Blogi: Osallistu

Millainen on tulevaisuuden Helsinkisi?

Kaupunkisuunnitteluvirasto avasi tänään avoimen karttapohjaisen kyselyn, jonka avulla kartoitetaan kaupunkilaisten näkemyksiä tulevan yleiskaavan pohjaksi. Vastaa kyselyyn ja kerro, millainen on sinun mielestäsi hyvä Helsinki vuonna 2050.

Olisiko kantakaupunki nykyistä isompi ja moottoriteiden tilalle rakennettu kaupunkibulevardeja? Pitäisikö raideliikenteellä päästä työhön, luontoon ja harrastusten äärelle nykyistä helpommin? Miten kasvavaan kaupunkiin saataisiin riittävästi asuntoja?

Helsingin uuden yleiskaavan pohjaksi valmistellun vision mukaan vuoden 2050 Helsingissä raideliikenne yhdistää tiiviisti rakennettuja esikaupunkikeskuksia. Kantakaupunki on laajentunut kaupunkibulevardeiksi muutettujen moottoriteiden varsille. Lähtökohta visiolle on ollut väestöennuste, jonka mukaan vuonna 2050 Helsingissä on noin 860 000 asukasta.

Kyselyssä Helsingin tulevaisuudesta kiinnostuneet vastaajat voivat merkitä kartalle esimerkiksi paikkoja, jonne voi rakentaa asuntoja, minne kaivataan parempia kulkuyhteyksiä, missä on kohennusta kaipaavaa kaupunkitilaa tai missä sijaitsevat tärkeät virkistysalueet.

Karttakyselyyn voi vastata 9. joulukuuta saakka  http://helsinki.asiatkartalle.fi

Tuloksia hyödynnetään yleiskaavan luonnoksen valmistelussa, ja kyselyn tuloksista kerrotaan alkuvuodesta 2014. Kaupunkisuunnitteluvirasto järjestää myös kaikille kiinnostuneille avoimien alueellisten tapahtumien sarjan alkuvuodesta 2014. Näin kaikki halukkaat pääsevät mukaan Helsingin tulevan yleiskaavan laatimiseen. Tavoitteena on, että yleiskaavan luonnos valmistuu vuoden 2014 lopulla. Yleiskaava on tarkoitus viedä Helsingin valtuuston käsittelyyn vuoden 2016 aikana.

25 kommenttia artikkeliin ”Millainen on tulevaisuuden Helsinkisi?

  1. Minua häiritsee näissä kaavoitusasioissa se, kun kunnanrajoista johtuen Helsingin, Espoon ja Vantaan kaavoja käsitellään erillisinä ja ei varmisteta, että ne sopivat hyvin kokonaisuutena yhteen. Esimerkiksi tuossa nyt näkyvässä kartassa on luonnotonta se, että sama kaava-alue ulottuu Vironniemellä olevasta keskustasta itään kauas korpeen, mutta toisaalta leikkautuu kuin veitsellä leikaten lännessä 6 km päässä Hanasaaren sillalla.

    Jos isoja uudistuksia pitäisi tehdä, niin olisi jo tämän vuosikymmenen asia kuntaliitoksella tai riittävillä valtaoikeuksilla varustetulla metropolihallinnolla varmistaa se, että koko pääkaupunkiseudun taajama-aluetta käsiteltäisiin johdonmukaisesti yhtenä kokonaisuutena. Jos Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Kirkkonummi ja Sipoo yhdistettäisiin uudeksi Helsingin kaupungiksi vaikka 01.01.2017 lukien, niin jo seuraavissa kunnallisvaaleissa 2016 päästäisiin valitsemaan yhteinen valtuusto.

    8+
  2. Kiitos kommentistasi! Yleiskaavaa tehdään Helsingin alueella pois lukien Östersundom, jossa on kuntien yhteinen yleiskaavaprosessi käynnissä samanaikaisesti. Vaikka yleiskaavan suunnittelualueena on Helsingin kaupungin alue, ei se tarkoita sitä, etteikö suunniteltaessa tarkasteltaisi koko pääkaupunkiseutua ja joidenkin teemojen osalta laajempaakin aluekokonaisuutta. Nyt auki olevaan kyselyyn on myös Helsingin ulkopuolella asuvien, mutta esimerkiksi Helsingissä työssäkäyvien, mahdollista vastata. Tämä tukee osaltaan kaupunginrajat ylittävän suunnittelun periaatetta.

    65+
  3. Minusta tämä on hieno osoitus KSV:ltä demokratisoituneesta suunnittelukulttuurista. Peukutusta!

    13+
  4. Esimmäisenä pistätte sen Keski-Pasilan kaavan jäihin.

