Blogi: Työ ja elinkeinot

Yleiskaavassa katsotaan kaupan ja palveluiden tulevaisuuteen

Helsingissä 80 prosentilla asukkaista löytyy nykyisin päivittäistavaramyymälä 700 metrin kävelyetäisyydeltä kotoa. Yleiskaavan tavoitteena on taata tulevaisuudessakin saavutettavat lähipalvelut.

Yleiskaavan vision aikajänne ulottuu vuoteen 2050, jolloin Helsingin väkiluku on kasvanut nopeimman skenaarion mukaan noin 860 000 asukkaaseen. Kasvu lisää palvelujen kysyntää ja samalla myös tilatarpeita. Oleellista yleiskaavan ja asukkaiden kannalta on, minne palvelut sijoittuvat, kuinka paljon ne tarvitsevat tiloja ja minkä kokoluokan yksiköistä ne koostuvat. Kaupan ja muiden palvelujen verkko määrittelee hyvin paljon asukkaiden arjen liikkumistarpeita.

Yleiskaava ohjaa osaltaan vähittäiskaupan suuryksiköiden sijoittumista ja siten koko myymäläverkon rakennetta. Suuryksiköitä koskevien säännösten mukaan yli 2000 kerrosneliömetrin myymälän ensisijainen paikka on keskusta-alue. Tällaiset keskustatoimintojen alueet määritellään yleiskaavassa. Siinä tarkennetaan myös maakuntakaavaan merkityt keskusta-alueiden ulkopuoliset suuryksikköalueet.

Helsingissä lähes kaikilla asukkailla löytyy päivittäistavaramyymälä 700 metrin etäisyydeltä kotoa katuverkkoa pitkin. Pienistä myymälöistä koostuva päivittäistavarakaupan verkko ei kuitenkaan aina riitä asukkaille, vaan ostosmatkat kohdistuvat isompiin myymälöihin, joissa on monipuolisempi ja laajempi tarjonta.

Kaupan rakenne onkin viime aikoina ollut jakautumassa suuriin sekä toisaalta pieniin myymälöihin. Sopisivatko tiiviiseen kaupunkirakenteeseen tulevaisuudessa keskikokoiset myymälät pienten myymälöiden rinnalle, jolloin asiointimatkat olisivat lyhyet ja päivittäistavaroiden tarjonta monipuolista?

Vai ostavatko asiakkaat tulevaisuudessa päivittäistavaransa nettikaupasta, josta niiden kuljetus hoituu robottiautoilla kotiin tai asuintalojen yhteydessä oleviin varastoihin? Kuinka paljon internet-kauppa vähentää kaupan tilatarpeita?

Mitkä olisivat yleiskaavan keinot asukkaiden kannalta hyvän palveluverkon saavuttamiseksi?

Yksi kommentti artikkeliin ”Yleiskaavassa katsotaan kaupan ja palveluiden tulevaisuuteen

  1. Kartta havainnollistaa kaupan paikat, muttei ongelmakohtia. Kauppamatkaksi 700 m on varsin pitkä käveltäväksi kauppakassien kanssa, kenties 500 m olisi ollut oikeampi. Joissain kerrostalolähiöissa ei ole kauppaa, esimerkiksi Munkkiniemen Talissa tai Veräjälaaksossa, ja sellainen pitäisi saada, muuten on vaikea pärjätä ilman autoa. Monissa lähiöissä teiden huono kunnossapito (lumi, loska) vaikeuttaa kauppamatkoja. Lähiöiden ostoskeskuksissa myydään ajoittain myös tavaraa myyntipöydistä: vaatteita, laukkuja, säilykkeitä, marjoja. Tämä havainnollistaa, missä tarjonnassa on aukko, puute ei ole n:nnen sortin mehun tai vessapaperin saatavuudessa.

    1+

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.