen kirjoittaa koiratapahtumabisneksestä? ” – Tapahtumiin on osallistumis- ja pääsymaksu.

        Yleiskaavasta valittavat eniten jonkin etuuden haltijat. Olen myös seurannut useiden kaupungin mailla toimivan yrityksen mahdollisia voittoja. Esim. Paloheinägolfin takana on yllättäen kansainvälinen konserni.

        4+

    • Usko.. se on hieno asia. Lähimmäisen rakkaus ja rakkaus luojan luotuja kohtaan.

      Katkeruus.. se on huono asia. Tutkikaamme sydäntämme, ettei se myrkyttäisi tärkeää kansalaiskeskustelua.

      0

  33. Kun ei saatu Suur Suomea tehtiin suur Helsinki. Ihan hyvä tulos tuo Suur Stadi. Vantaanjokivarsi pitäisi säilyttää virkistysalueena, mutta esim. Uuspelto Tuusulan tien varressa ei enää kuulu jokialueeseen. Sitä voitaisiin hyvin kehittää asumisen ja harrastusten ehdoilla. Pari vuotta sitten Lontoossa tytär halusi ratsastaa Hyde Parkissa ja se onnistui hyvin. Heppojen tallit olivat sisällä läheisissä asuinkortteleissa. Korttelitalleissa ne satuloitiin ja sitten troikkana korttelista ulos ja liikennevaloihin suojatielle. Sellaista liikennettä ei varmaan koskaan tule Tuomarinkylän kartanon alueelle. Jos halutaan niin se onnistuu täälläkin. Jos ette usko niin käykää Hyde Parkissa kokeilemassa tai muuten vain opintomatkalla. Olen lenkkeillyt, hiihtänyt ja fillaroinut tässä lähimaastossa n. 25 vuotta. Pieni tiivistäminen oikein tehtynä elävöittää aluetta.
    Suunnittelijoille kuitenkin vakava huomautus että ”järjen käyttö ei ole kiellettyä”. Bussilinja 72:n muutosyritys Tapaninvainiossa oli täysin käsittämätön fiba. Joka päivä ei kulu lenkkeilyssä. Aina silloin tällöin pitää päästä Hagikseen torille ja halliin. Kaupunkien keskustoja ei saa näivettää.
    Kaikilla suunnittelijoilla pitäisi olla meidän kanta-asukkaiden auktorisoima Helsinki ajokortti.

    7+

    • 72 reittiä kyllä muutettiin aika reippaasti joidenkin kohdalla. Nettiadressiin laittoi moni Tapaninkylä ja Töyrynummen asukas nimensä mutta heiltä 72 yhteys juuri häviää. Pieni osa eli 2 km:n pituinen Karhusuontie säilytti 72 yhteyden alkuperäisenä, mikä on todella erikoista.:

      0

  34. Hei Stadilainen vuodesta 1945, mainitsemasi ”pieni tiivistäminen” sopii mainiosti meille tuomarinkyläläisillekin. Mutta ei kaavaluonnoksen aineistoissa esitetyn kaltainen ainutlaatuisen alueen luonto-, historia- ja kulttuuriarvot sekä harrastuskäytön aika täydellisesti näivettävä ehdotus.

    10+

  35. Ihmettelen kovasti, että miksi juuri Tuomarinkylän alueelle kaavaillaan asuntotuotantoa, koska mielestäni Siltamäessä -n. 2 km pohjoiseen päin Tuomarinkylästä- olisi asuntotuotantoon soveltuvaa aluetta yllin kyllin! Tuusulantien toisella puolelle on luotu jo palvelut, joita Siltamäkeläiset käyttävät.

    21-vuotta Siltamäessä asuneena voin vain todeta, että jos ei pian tälle alueelle synny uutta asuntotuotantoa niin arvottomaksi käy maat ja asunnot. Tuomarinkylän säilyttäminen entisellään ja uudistuotannon rakentaminen Siltamäkeen nostaisi Siltamäen asuntojen arvoa. Samalla voisitte miettiä miten kaikki Tammiston palvelut saadaan tehokkaasti myös Siltamäkeläisten käyttöön esm. järkevään kohtaan rakennettavalla jalankulkijoille tarkoitetulla sillalla.

