Blogi: Osallistu

Hidas ja nopea kaupunki

Yleiskaavan karttakyselyn luovat vastaukset innostivat kaupunkitutkijaakin pohtimaan uudella tavalla aiheita. Helsinkiläiset tarkastelivat nykykaupunkisuunnittelua kyselyssä usein optimistisessa kehittämisvaihtoehtoja tarjoavassa myötäelämisen hengessä. Merkittävä osa verkkokommentointia koski asumista ja virkistysympäristöjä.

Kun verkkokyselyn toteuttajaksi ymmärrettiin Helsingin kaupunki, saattoi vastaajaa motivoida paneutumaan kysymyksiin paitsi kiinnostus omaan elinympäristöönsä ja Helsingin brändiin, niin myös ylisukupolvinen kiintymys omaa kotiseutuaan kohtaan.

Avovastauksissa otettiin kantaa vahvasti niin kutsutun bulevardisoinnin puolesta. Kaupunkibulevardi-sanan lisäksi mainittiin rantabulevardi, puistobulevardi, vastakohtana betonibulevardi sekä kesäravintolabulevardi, raitiotiebulevardi ja asuinbulevardi.

Siltoja, baanoja ja kävelykatuja

Liikkumisen tehostaminen näytti merellisessä kaupungissa edellyttävän asukkaiden mielissä siltojen rakentamista. Kantakaupungista yllättävän monia katuja nimettiin mahdollisiksi kävelykaduiksi tai kävelykatuina kehitettäviksi, vaikka kokemukset tunnetuimmista eli Iso Roobertinkadusta ja Aleksanterinkadusta sekä Vaasankadun kokeilusta eivät ole olleet yksin positiivisia.

Pyöräilyn baanaverkostoa toivottiin kasvatettavan ja parannetuilla väylillä suosittavan nopeaa hyöty- ja työmatkaliikkumista. Uskottavalta tuntui arvio, että pyörillä pääsee liikkumaan entistä kovempaa, mutta että pyörätiet eivät aina vastaa nykypyörien kohentunutta laatua. Pyöräilijät kaipasivat pyörilleen vielä erityisiä pysäköintitaskuja.

Urbaanit kalliot edustavat jatkuvuutta

Niin sanotuiksi henkireikätiloiksi ymmärrettiin tyypillisesti rakentamattomat, suojeltavat ja hyvän sijainnin omaavat tärkeiksi koetut paikat.

Urbaanit kalliot mainittiin ainutlaatuiseksi kaupunkiluonnoksi Helsingissä. Näkyvä peruskallio edustaa kaupunkilaisille kestävää ympäristöä ja jatkuvuutta. Arvioitiin, että ”avokalliot ovat hienoja muistumia Helsingin historiasta”, puhuttiin ”upeista luomukallioista” ja tunnistettiin ”aurinkoiset kalliot, tunnelmallisiksi välilevähdyspaikoiksi”.

Karttakyselyn luovat vastaukset inspiroivat kaupunkitutkijaa innovoimaan uusia käsitteitä kuten ”vertikaalinen tiivistäminen”, ”tekninen melu” ja ”tilalliset turhakkeet”.

Tutustu raporttiin: ”Hetki suunnittelijana” – Kaupunkilaisten huomioita ja tarkennuksia Helsingin tulevaisuudesta karttakyselyssä (pdf)

6 kommenttia artikkeliin ”Hidas ja nopea kaupunki

  1. Tarkoitushakuisen oloinen raportti, jonka tulokset hieman epäilyttävästi mukailevat yleiskaavan tavoitteita. Tässäkin raportissa annetaan ymmärtää, että yleiskaavan karttakyselyn vastaajat olivat kovinkin innokkaita rakentamaan ja tiivistämään, vaikka siellä oli valtava joukko tiivistyskriittisiä, 39 % Mapitan analyysin mukaan. Heitä ei mainita raportissa sanallakaan.

    8+
  2. Raportissa on käyty läpi karttakyselyn avovastauksia, joista tulokset on esitetty. Kyselyn lähtökohtana oli ollut, että se tukisi yleiskaavatyöskentelyä. Yllä mainittu ryhmä vastaajia eli “tiiviyskriitikot” ei tarkoittanut samaa kuin täydennysrakentamisen ja tiivistämisen vastustajat: tiivistämistä saatettiin kaivata muualle, esimerkiksi eri puolille kaupunkia tai muussa muodossa kuin korkeana rakentamisena, ja autoilun suosiminen merkitsee sekin omanlaistaan, liikenteellistä tiiviyttä. Entä onko Helsingistä lainkaan syytä puhua levottomana ja pelottavana SUURkaupunkina, jonka vastakohtana olisi kaupungin tarjoama kiehtova mahdollisuuksien kirjo? Vastakkainasettelu ei kertone mitään tiiviyskriittisyydestä.

    2+
  3. Hyvä, että Helsinki pyrkii selvittämään yleiskaavan perusteita monipuolisesti ja mm. jakamalla aineistoa avoimena datana. Aineiston tulkinnassa pidän myös tärkeänä yhteiskuntatieteellisesti painottuneita avauksia, mitä käsillä oleva raporttikin edustaa.

    38+
  4. obviously like your website but you have to check the spelling on several of your posts. Several of them are rife with spelling problems and I find it very bothersome to tell the truth nevertheless Ill definitely come back again. dekdbgdddbggbdfe

    0
  5. Tällaiset karttakyselyt ovat kaupunkisuunnitteluviraston niin kutsuttua vuorovaikutussuunnittelua, joissa ihmisiä houkutellaan merkitsemään kartalle viheralueita, minne voisi rakentaa asuntoja, baanoja ja tuulivoimaloita tai harjoittaa täydennysrakentamista. Tällaisia kieroja kyselyjä voidaan sitten käyttää perusteluina viraston hankkeiden edistämiseen.

    2+
    • Olen osallistunut moneen yleisötilaisuuteen ja seminaariin aiemmin ja viime aikoina yleiskaavan valmistelussa. Esitetyt yleisömielipiteet vaihtelivat hyvin paljon ja näkökulmia tuotiin esiin paljon.

      Minusta suunnittelijat ovat sovitelleet eri tahdonilmaisuja taitavasti ja ammattitaito näkyy tuloksessa. Tietysti kaupungin johdon näkemykset mm. tiivistämisestä kävelee monen NIMBYn yli. Pääteema eli bulevardit on hieno tulos, jolla suojellaan terveyttämme.

      2+

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.