    Kaavassa pitäisi olla tilaa Pasilan aseman leventämiselle. Nykyisessä jonka rakentaminen alkaa 2015 ei sitä ole. Tämä ajaa yhä kasvavan junaliikenteen ongelmiin ja pakottaa rakentamaan Pisararadan, jotta on mitään mahdollisuutta hoitaa junaliikennettä.

    Junaliikenne pitäisi hoitaa Pasilaan ja Päärautatieasemalta lopettaa kaikki muut linjat paitsi Pasilaan menevät. Pasilassa on tilaa tehdä Itä-, Pohjois- ja Länsirata erottelu. Päärautatieasemalla sitä ei ole.

    Junaliikenteen keskittäminen Pasilaan ei pois sulje Keski-Pasilan rakentamista mikäli se rakennetaan kokonaan paalujen päälle.

    1+
    • Tuota, Päärautatieaseman perusongelmia on että junat pitää kääntää muuttamalla kulkusuuntaa, koska kyseessä on pääteasema josta ei voi ajaa läpi. Tämä kestää ja varaa laitureita. Miten tämä ongelma ratkeaisi sillä, että sama umpikuja on Pasilassa?

      5+
  5. Kiinnostava avaus, toivottavasti tulokset myös otetaan huomioon. Siihen nähden kysely vaikutti hieman tarkoitushakuiselta ja kysymykset johdattelevilta tiivistämisen suuntaan. Esimerkiksi etä- ja lähivirkistyksen alueet oli esitetty vaihtoehtoina toisilleen ja tiivistäminen ehtona autojen vähentämiselle. Säilyttämisen arvoinen luonto löytyi yhtenä vaihtoehtona rakentamiselle tai muulle kehittämiselle, säilytettäviä kulttuuriympäristöjä ei lainkaan. Tällä voidaan saada kerättyä argumentteja suunnittelun tueksi mutta ei välttämättä erityisen hyvää dataa.

    2+
  6. Junien nopeuduttua aina Lappia myöten , Savon oikorata rakennetaan, rantaratoja oiotaan ja vihdoin Rail Baltica, mikäli EU:sta löytyy 85% kustannuksista , toteutuu. Henkilöliikenne moninkertaistuu. Ja sillähän autoliikenteen kasvua hillitään. Olisiko Pasila päärautatieaseman paikkana talodellisesti edullisin?

    3+
  7. Pisara-hankkeen suunnittelu pitäisi keskeyttää, koska koko miljardin euron Pisara-rata olisi ihan päällekkäinen hanke rengasmetron kanssa. Rengasmetrolle on jo olemassa asemavaraus Pasilassa ja Kampissa. Lisäksi Hakaniemen, Kaisaniemen, Rautatientorin ja Kampin asemat ovat jo valmiina.

    25+
  8. Miten nykyinen päärautatieasema toimii katastrofitilanteessa. Jos naapurissa pamahtaa ydinvoimala tai pommi osuu asemalle tai vaikkapa 200 000 tonnin tankkilaiva roihahtaa Hesan rannoille? Entä ilmastonmuutos, joka nostaa meren pintaa muutamilla metreillä?

    134+
  9. Yleiskaavaluonnoksessa ehdotetaan viheralueiden määrän karsimista ja esitetään Helsingin väestötavoitteeksi 860.000 asukasta, mikä on esimerkiksi 125.000 enemmän kuin kaupungin tietokeskuksen perusvaihtoehdossa.

    Miksi suunnittelun pohjaksi on valittu tällaisia itseään toteuttavia ylisuuria asukasmääriä? Eihän Helsingin tarvitse asuttaa kaikkia suomalaisia, ulkomaalaisista puhumattakaan.

    4+
    • Tilanne, jossa Helsinki käännyttäisi Helsingissä työtä tekevät asumaan kehyskuntien pelloille ja metsiin, samoin kuin lapsensa, ei ole ympäristö- eikä taloudellisista näkökulmista mitenkään toivottava. Tällainen valinta johtaisi paljon suurempiin ongelmiin (näin on tehty 2000-luvun aikana, eikä siitä ole seurannut mitään hyvää – mm. asumisen hinta on noussut pilviin).

      7+
  10. Keiden etua palvelee asuntojen hintojen nostaminen pilviin? Ei ainakaan maan viennin ja asukkaiden etua! Eikä tietystikään kansainvälisen osaavan työvoiman etua. Pääkaupunkiseutu toimii maan hintaveturinakin, joka on turvaamassa sijoittamisen varmuutta ja tuottoja pyörittäen samalla palkkainflaatiotakin. Yleiskaavan tärkein tavoite edellisen perusteella tulisi olla kohtuuhintaiset ja viihtyisät asunnot. Tätähän se pääkaupungin roolikin erityisesti edellyttäisi.