    Päättäjät ovat tervetulleita tutustumaan tähän ”naapurilähiöön” ja sen ympäristöön sekä kehitysmahdollisuuksiin. Nyt Siltamäen pesubetonijulkisivut ovat kaavalla suojeltuja, joten nyt kun pitää tehdä isompaa remonttia ei saadakaan muuttaa julkisivuja muuhun materiaaliin! Kuka tämän kaavoittajan älynväläyksen maksaa???? Taloyhtiöiden osakkeenomistajat,sillä seurauksella että remontteja on vitkuteltu viimeiseen asti . Elinkaariajattelu on mennyt täysin pieleen Siltamäessä! Kaupunki ei ole ollut kiinnostunut millään tavalla tästä nukkuvasta naapurilähiöstä!

    Lisäksi Siltamäen rakentamista puoltaa Helsinki-Vantaan lentokentän läheisyys, Helsingin keskustaan sekä Tuusulaan menevä Tuusulantie, itä- ja länsi-Vantaalle ja Espooseen vievä Kehä III.

    Siltamäen ostoskeskus tekee hiljaista itsemurhaa yhden historiallisen pubin, K-marketin, apteekin ja kampaamon voimin. Uimahalli on huonossa kunnossa, joten kehittämistä on enemmän kuin tarpeeksi.

    Olen myös seurannut yli 20-vuotta Siltamäen asuntojen hintojen ja As. Oy:den peruskorjausten kehitystä, jotka ovat olleet lähes 0. Asuntojen hinnat eivät ole nousseet kuin marginaalisesti, vaikka saman ikäisten asuntojen hinnat ovat nousseet saman ikäluokan lähiöissä kohtuullisesti mm. Pihlajamäessä ja Pukinmäessä.

    Loppukaneettina pienen ihmisen iso pyyntö on, että jättäkää Tuomarinkylä rauhaan ja keskittykään näihin Tuomarinkylän lähialueen kehitysprojekteihin. Tuomarinkylä tuo niin paljon lisäarvoa kehittyvänä virkistys- ja harrastusalueena myös näille lähialueen lähiöille. Tuomarinkylä on meidän happikaappi ja keskuspuisto.

    15+

    • Siltamäki on kaunista aluetta mutta en voi ymmärtää että ne vanhat talorumilikset ovat suojeltuja. On myös käsittämätöntä että lahoamispisteessä oleva ostoskeskus on suojeltu. Rakennus romahtaa varmaan kohta kasaan. Olisi paljon järkevämpää miettiä uusia asuntoja mieluummin Siltamäkeen.

      0

  36. ”rakentaminen Siltamäkeen nostaisi Siltamäen asuntojen arvoa”

    Yhtä hyvin Katajanokalla halutaan asuntoja mieluummin Kivinokkaan. Toisaalta olen samaa mieltä Siltamäestä.

    0

  37. Tuomarinkylän kartanon ranta ja pellot on suojeltu eikä niitä saa pilata asuntorakentamisella. Koko Suomea ei Helsinkiin voi mahduttaa. Virkistysaluetta tarvitsevat ihmisten lisäksi koiraurheilukeskus, kuten vinttikoirarata ja sen yhteydessä oleva erinomainen koiratapahtumakeskus rakennuksineen. Olisi aivan kohtuutonta vaatia tyttöjen ja naisten suosimien harrastusten muuttaminen kauemmaksi pöpelikköön. , kun isolla vaivalla on saatu sopiva alue tehtyä ja pidettyä kunnossa. TUomarinkylän hevostallit eivät voi jäädä alueelle, jos maastot menevät asuntorakentamiselle. Hevoset ja ratsastajat tarvitsevat tilaa ja mahdollisuutta päivittäiseen riittävissä maastossa kulkemiseen. Ei olisi turvallista 10 ratsastajan ryhmien kulkea peltojen reunaa ja metsikössä, jos siellä olisi myös asumista. Koiraurheilu- ja tapahtumat sekä ratsastuskoulujen toiminta mahtuvat hyvin myös suojelualueelle. Asuntorakentamista ei pidä sallia yleiskaavassa, vaan alue on jätettävä suojelualueeksi ja sitä on laajennettava.

    13+

    • Kaupungissa on oltava kriittinen harrastusten vaatimaan tilaan. Väitän, että Tuomarinkylässä ratsastus ei kärsi mitenkään uuden kaavan takia. Vain hyvin itsekkäät ihmiset voivat kokea niin. Ei täällä erävaelluskaan historiallisen kaupungin alueella luonnu. Idässä kuitenkin vielä vähän aikaa.

