Blogi: Yleiskaavaprosessi

Lautakunta hyväksyi yleiskaavan vision

Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti hyväksyä yleiskaavan Vision 2050 liitteineen Helsingin yleiskaavaluonnoksen laatimisen pohjaksi kokouksessaan 3.12.2013.

Lautakunta hyväksyi yksimielisesti seuraavat vastaehdotukset esittelijän ehdotukseen:

  • Säännöllisen aikataulutetun linjalaivaliikenteen osalta mahdollistetaan liikenteen siirtäminen Vuosaaren satamaan.
  • Jatkovalmistelussa selvitetään mahdollisuudet laajentaa Helsingin viher- ja virkistysalueita saaristossa ja turvata kaavamerkinnöin näiden alueiden riittävyys tulevaisuudessa. Huomio kiinnitetään myös mahdollisuuksiin kehittää saaria matkailu- ja muiden elinkeinojen näkökulmasta.
  • Jatkovalmistelussa selvitetään eri vaihtoehdot metro- ja muun raideliikenneverkoston laajentamiseksi.
  • Jatkovalmistelussa selvitetään mahdollisuudet maanalaisten ratkaisujen hyödyntämiseen monipuolisesti muun muassa liikuntatilojen, kulttuuritilojen ja kaupallisten palveluiden mahdollistajana sekä eri liikkumismuotojen sujuvoittamisessa.

Yleiskaavatyö jatkuu hyväksytyn vision pohjalta.

Kokouksen päätöstiedote >>

8 kommenttia artikkeliin ”Lautakunta hyväksyi yleiskaavan vision

  1. Eli tämä päästettiin lautakunnasta läpi lähes sellaisenaan, vieläpä pelätyin satamaliikenteen huononnuksin. Minkälainen prosessi on vielä käytävä ennen kuin tämä alkaa vaikuttaa kaavoihin?

    2+
  2. olikin ehdotusta kaupungin johtoon
    kaupungin romuttamo alueen muuttamista omakoti talo alueeksi
    sekä merelle suomen linnan taakse australian tyyliin pystyisi meritunneli tien päähän rakentamaan vastaanotto kaupungin

    0
  3. miten tämä säilytetään visiossa?vanhat väljästi rakennetut lähiöalueet ovat suurennuslasinallla..
    Helsinki on myös viherverkostokaupunki. Virkistysalueet, meri ja virkistyspalvelut
    ovat helposti saavutettavissa. Puistot ja muut julkiset ulkotilat ovat laadukkaita
    ja monipuolisia. Laajojakin yhtenäisiä viheralueita on pystytty säilyttämään
    tiivistyneessä kaupungissa. Helsingin erityisyys, vihersormet jatkuvat seudun laajoille
    virkistysalueille. Kaupunkimetsät ja toisaalla kulttuuriympäristöt ovat Helsingin
    vahvuus.

    3+
  4. ne jotka ovat hyväksyneet tämän vision asuvat toivottavasti helsingissä ja haluavat uusia naapureita viereensä sillä muuten tässä visiossa toteutuu ajatus nimby:stä, it is ok when it is not in my backyard.. ja visiona on se, että näihin kaikkiin uusiin asuntoihin saadaan maksukykyisiä veronmaksaijia, lycka till..vietin lapsuuteni kaupungissani, kävin muualla, palasin kotikaupunkiini kun löysin ihanan kodin metsän läheltä ja aina olen ollut ylpeä helsinkiläinen, mutta nyt en enää tiedä mitä ajatella

    3+
  5. Suunnitelmat näyttävät todella huonoille, viheralueiden vähentäminen. No ainahan voi muuttaa Espooseen, Sipoosen ym. paikkoihin, jossa säilyy vihreää. Väestöennuste on ylimitoitettu, perustuu lähinnä ulkomaista muuttoon, pakolaisiin ym. Jos varaudutaan tähän on syytä rakentaa myös isoja asuntoja 10 henkisille perheille.

    Keskustaa voisi tiivistää ja rakentaa ylöspäin mutta metsälähiöt ja harvat säilyneet rintamamiesalueet säilytettävä tiivistämiseltä.
    Eikä Helsingistä mitään metropolia saa näilläkään suunnitelmilla, pohjolan ainoa metropoli on Helsingistä n. 400 km itään.

    2+
  6. Tänään oli Helsingin Sanomissa artikkeli Hämeentien (joka on olemassaoleva kaupunkibulevardi), vaarallisuudesta kevyelle liikenteelle ja samasta asiasta on muidenkin väylien kohdalla huomauteltu.

    3+
    • Niin, jalankulkuonnettomuuksia ei tietenkään juuri moottoritieympäristössä satu, kun käytännössä kukaan ei siellä kävele. Tätäkö tavoittelemme?

      Ratkaisu Hämeentien ongelmiin olisi suunnitella liikenneympäristö tukemaan sitä, että nopeusrajoituksia myös noudatettaisiin ja suojateitä kunnioitettaisiin. Yksi vaihtoehto on tietysti myös Hämeentien muuttaminen joukkoliikennekaduksi. Sörnäisten rantatie on läpikulkuliikenteen pääväyläksi tarkoitettu, mutta itsekin menen tottumuksesta Hämeentietä, varsinkin kun suoraan ajaminen tuntuu luontevimmalta tavalta jatkaa Kustaa Vaasan tieltä kohti keskustaa, vaikka merkit ohjaavatkin rantatielle.

      5+
  7. Jos melu-, hiukkas-, ja parkkinormeille ei tehdä mitään niin koko vision uusi urbanismi tulee latistumaan nykyisenkaltaisiksi ihmisvarastoalueiksi ja syövän kaltaiseksi sprawliksi ympäri lähimetsiä liikennevihreän sijaan. Esim. tiivistämisrakentamisen kanssa parkkinormit ovat kaataneet monta hanketta.

    Kaksois-plus-huono aloitus ylipäätään kaupungilta tiivistämishankkeissaan Meri-Rastilan OurCityn lukematta dumaamisena, ei näin. Ainakaan mitään konkreettisia vasta-argmentteja ei noussut esiin, vaikka OurCity oli tiivistämismentaliteetissaan lähempänä kaupungin omaa strategiaa kuin viraston esitys läpimenneestä metsälähiöstä. Ei todellakaan näin.

    Tiivistämishankkeet jo rakennetulla alueilla tulevat olemaan vaikeita jo ilman tämän esitapauksen autoritäärisen arroganssin tuomaa vastahankaa. Helppo taktisen tason erävoitto mutta strateginen kardinaalimoga. Jälleen tuntuu siltä, että laajan byrokratian oikea käsi ei tiedä mitä vasen tekee!

    6+

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.