    11+
  11. Kiitos ei tiiviille umpikortteleille. Pidettäköön ne vain kantakaupungin riesana.
    Oikea elävä ihminen haluaa olla kodissaan siten, ettei tarvitse pitää verhoja kiinni koko ajan yksityisyideen säilyttääkseen.
    Tiiviys ahdistaa.

    4+
    • Samaa mieltä, tiiviit umpikorttelit kuuluu keskustaan ei lähiöihin. Lähiöissä säilytettavä metsiä ja vihreää. Puistot eivät korvaa pieniä metsäplänttejä. Keskustaa voidaan rakentaa ylöspäin, reilustikin.

      3+
      • kannatan, jätetään lähiöt rauhaan rakentamiselta, en halua muuttaa pois helsingistä kun olen sinne päässyt vihdoin takaisin ja löysin ihanan paikan läheltä luonnonmetsikköä.. josta syystä olen aina arvostanut helsinkiä asuinpaikkana

        2+
      • Eiköhän lähiötä tule riittämään alueella ihan tarpeeksi vaikka jos korttelikaupunki leviäisi joskus kehä ykkösen tasollekin asti. Ongelma onkin siinä, et ne, jotka umpikorttelikaupunkiin haluavat, jäävät tyhjän päälle umpikorttelikaupungin ollessa nykyään harvinaista. Minä ainakin haluan tiiviin umpikorttelikaupungin tarjoamat palvelut ja elämän, mutta tähän ei ole varaa koska niin haluavat tsiljoona muutakin ihmistä -> hinnat ovat nousseet pilviin.

        Toivotan lisääntyvän korttelikaupungin sydämellisesti tervetulleeksi!

        3+
  12. Nykyinen suunnitelma “kastroida” moottoritiet tulee pitkällä tähtäimellä aivan varmasti kostautumaan – ja kalliisti. Se ehkäisee sen, että kun PK-seutu kasvaa tulevaisuudessa, ei tieliikennekapasiteettiä voi realisesti kasvattaa. Nythän Turunväylän voisi kohtalaisen helposti kytkeä korkean kapasiteetin tienä Tuusulanväylään tai jopa Porvoonväylään mikä vähentäisi nykyisiä ja tulevia ruuhkia huomattavasti. Samoin keskustan läpimenoruuhkat voidaan tulevaisuudessa ratkaista keskustatunnelilla. Jos motarit kastroidaan, tulee Kehä I:n sisäpuolesta vuoteen 2050 mennessä ruuhkahelvetti, josta kärsivät kaikki: Bussit, ruuhkateiden lähellä asuvat, hälytysajoneuvot, kuljetusyritykset, pyöräilijät ja jalankulkijat.

    On absurdia, että neliöhinnat Helsingissä ovat karanneet “tavisten” ulottumattomiin ja vielä halutaan päälle rangaista kun joutuu jo muuten “evakkoon” kehyskuntiin, joista ei alle tunnissa julkisilla töihin pääse!

    Helsingissä on jo tätä nykyä todella paljon rakentamatonta aluetta mikä on ilmiselvää kun atsoo esim. sateelliittikuvia tai kaupunkia korkealta paikalta. Kehä I:n sisäpuolella on jopa peltoja!

    Helsinki pärjää ilman peltoja tai ilman, että kaikkien asuinalueiden 3:lla puolella on metsää mutta ei ilman kunnon infrastruktuuria. Kaupunki ilman kunnon infraa kuihtuu kasaan kuin verenvuotopotilas.

    Vihreiden unelma autottomasta stadista on utopistinen eikä tule johtamaan muuhun kuin ruuhkahelvettiin. Tämä on nähtävissä suurkaupungeissa kuten Moskovassa ja Lontoossa, jossa on ruuhkia 24/7 mutta silti paljon autoja.

    5+
    • Pellot Kehä 1:n sisällä nyt sattuvat olemaan kansainvälisesti arvokasta lintualuetta ja kansallisesti merkittävää rakennettua kulttuuriympäristöä, vaikka suojellun natura-alueen raja vain viistää pellon reunaa. Käytännössä peltojen rakentaminen haittaisi luonnonsuojelualueen tavoitteiden saavuttamista, ja erityisen arvokkaan lintulajiston takia oikeastaan vain EU-komissio voisi päättää näin tuhoisasta tempauksesta (luonnonsuojelulaki 66§). Lisäksi pellot gryndaamalla Helsingin Yliopisto joutuisi siirtämään alueen kampuksensa suunnilleen Hyvinkäälle asti, nykylaajuiset pellot väitetysti tarvitaan opetus- ja koetilan toimimiseen. No, HY se olisi silti, vai?