      10+

      • Totta ihmiset, jotka kaipaavat tilaa ja vihreyttä ympärilleen eivätkä halua katsoa ikkunasta naapuritalon seinää, voivat muuttaa lähikuntiin 30-40 minuutin etäisyydellä Helsingistä löytynee tilaa ympäriltä vielä tulevaisuudessa.

        11+

      • Tuodaan ne kaakit sun kämpän nurkalle pörräämään niin katsotaan miten pitkään olet tuota mieltä! 😉

        1+

      • Tottakai kärsii, kun maastoreittejen päälle rakennetaan ja jäljelle jäävien maastoteiden viereen tulee asuntoja ja julkista liikennettä jota hevoset pahimmassa tapauksessa pelästyvät ja täten aiheutuu huomattavasti enemmän onnettomuuksia!

        2+

  38. …ja ajella sieltä lähikunnista sitten omilla autoilla Helsinkiin töihin. Just. Miettikäähän nyt kokonaisuutta. Eiköhän Helsinkiinkin nyt yksi kunnollinen hevos- ja koiraharrastamisen keskus mahdu. Onhan täällä varmaan kolmisenkymmentä jäähalliakin.

    15+

      • Taliin asuntoja nimimerkille.

        Talin rakentamisenhan voisi aloittaa melua tuottavista jalkapallokentistä, joissa taukomusiikki kesäisin raikaa tasaisena >80db ja samalla hallinkin voisi purkaa.

        1+

      • Mutta onneksi ratsastustalleja on nuorten harrastajien tarpeisiin suorastaan joka nurkalla ja valtio/kunnat tukevat harrastusta suorastaan avokätisesti…

        Vaikka jää/palloiluhalleja olisikin liian vähän, niin se ei todellakaan ole siitä kiinni, että ratsastus vie niin paljon tilaa tai resursseja. Toisin kuin halleissa harrastettavien lajien kohdalla, ratsastuksen kohdalla on todella harvinaista, että julkinen sektori tukisi harrastusta. Harrastusmahdollisuudet ovat suurten yksityisten investointien varassa, mikä mm. rajaa ulkopuolelle paljon lajista kiinnostuneita. Silti ratsastusta harrastaa noin 20 % 10-18 -vuotiaista tytöistä ja kokonaisuudessaan lajin harrastajamäärä on kaksinkertaistunut 20 vuodessa (Laitinen & Mäki-Tuuri (toim.) 2014: Hevoset ja kunta. Rajapintoja.).

        1+

  39. Hei, olemme huolestuneet Helsingin kaupungin yleiskaavaehdotuksesta, jossa ehdotetaan Tuomarinkartanon vinttikoirakeskuksen ja sen ympäristön kaavoittamista asuinkäyttöön.

    Tuomarinkartanon Vinttikoirakeskus on kaakkoissuomalaiselle vinttikoiraharrastajalle
    – ainoa rataharjoitteluun/ratakokeisiin sopiva paikka lähiseudulla, jonne ehtii myös päivätöiden jälkeen.
    – ainoa nurmipintainen vinttikoirarata Suomessa
    – suosittu näyttelypaikka, jonne on helppo tulla.

    Lisäksi

    Monelle harrastajaperheelle Tuomarinkartanon asuinalueeksi rakentaminen lopettaisi harrastusmahdollisuudet. Vaikka radan siirto onnistuisikin, niin parkkialueiden puuttumisen takia me pitkämatkalaiset emme voisi harrastaa ratajuoksua. Lähes poikkeuksetta näihin harrastuksiin tarvitaan niin paljon erilaisia tarvikkeita, että niiden kuljettaminen julkisilla kulkuneuvoilla on mahdotonta.

    Harrastuksellamme on paljon kansainvälistä yhteistyötä ja toimintaa, joka edistää Suomen ja Helsingin matkailuelinkeinoa. Myös kotimaanmatkailu hyötyy harrastuksestamme: Pitkien koe- ja näyttelypäivien aikana tuemme runsaasti pääkaupunkiseudun ravintola- ja hotellialan palveluita.

    Kaakkois-Suomen vinttikoirakerhon täysvaltaisista jäsenistä 70% on naisia. Toivomme, että myös naisvaltaisten harrastusmahdollisuuksien tulevaisuus turvataan kaavasuunnittelussa.

