Blogi: Osallistu

Kilpailukykyä robottiautoilla

Laiturilla 4. maaliskuuta pidetyn yleiskaavaseminaarin teemoja olivat elinkeinot ja kilpailukyky. Muutosjohtaja Risto Linturi Sovelto Oy:stä vei Laiturin 60 hengen yleisön aikamatkalle 2030-luvun Helsinkiin ja esitti vision siitä, miten kilpailukykyä voitaisiin parantaa tekniikan avulla.

Tulevaisuudessa kilpailukykyämme rapauttaa mm. se, että työllisiä on yhä vähemmän suhteessa niihin, jotka eivät ole työelämässä.

– Vuoteen 2030 mennessä ikääntyminen on edennyt niin, että yhdellä työssäkäyvällä on 50 prosenttia enemmän elätettäviä kuin nyt, Linturi siteeraa ennusteita.

Linturin mukaan tämä tarkoittaa, että tulevaisuudessa on tingittävä elintasosta – tai oltava nykyistä parempia.

Nykyistä parempia voitaisiin Linturin mukaan olla esimerkiksi liikenteen ja yhdyskuntarakenteen suunnittelussa.

– Suomen urbanisoitumisaste on 65 prosenttia eli samaa luokkaa kuin Pohjois-Korean. Jos olisimme Ruotsin tasolla, kansantuote olisi 30 miljardia euroa nykyistä suurempi. Tällöin pääkaupunkiseudulla asuisi kaksi miljoonaa asukasta nykyisen miljoonan sijaan. Lisäksi liikkumiseen käytetään paljon aikaa ja rahaa – viidennes kansantuotteesta.

Linturin visiossa autoilun kustannuksia voitaisiin karsia ottamalla käyttöön robottitakseja, jotka syöttäisivät matkustajia joukkoliikenteen runkoreiteille. Miljoona robottitaksia korvaisi kolme miljoonaa henkilöautoa.

– Järjestelmä säästäisi 10–20 miljardia euroa ja liikkumisen kustannus olisi pääpiirteissään sama kuin joukkoliikenteen kustannus nyt, mutta vapauttaisi meidät liikkumaan ilman omaa autoa kaikkialla tiestön ulottuville.

Rahallisen säästön lisäksi autojen määrän lasku vapauttaisi paljon nykyistä pysäköintitilaa muuhun käyttöön. Robotit voisivat hoitaa myös sähköisen kaupan jakeluliikennettä.

Vaikka ajatus robottitakseista saattaa vaikuttaa vielä tieteiskirjallisuudelta, voi robottiautoilu olla totta jo ennen vuotta 2020: Google on testannut ajoa robottiautoilla Yhdysvalloissa jo yli puoli miljoonaa kilometriä ja monet autonvalmistajat kehittävät vastaavaa teknologiaa.

Liikenteestä syntyviä kustannuksia voidaan karsia myös vähentämällä tarvetta liikkua. Tässä avuksi tulevat esimerkiksi tekniikat, jotka mahdollistavat etäläsnäolon, kuten kauko-ohjattavat robotit, videoneuvottelut ja verkko-oppimisympäristöt.

Suuret säästömahdollisuudet Linturi näkee myös lähivalmistuksessa, joka tunnetaan paremmin nimellä 3D-tulostus. Kustannukset laskevat merkittävästi, jos tuotteen tulostaa itse.

– Esimerkiksi amerikkalaisen Walmart-kauppaketjun tuotteiden kustannuksista 80 prosenttia syntyy logistiikasta ja vain 20 prosenttia valmistuksesta.

Linturi arveleekin, että tulevaisuudessa yhä isompi osa tavarasta valmistetaan kaupassa sen sijaan, että tavarat tuotaisiin Kiinasta.

– Siihen mennessä, kun Helsingissä kaikki sujuu hetkessä, ruuhkia ei ole, autoihin ei tarvitse investoida ja automaatit hoitavat rutiinit, tämä on todella kilpailukykyinen paikka. Silloin meidän ei tarvitse sitoa vanhuksia sänkyihin tai työskennellä yli 70-vuotiaiksi, Risto Linturi summaa.

Risto Linturin lisäksi Elinkeinot ja kilpailukyky -seminaarissa kuultiin johtavaa yleiskaavasuunnittelijaa Anne Karlssonia, Helsingin yrittäjien toimitusjohtajaa Pia Pakarista ja Helsingin seudun kauppakamarin asiamiestä Tiina Pasuria.

2 kommenttia artikkeliin ”Kilpailukykyä robottiautoilla

  1. Sitä ennen Helsingin liikennesuunnittelijat ilmeisesti tekevät kaikkensa vaikeuttaakseen liikkumistani katkomalla ja lakkauttamalla esikaupunkien bussireittejä. Keskusta keskusta-asujille – muut pysykööt poissa – tuntuu olevan suunnitelma. Montako vaihtoa sopii yhdessä matkassa olla? Parikin käy voimille, jos liikkuu lapsen tai tavaroiden kanssa, ja lähiöstä tulijalle ne vaihdot on yleensä monimutkaisia. Vaan turhaa kai on itäsuunnan ihmisen tavata länsipuolella asuvia tuttuja, keskustan läpi pääsee vain henkilöautolla tai kävellen. Ehkä sitten roboautojen aikaan voin käydä vaikka elokuvissa.

    0
  2. Linturin visioimassa tulevaisuudessa ei kyllä tarvita robottiautojakaan, sillä eihän kenelläkään ole enää tarvetta liikkua minnekään, kun kaiken voi hoitaa neljän seinän sisällä älytalossaan.

    0

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.