      2+
    • En ymmärrä miksi tätä yleiskaavaa pidetään jonakin vihreänä utopiana. Kukaan ei ole häätämässä _kaikkia_ autoja pois. Nyt vain mennään asuinrakentaminen edellä koska asunnoista on aivan huutava pula, ja kyllä niillä bulevardeilla pääsee vieläkin ajamaan, sehän on siis katu.

      Kylmä fakta on se, että kaupungin kasvaessa motareiden viemän maa-alan vaihtoehtoikustannukset kasvavat valtavasti keskustan tuntumassa. Sen sijaan, että ihmiset muuttaisivat edelleen Nurmijärvelle ja autoilisivat sieltä kasvavissa määrin, kannattaa muuttoaalto ottaa mahdollisimman lähelle keskustaa jotta mahdollisimman moni saadaan joukkoliikenteen pariin. Tämä helpottaa myös ruuhkia niiden osalta, jotka tulevat kauempaa ja oikeasti tarvitsevat auto päästäkseen perille.

      Lontoon ja Moskovan kokoiset ruuhkat saadaan vältettyä nimenomaan joukkoliikenteen mahdollistamalla tiiviillä asutuksella, ei motareita laajentamalla. Autoliikenne kun vie uskomattoman paljon tilaa, vertaa vaikka sporan hlö. kapasiteetti/vaadittu katupinta-ala vs henkilöauton vastaavat luvut

      2+
  13. Kun tässä nyt ollaan Helsingistä metropolia tekemässä, niin luulisi että tällaiseen kaupunkiin yksi golfkenttä, pienlentokenttä ja muutama puistokin mahtuisi.

    0
  14. Katu on liikenteenteen lisöksi myös viihtymistä varten tuumaili SK:ssä kaupunkisuunnittelulautakunnan varapuheenjohtaja! Toivottavasti näillä tulevaisuuden moottoribulevardeilla .ei ainakaan kovin pitkään viihtyillä kun seuraavan kerran yritän ajaa kohtuuajassa Länsisatamaan. On myös ymmärrettävää,että tulevasta ja nykyisestäkin liikennekaaoksesta yritetään pelastautua joukkoliikennettä edistämällä, Siitähän hyötyisivät myös autoa kaupungissa välttämättä tarvitsevat elleivät kielletä siellä vanhassa kaupungissa kehä I:n sisällä henkilöautoilua kokonaan. Ilma raitistuisi. Hiukkaskuolemat ja liikennekuolemat vähenisivät ratkaisevasti eikä autoilijoiden tarvitsisi väistellä viihtyiilijöitä.

    4+
  15. Kantakaupungin rakennuksia on korotettava 2-5 kerroksella. Pasilaan rakennetta suomen oloissa tosi korkeita rakennuksia. Talin golf kenttä rakennettava täyteen korkeita rakennuksia. Metsälähiöt jätettävä metsälähiöiksi. Santahamina otettava asuntokäyttöön, sinne korkeita rakennuksia. Vanhat rapistuneet teollisuusalueet otettava asuinkäyttöön esim. Tattarisuo, Kyläsaari.

    2+
    • Talin golfkenttä on ihana, kaunis, rauhoittava, virkistävä, upea, mahtava, historiallinen, avara, valoisa, luonnonläheinen, rakas ja korvaamaton. SITÄ EI SAA HÄVITTÄÄ! – En ole golffaaja, mutta pelkässä golffinpeluun näkemisessäkin on hohtoa! Talin ulkoilupuiston lähialueilta ei kaunista luontoa sitten löydykään, muutoin kuin parin neliön pläntteissä.

      1+
  16. Itäväylän metron tulevaan kapasiteettiin liittyy huomattavaa epävarmuutta, koska Länsimetron valmistumisen jälkeen siirrytään lyhyisiin, kahden vaunuparin metrojuniin. Jos kaikki sujuu suunnitelmien mukaan niin tiheämmän vuorovälin ansiosta metron kapasiteetti ei laske vaan nousee jonkin verran nykyiseen verrattuna, mutta metroprojektissa ei ole ainakaan toistaiseksi tainnut mikään mennä suunnitelmien mukaan.

    Huomion arvoista on, että metron maksimikapasiteettilaskuissa ei ole lainkaan lisäasutusta Itäväylän varrella ja Östersundomissa vain 27000 asukasta (lisäksi maksimikapasiteetin kannalta epärelevanttia lisäasutusta Etelä-Espoossa sekä Kruunuvuoren sillan takana Santahaminassa).

    Onko metron kapasiteetti tarkoitus ottaa huomioon mm. Östersundomia kaavoitettaessa?

    0
  17. Talin golfkenttä on otettava asuinkäyttöön. Maapohja ja tulva-alue ei ole ongelma, on maata täytetty ennenkin.

    3+

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.