    Kaakkois-Suomen vinttikoirakerhon puolesta

    14+

  40. Miksi väljempää Helsinkiä haluaville sanotaan aina, että muuttakaa maalle. Miksi muuttaisimme? Mikä oikeus tiivistä Helsinkiä haluavilla on yksin päättää kaupungin tulevaisuudesta. Yhtä hyvin minä voisin sanoa suurkaupunkia ihannoiville, että muuttakaa sitten New Yorkiin.

    Tämän kaupungin viehättävyys piilee juuri isoissa viheralueissa ja pienissä lähellä asuntoja olevissa viheralueissa. Toivon todella, että ne säilyvät. Kaupungissa on paljon joutomaata, jolle voi rakentaa tiiviistikin. Tehdään vaikka Pasilasta vielä tiiviimpi ja korkeampi, jotta viheralueet säilyvät koskemattomampina. Pääkaupunkiseudun kasvua emme luonnollisesti voi emmekä haluakaan estää. Mutta onko juuri Helsingin otettava kaikki pääkaupunkiseudulle haluavat ihmiset vastaan? Olisiko naapurikuntienkin aika kantaa kortensa kekoon.

    26+

  41. säästäkää Tuomarinkylä, malmin lentoasema ja kivinokka ! nämä 3 paikkaa ovat oikea helsingin helmi 😉

    8+

  42. Malmin lentokentän tuhoaminen on rikollinen teko.

    Sellaiset ihmiset jotka päättävät tehdä niin, muistetaan pitkään eikä hyvällä!

    Malmin lentokenttä on kulttuurihistoriallisesti arvokas ja muistuttaa meitä kaiken muun muassa sodasta, jossa meidän itsenäisyys säilyi.

    Helsinkiä puolustettiin tuolta kentältä kun ryssä pommitti Helsinkiä.

    Koittakaa nyt käyttää järkeä!

    7+

  43. Yleiskaavaa tarkastellessa se suuri kysymys on: ”Miksi Helsinkiin pitäisi saada tai tulla 250 000 uutta asukasta vuoteen 2050 mennessä?”. Maamme väestön kehitysnäkymät eivät tue tätä olettamusta. Täytyy siis olla kysymyksessä väestön jatkuva keskittyminen Helsinkiin. Onko tämä toivottavaa ja tavoiteltavaa? Eikö voisi kehittää muitakin kaupunkialueita? Mitä sanovat kaupunkitutkijat? Miten suuri pitää väenkeskittymän olla, että syntyisi toimivia tiede-, tuotekehitys-, kulttuuri- ja osaamisklustereita? Monista maailman maista löytyy kokemusta siitä, miten haitallista väestön keskittyminen vain yhteen metropoliin voi olla.
    Helsinki on toistaiseksi mittakaavaltaan niin pieni, että varsinaisia metropoliongelmia ei ole. Liikenne sujuu aika mukavasti Kehä I:tä lukuunottamatta. Ilmanlaatu on OK kevään ”pölymyrskyjä” lukuun ottamatta. Vihreyttäkin löytyy. Miksi tämä kaikki pitäisi muuttaa ahnehtimalla tänne suuri määrä uutta väkeä?
    Ylläolevan keskustelun perusteella näyttää siltä, että kaupunkilaiset ovat kiinnostuneita omasta lähiympäristöstään. Sen ottaminen huomioon suunnittelussa pitäisi olla tärkeä lähtökohta. Mehän itse asumme täällä ja asumisympäristö koskee jokaisen hyvinvointia joka päivä.
    Tärkeä näkökohta on myös, että vain pieni vähemmistö helsinkiläisistä on syntyperäisiä tai niin pitkään täällä asuneita, että heillä on oikea ”kotipaikkatunne” ja kaupungin olemuksen tuntemus. Identiteetti ja tunne kotipaikkaan kuulumisesta on ihmisten hyvinvoinnille tärkeää. Jos tämä on kohdallaan, omasta ympäristöstä pidetään huolta, vandalismi vähenee ja sosiaaliset verkostot kehittyvät. Onnellisuus lisääntyy. Helsinki ei saa olla tänne muuttaneiden tekno- tai byrokraattien temmellyskenttä.
    Tämä on kantahelsinkiläisten koti.
    Jos nämä kommentit tuntuvat ”pehmomössöltä”, kehotan tutustumaan kaupunkitutkimuksen laajaan tieteenalaan.

