Blogi: Osallistu

Pajojen tulokset esillä Laiturilla

Hetki suunnittelijana -työpajojen ryhmien kaikki työt ovat esillä info- ja näyttelytila Laiturilla 5.4. asti. Yleiskaavoittajat käyvät pajojen tulokset kokonaisuudessaan läpi. Pohdintoja julkaistaan blogissa kevään aikana.

Pajoja oli kaiken kaikkiaan neljä ja niihin osallistui yhteensä 250 henkilöä. Helsingin tulevaisuuden suunnitteluun käytettiin siis pajoissa yhteensä 750 työtuntia. Yleiskaavoittajat olivat mukana myös ryhmien työskentelyssä.

Pajojen aineistot keskusteltavina blogissa:

Laiturin näyttelyn jälkeen töihin voi tutustua huhtikuun loppuun asti Kaupunkisuunnitteluviraston Areenakerroksessa, Kansakoulukatu 3.

Suuri kiitos osallistujille!

9 kommenttia artikkeliin ”Pajojen tulokset esillä Laiturilla

  1. Työpaja edustaa pientä otantaa. Aktiivinen väki saa näkemyksensä esiin suuren enmmistön kustannuksella.

    Työpajoissa oli puutaloalueilla suuri edustus. Esim. Kumpula on panostanut huolella alueensa koskemattomuuteen. Muiden alueiden ongelmat esim. Liikenneyhteyksissä ei kiinnosta.

    1+
  2. se vaan tuppaa olemaan niin että aktiivisimmat saavat paremmin näkökulmansa esiin… ei kai se ole aktiivisten syy että suuri enemmistö ei osallistu…

    2+
  3. Pikarautiovaunu pitää saada ehdottomasti Kalasatamasta Vallilanlaakson läpi Pasilaan olemassa olevaaa historiallista ratapohjaa pitkin. Sitä vastustaa ahkerasti lähinnä kumpulainen harvalukuinen nimbyliike.

    Tuo eräässä kuvassa piirretty kiertoreitti on aivan höpöhöpöä, ainoa aikoa ratkaisu on olemassa olevaa ratapohjaa pitkin oleva reitti.

    19+
    • Suorin yhteys Kalasatamasta Pasilaan kulkee Teollisuuskadun tai Mäkelänkadun kautta, ja Mäkelänkadulla on jo kiskotkin valmiina. Ei sitä varten tarvitse kierrellä missään Vallilanlaaksossa, missä ei edes asu ketään. Kalasatamasta kaupungin suuntaan taas pääsee metrolla.

      1+
  4. Järkevin yhteys kulkeee nimbyliikkeestä huolimatta vanhaa ratapohjaa pitkin. Ratapohja on ollut siinä historiallisesti ja siihen kuuluu rakentaa. Vallilanlaakson alue on muutenkin jo lähes suljettu vieressä olevan siirtolapuutarhan takia. On sulaa hulluutta jättää kyseistä mahdollisuutta hyödyntämättä.

    Teollisuuskadun ja Mäkelänkadun hyödyntäminen on lähinnä nimbyliikkeen masinoina silmänkääntötemppu.

    18+
  5. Tällä vanhalla umpeenkasvaneella junaratalinjauksella ei ole mitään tekemistä havitellun joukkoliikennekadun kanssa, joka tasaisi alleen koko siirtolapuutarhan ja Kasvitieteellisen puutarhan välisen alueen, ja jatkuisi pitkälle Mäkelänrinteen pohjoispuolelle halkaisten koko puistoalueen kahteen osaan.

    1+
  6. Työpajoihin mahtui vain vähän väkeä – kaikille halukkaillekaan ei ollut tilaa – joten tässä tapauksessa otannan epäily on suotavaa. Onneksi täälläkin voi kommentoida. Joka tapauksessa suuren enemmistön mielipiteiden saaminen esille olisi tärkeää. Ovatko kaikki kiinnostuneet löytäneet tänne?

    (Pitää huomioida myös se, että ryhmätöitä tehdessä monesti äänekkäimmät dominoivat työskentelyä, vaikkeivät mielipiteet olisikaan parhaiten perusteltuja.)

    0
  7. Junarata on historiallisesti ollut siinä paikallaan, mutta esimerkiksi Kasvitieteellinen puutarha ei. Siirtolapuutarha-alueen ja Kasvitieteellisen puutarhan alue on nyt käytännössä halkaistu ilman raitiovaunuakaan.

    Suurten enemmistön mielipide on ehdottomasti radan puolesta. Oli suuri sääli että Vihreät kaatoi viimeksi kyseisen hankkeen kentien ahkerien ja keinoja kaihtamattomien lobbarien ansiosta? Pikaraitiovaunu ehdottottomasti Vallilanlaakson halki. Sinne voi rakentaa myös bussikaistan.

    8+
  8. Kiasman edestä kulkee vanha historiallinen junaradan linjaus Töölönlahden puiston läpi Töölön sokeritehtaalle, jossa nykyisin on Kansallisooppera. Myös tämän puretun junaraiteen paikalle kannattaisi rakentaa joukkoliikennekatu. Näin saavutettaisiin usean minuutin aikasäästö, kun bussi- ja raitiovaunuliikenne voitaisiin ohjata pois ruuhkaiselta Mannerheimintieltä.

    0

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.