Blogi: Liikkuminen

Helsingin ja Tallinnan tunneliyhteydestä tulossa tutkimustietoa

Helsingin ja Tallinnan välisestä kiinteästä liikenneyhteydestä tehdään esitutkimus. Se selvittää, onko yhteyden suunnittelua mielekästä jatkaa – niin taloudellisesta kuin sosiaalisestakin näkövinkkelistä katsottuna. Yhteyden sosioekonomia vaikutuksia ei ole tutkittu aiemmin, vaikka keskusteluja on käyty vuosikymmeniä. Tutkimus valmistuu helmikuussa 2015.

Esitutkimus kartoittaa muun muassa hankkeen taloudellista kannattavuutta ja sen elinkeinopoliittisia vaikutuksia. Tutkimuksen pohjalta voidaan päättää, onko yhteyden suunnittelua mielekästä laajentaa varsinaiseksi toteutettavuustutkimukseksi. Esitutkimuksen tekee rakentamisen asiantuntijayritys Sweco Group.

Helsingin ja Tallinnan välisen kiinteän liikenneyhteyden uskotaan vahvistavan niin Helsingin kuin Tallinnankin metropolialueiden kilpailukykyä. Kiinteän liikenneyhteyden mahdollisina vaihtoehtoina nähdään joko tunneli tai tunnelin ja sillan yhdistelmä.

Helsinki–Tallinna-yhteys sisältyy jo nyt Viron kansalliseen Estonia 2030 -suunnitelmaan sekä myös Harjun maakuntakaavaan ja Viimsin kunnan yleiskaavaan. Helsingin yleiskaavassa tai maakuntakaavassa vastaavaa aluevarausta ei toistaiseksi ole.

Käynnissä olevassa yleiskaavatyössä mietitään, onko kaavaan syytä jättää varaus mahdolliselle tunnelille. Tutkimus tuottaa tietoa suunnittelua ja päätöksentekoa varten.

Mikäli esiselvityksen tulokset antavat aihetta, pyritään tarkempi selvitys tunnelin sijainnista, rakennusvaihtoehdoista ja kustannuksista käynnistämään vuoden 2015 aikana.

Sopimuksen Sweco Groupin tutkimuksesta ovat allekirjoittaneet Harjun maakuntahallitus sekä Helsingin ja Tallinnan kaupungit yhteistyössä tanskalaisen Femern Belt Development -säätiön kanssa.

Esitutkimus rahoitetaan Talsinkifix-projektista, jonka yhteistyökumppanit ovat Harjun maakunta, Helsingin ja Tallinnan kaupungit sekä Femern Development -säätiö Tanskasta. Tutkimus saa rahoitusta EU:n Itämeri-ohjelman siemenrahoituksen kautta.

Lisätietoja:
Ulla Tapaninen, kansainvälisen logistiikan asiantuntija, Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto, etunimi.sukunimi@hel.fi

11 kommenttia artikkeliin ”Helsingin ja Tallinnan tunneliyhteydestä tulossa tutkimustietoa

  1. Kuten jo aiemmin asiaa olen kommentoinnut niin tunneli Helsingin alueelta Tallinnaan olisi syytä tehdä “mutkan kautta” eli yhteys Jorvas-Porkkala-Naissaari-Kokumäki. Syy on että Porkkala-Naissaari on ehdottomasti lyhyin reitti, olkoonkin että naissaaren eteläkärjestä joudutaan rakentamaan toista tunneli Kokumäkeen.
    Tässä ehdotuksen verkkosivu
    https://95ec2f2d54f3821b41730f8aba1435786e197fa8.googledrive.com/host/0Bz6Shkn6f0Z6WVJsa0pBVkhENGM/fi/JorvasTallinn.html

    1+
  2. Eikö Helsingistä Tallinnaan voitaisi rakentaa raitiovaunusiltoja, kuten Kruununhaasta Laajasaloon? Helsinki voisi maksaa kustannukset, koska Helsingillä näyttää olevan ylimääräistä rahaa. Ihan ensiksi kannattaisi järjestää arkkitehtuurikilpailu.

    6+
  3. Mikä todellinen etu olisi tunnelilla verrattuna nykyisin hyvin toimivaan nopeaan ja edulliseen lauttayhteyteen?

    1+
    • Talvella ei nopeita lauttoja ole ja vain juna tuo matkustajat suoraan keskustaan; työssäkäyntialue laajenisi lahden molemmin puolin yhtenäiseksi.

      0
  4. Miksi helsinkiläiset eivät voisi käydä töissä Helsingissä ja tallinnalaiset Tallinnassa? Näin säästyisi 15 miljardia euroa.

    2+
  5. Britit ainakin ovat tyytyväisiä, kun heidän ei enää tarvitse käyttää rahojaan Helsingin ja Tallinnan välisen tunnelin rakentamiseen.

    0
    • Mutteivät saa investoinnin tuottojakaan. Tuleva rakennuspäätös perustuu (yhteiskunta)taloudelliseen kannattavuuteen eikä kulutukseen.

      0

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.