    13+

  44. Esitän seuraavia kommentteja Helsingin yleiskaavaluonnokseen.

    Keskeinen kohta, johon tulisi tehdä muutoksia, on kaavamerkintä ”Asuntovaltainen alue A4”. Tavoitteena tulee olla, että A4 -merkinnällä osoitetuttujen alueiden pientaloasumiseen perustuva yleisilme säilyy. Mahdollinen täydennysrakentaminen tulee tapahtua pääasiassa pientaloina, eikä näille alueille tule sijoittaa kerrostalorakennuskantaa.

    Esitämme, että A4 merkintää muutetaan seuraavasti:

    Asuntovaltainen alue A4
    Aluetta kehitetään pääasiassa pientaloasumisen, puistojen, virkistys- ja liikuntapalveluiden sekä lähipalveluiden käyttöön. Korttelitehokkuus on alle 0,4 ja kerrosluku on enintään 2. Rakentaminen sovitetaan alueen yleisilmeeseen sopivaksi. Alueen pinta-alasta keskimäärin 70 % on korttelimaata.

    Muita huomioita Suutarilan ja Tapaninvainion alueilla:
    Vaskipellontien itäpuolelle olevalle ”täyttärille” täyttömäelle ei tule rakentaa, koska mäki on tärkeä virkistyskohde mm. lasten pulkkamäkenä. Siltamäen – Suutarilan rantapuistosta tulee säilyttää vahva viheryhteys Vanhaan Puustellin metsään (Vaskiniityn ja Suutarilan puiston kautta), yhteys on merkitty nyt kaavaluonnoksessa katkoviivalla. Kaavaan tulee merkitä selvempi yhteys näiden alueiden välille. Mahdollinen täydennysrakentaminen tällä alueella tulisi olla A3 sijaan A4.
    Selvitettäviä asioita:

    Vaikuttaako Tapaninvainiontie ja Tapaninkyläntien eteläpuolelle osoitettu keskustatoimintojen alue negatiivisesti Siltamäen nykyisen ostoskeskuksen toimintamahdollisuuksiin?

    Onko mahdollista säilyttää Siltamäen nykyisen ostoskeskuksen palveluja (mm. uimahalli ja kuntosali), jos lähikeskus siirtyy Suutariantien ja Riimusauvantien risteyksen tuntumaan nykyiseltä paikalta, kuten kaavaluonnoksessa on esitetty?

    1+

  45. jo neljännen sukupolven helsinkiläisenä en voi kuin ihmetellä ketä tässä skandaalimaisessa yleikaavaehdotuksessa on ajateltu: meitä kaupunkilaisia vai kaikkia niitä uusia kaupunkilaisia joiden tänne ajatellaan muuttavan? Näyttäisi siltä että nykyasukkailla eikä kaupunkimme historialla ole mitään arvoa kun suunnitellaan rakennettavan niin monen nykykaupunkilaiselle arvokkaan paikan päälle asuntoja tulokkaille.

    Ei kai tässä auta muu kuin muuttaa sinne maalle kuten näissä mielipiteissä niin monesti ehdotetaan. Haluan jatkossakin asua paikassa jossa on happea, tilaa liikkua ja harrastaa. Pitäkööt tämän kotikaupungin kaikki ne tulokkaat.

    13+

    • Miten tuo neljäs sukupolvi liittyy mihinkään? Onko neljännen sukupolven helsinkiläisen mielipide arvokkaampi kuin ensimmäisen sukupolven helsinkiläisen mielipide? Entä niiden mielipide jotka harkitsevat muuttoa Helsinkiin? Toisaalta jos nyt löytyisi jostain vaikka seitsemännen sukupolven stadilainen, niin hänen mielipiteensä varmaan pyyhkisi reippaasti pöytää neljännen sukupolven mielipiteellä…

      5+

      • Annan tässä toiselle osoitettuun kysymykseen oman näkemykseni:

        Ne, jotka harkitsevat muuttoa Helsinkiin, voivat yleensä vapaasti valita eri vaihtoehdoista asuinpaikan osalta. Niillä, jotka jo asuvat Helsingissä on taas oltava oikeus huolehtia kotikulmiensa parhaasta, siten, miten parhaaksi sen näkevät.

        Asumisaika, sekä vanhempien ja suvun tarinat antavat usein perusteellisempaa perspektiiviä kaupunkiin, pitemmältä ajalta, mitä ulkopuolisen on useimmiten täysin mahdotonta saavuttaa.

        9+

  46. kiitos jos jaksatte lukea! 🙂
    tuomarinkylä, yksi ja ainut paikka pääkaupunki-seudun ratsastuskeskuksista . siellä moni on aloittanut tämän arvokkaan harrastuksen ja moni kaikkien näiden vuosien jälkeen ei ole hylännyt tätä hevos-ihmisten paratiisia.. meille nuorillekin tämä alue on korvaamatonta se ei ole vain ihana paikka jossa rakas hevonen asustelee , se on niin paljon enemmän se on paikka missä nuoren stressi katoaa . se on paikka missä voi ajatella aivan jotain muuta kuin raskasta koulua tai ärsyttäviä vanhempia. 🙂 tuomarinkylä on ainut paikka missä ihminen ja tuo suuri eläin , hevonen voi tuntea olevansa yhtä. maastossa laukkaamisen riemun ja hauskuuden tulisi saada tuntea joka ikinen joka harrastaa tätä lajia. täällä meillä tuomarinkylässä tämä on aina ollut mahdollista kunnes tuli tämä uusi yleiskaava-suunnitelma. sen mukaan nämä kauniit rauhalliset metsät ja maastot ajettaisiin pois ja rakennettaisiin taloja niiden paikalle ! se että halutaan rakentaa taloja vain lisää ja tuhoten luonnon pienikin kauneus on vain väärin. hevoset ne tarvitsevat näitä maastoja aivan yhtä paljon kuin me ihmisetkin … hevosten hyvin-voinnin kannalta niiden on vällillä pakko päästä maastoilemaankin . enkä tarkoita vain pientä ruoholla kävelyä vaan ihan kunnon maastossa menemistä , pieniä mäkiä ylittäen ja laukkaamista pellolla. hevonen on suuri eläin jota ei luotu pelkästään maneesissa köpöttelyyn samanlailla kuin me ihmisetkin tarvitsevat välillä raitista ilmaa, metsässä , niin tarvitsevat hevosetkin ja vielä enemmän kuin me. tälle upealle eläimelle ei riitä se että ne ahdetaan pienelle alueelle jossa ne pääsevät pienelle kävelylenkille jos sitäkään. se on ei- hevosihmiselle ehkä vaikea ymmärtää miksi muka pieni maastolenkki ei riitä hevoselle , mutta se ei vain yksin-kertaisesti riitä ! maastossa jokainen voi tuntea itsensä vapaaksi ja voin vannoa että kun laukkaan hevoseni kanssa maastossa , tuntuu kuin lentäisin . maastot merkitsevät meille enemmän kuin ikinä voisittekaan arvatakkaan!
    on todella väärin tuhota ja pysäyttää tämän kasvavan ratsastus-keskuksen toimintaa pääkaupunki-seudulla. taloja voitaisiin rakentaa paljon minne vain mutta miksi ne pitää rakentaa juuri alueelle mikä on useammalle kansalaisille yksi tärkein paikka maailmassa!! ??

    14-vuotias ratsastuksen harrastaja Helsingistä

    9+

  47. olemme lähettäneet Helsingin kaupungille lausunnon yleiskaavasta 2050 liittyen vantaanjoki-laakson virkistys ja harrastustoimintaan.

    tämä on lausunto jokirannan liikunta& virkistysalueiden puolesta!!
    tapaninvainion kaupunginosa-yhdistys Ry toivoo että kaupunki huomioi yleiskaavaa laatiessaan tapaninvainion ja lähi-ympäristön virkistys ja harrastustoiminnan jatkumisen edellytykset . samoin toivomme ulkoilu-reitistöjen säilyvän katkeamattomina vantaan-jokilaakson molemmin puolin ! jokirannan alueen liikunta ja virkistys-käyttö tulisi selvittää kokonaisuutena , osana alueen kaavoitusta.
    vantaanjoen ympäristössä tapaninvainion, tuomarinkylän ja pukinmäen alueella on paljon harrastus – ja vapaa ajan toimintaa . tuomarinkylän puolella toimii suuri ratsastuskeskus ja koiraharrastuskeskus. joen rantaväylä tarjoaa hiihto, – kävely , pyöräily ja lenkkeily-reittejä. tapaninvainion puolella voi meloa, pelata jalkapalloa ja talvisin luistella. pukinmäen rannoilla pestään mattoja ja palsta-viljellään.

    lisäksi jokilaakson ranta-törmät tarjoavat virkistäviä luontokokemuksia. uimarannat , saunat , ja heinä-talkoot luovat mahdollisuuksia sosiaalliseen kanssakäymiseen. tämä kaikki vahvistaa paikkallis-kulttuuria koillis – ja pohjois Helsingissä .

    vantaanjoki-laakso tarjoaa myös suositun väylän työpaikka-pyöräilyyn koillis-ja pohjois Helsingistä keskustaan. oletamme että yleiskaavan suunnittelussa tätä yhtenäistä reitistöä ei katkaista koillis-ja pohjoisesta kohti vanhan-kaupunginlahden luonnonsuojelu- ja ulkoilu-alueita!

    vuonna 2013 tapaninvainio oli yksi Helsingin kaupungin demokratia-pilotti alueista. lähidemokratia -hankkeen tuloksena syntyi ajatus koko lähialuetta palvelevasta jokirannan liikunta-puistosta. yhdistys esitteli ajatuksen liikunta-virastolle. uskomme että liikuntapuisto edistäisi alueen kehittymistä ja asumis-viihtyvyyttä!

    toivomme että jokirannan liikunta ja virkistys-alueiden tarpeellisuudesta ja kehittämisestä käynnistetään selvitystyö , jossa huomioidaan myös asukasmäärien kasvu.

    On arvokasta , että kaupunki kehittää alati väheneviä viher-alueitaan , riittävät viher-alueet harrastusmahdollisuuksineen ovat erityisen merkkittävä tekijä asukkaiden hyvin-voinnin kannalta!
    ne on syytä huomioida mahdollisen uuden asunto-rakentamisen yhteydessä!

    Vuosikymmenien ajan on vantaanjoki- jokilaaksoineen on ollut lähi-alueen asukkaille Arvokas voima-vara. yhteistyöllä ja huolellisella suunnittelulla se tulee olemaan sitä myös tuleville suku-polville !!

    8+

  48. Helsingissä Metro ja juna asemien asukasluku kriteerit eivät toteudu kaikissa helsingin rata verkon asemissa. Kulosaareeen, siilitien, rastilaan , puotilaan, itäkeskukseen, tapanilaan pukinmäkeen pitää saadaa tuplasti lisää asukkaita kuin nyt on kriteerihän on yli 5 000 asukasta per asema. Kehäradan asemille on tämä kriteeri jo hyvin noudatettuina samoin espoossa.
    samoin Espoossa on toteutaan korkeita tornitaloja jokaiselle asemalla tulevaisuudessa, eikö helsingissä ja vantaalla kannataisi tehdä samoin.

    http://www.hs.fi/kaupunki/a1430018573223

    1+

    • Siilitien aseman vierusta on omakotialuetta. Kivinokka on parin sadan majailijan käytössä.

      0

  49. Hölmö ajatus, että jokaisen metroaseman tuntumassa pitäisi asua jokin ennalta määrätty määrä ihmisiä. Metrorata on kokonaisuus ja useimmat ajavat monta asemanväliä. Ruuhka-aikoina metrossa saattaa kaikki istumapaikat olla varattuina jo pääteasemilla. Metro ei riittäisi mitenkään, jos joka asemalta olisi yhtä paljon väkeä tulossa.

    2+

  50. Toinen metrolinja ei tuhoaisi virkistys alueita kuin nyt helsinki haluaa maanpäälle kulkevia hitaita raitiolinjoja :(.

    1+

  51. Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunta päätti 14.6.2016 päätti todeta seuraavat asiat:
    ”- kulttuuriympäristöt (esimerkiksi Rastilan kartano) tulee täydennysrakentamisen alueilla nähdä laajemmin kuin vain suojeltavina tai säilytettävinä rakennuksina eli kulttuuriympäristö käsittää myös piha-aluetta ja muuta ympäristöä”

    Rastilan kartano on erityisessä suojeluksessa, mutta ei Tuomarinkylän kartano eikä Malmin lentokenttä, jotka ovat Valtoneuvoston päättämiä RKY 2009 -kohteita. Nyt on lautakunnassa peiliinkatsomisen paikka. Onneksi on keväällä 2017 uudet vaalit.

    6+

Vastaa